Stoppie issue (tacksam för svar)

Roggan021

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2009
Hoj
Yamaha Wr450 motard
Hallå!
Tänkte höra om ni erfarna här inne har något tips på hur man ska parera när hojjen börjar vika sig då man är uppe på framhjulet, jag tvingas alltid sätta ner den pga av att bakdelen börjar röra sig ut (åt det ena eller andra hållet) ..
Tacksam för svar :)

Ligg högre så blir det lättare att parera. Arbeta med kroppen och luta ordentligt.

Vad har du för däcktryck fram?

Ligg högre så blir det lättare att parera. Arbeta med kroppen och luta ordentligt.

Vad har du för däcktryck fram?

Okej tack!
Man ska alltså inte typ trycka styret ifrån sig på den sidan som hojjen börjar vika sig åt?
Alttså så att kroppen trycks åt motsatta hållet och rätar upp hojjen?

Oj det där blev krångligt, hoppas det går att förstå nånting :P

Jag parerar iaf med hela kroppen och kanske lite med styret. Vet inte riktigt hur jag ska förklara...

Sänk däcktrycket lite också i fram om du kör stenhårt. Då viker den sig inte lika lätt.

Jag parerar iaf med hela kroppen och kanske lite med styret. Vet inte riktigt hur jag ska förklara...

Sänk däcktrycket lite också i fram om du kör stenhårt. Då viker den sig inte lika lätt.

Okej tackar.

De är väl bara ut å köra hårt och prova sig fram då :)
tack för svaren :)

Okej tack!
Man ska alltså inte typ trycka styret ifrån sig på den sidan som hojjen börjar vika sig åt?
Alttså så att kroppen trycks åt motsatta hållet och rätar upp hojjen?

Oj det där blev krångligt, hoppas det går att förstå nånting :P
Jag fick tipset förut att "styra med axlarna". Dra med ena armen och trycka med andra beroende på hur man vill styra. Funkar bra tycker jag.

Hmm fortsätt bara träna tills det börjar gå bättre, jag har ingen aning hur jag gör när jag parerar, bara gör det :gnissla

Enda tipset jag kan ge är om det väl börjar gå för snett som konsekvens av att man inte kunnat parera så lägg bara ner hojen så mycket som krävs, så bakdämparen tar upp kraften istället för att man välter utåt och/eller flyger av. Sett massa som highsidar när dom kommer för snett, bara att släppa bromsen och/eller lägga ner hojen :yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman