Stoppas ni av lite regn?

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
Tänkte ge mig iväg på en tur till Mora i helgen, ca 31 mil... såg att det verkar bli regn...

Vad tycker ni om att köra längre i regn. Några bra tips om hur man stoppar om sig?

Har rätt nytt kort, inte kört så mycke i regn än...

Skall du köra så långt i regn så är regnställ eller allvädersställ nästan ett måste. Vattentäta handskar är också ett stort plus. Annars kommer du snart bli både dyngsur och kall!

Annars kan jag inte komma på nåt särskilt...

Köp ett Arlen Ness tvådelat 700kr.
Det blir kallt när det regnar på hösten.
Plastpåsar i stövlarna är bra, bättre än fladdriga regnstövlar.
Sedan flerlagersprincipen vad gäller kläder, tre tunna tröjor
är bättre än en tjock.

Problemet med regnställ och hojåkande är att det fladdrar satans mycket och dom billiga ställen vill gärna läcka in efter ett tag och man får en väldigt blöt pungblöta.

måste säga att det regnstället var (för sitt pris) jävligt smart och rejält gjort. Körde 20 mil i pissregn och det höll tätt utan fladder, sen att jag hade vanliga gympadojjer så man blev toksjuk är en annan femma :D

Regnställ och mycket kläder är det som gäller nu om det regnar! Och så försöker jag iallafall sitta så stilla som möjligt för annars brukar vattnet få för sig att rinna in vid lite olika ställen :näsblod

Och eftersom du ändå är här och kommer bli jätte sugen på att åka hoj i den skinande solen på lördag eftermiddag så är björkavägen ett mycket utmärkt val :tummenupp :hojbusa

Bifogar en karta :tungan

Bifogat

• Rolig väg.gif
    Rolig väg.gif
    39.4 KB · Visningar: 123
Jag har alltid tyckt att det är rätt naivt att köra i Sverige utan att ha regnställ med sig...

Men 30 mil är inga probs i regn inte ens med ett billigare ställ.

Tänker du åka över Falun - Rättvik - Mora kanske det är bra att veta att det är mycket nylagd asfalt. De höll på i dag och har en hel del kvar :(

Last edited:
Det har nämnts tidigare, men förutom regnställ så är det superviktigt att hålla händerna torra. Ta med extra handskar!

Det finns även en slags muffar som man trär över styret så att man liksom sticker in händerna i ett par påsar. Prylarna heter "Runbags" och finns hos de flesta välsorterade mc-handlare. Det ser skitskumt ut och känns konstigt i början, men funkar suveränt eftersom dom håller borta både vatten och vind från händerna. Med runbags så behöver man oftast inte skaffa tjockare handskar.

#Bra däck (kört med skit däck och då spinner det vid omkörningar osv)
#Något varmt runt halsen
#Utbytes handskar eller något skydd åt händerna
#Regnställ (köp inte något för 1000kr:näsblod ) Även en model stor regnjacka fungerar men är lätt jobbig vid högre hastighet.
#Ta det lungt om det precis börjat regna då all olja löses upp från vägen och det kan vara sjukt halt.

Det är bara att köra. Ta med extra handskar och strumpor.
Man blir kall/blöt i baken så ta med extra fillingar också. En buff kan vara skönt.

Ett rejält goretex-ställ funkar bra i några timmar, men regnoverall är oslagbar även om man ser ut som 68-åriga Touring-Thomas.

Tack för alla bra tips! Ser på SMHI att det garanterat blir regn på fredag men men alla era tips så blir det inga probs... Ut o köra ba!

Har fixat ett rätt bra regnställ med huva o sånt. Sen blir det extra handskar. Tänkte trä plastpåsar över händerna, vad tror ni om det?

Tänkte äver fetta in stövlarna lite extra, antar att de annars börjar länga efter ett tag. Har ett par alpinestars sportstövlar, borde va hyffsat täta.

Jag berättar sen hur det gick :tummenupp

Tack för alla bra tips! Ser på SMHI att det garanterat blir regn på fredag men men alla era tips så blir det inga probs... Ut o köra ba!

Har fixat ett rätt bra regnställ med huva o sånt. Sen blir det extra handskar. Tänkte trä plastpåsar över händerna, vad tror ni om det?

Tänkte äver fetta in stövlarna lite extra, antar att de annars börjar länga efter ett tag. Har ett par alpinestars sportstövlar, borde va hyffsat täta.

Jag berättar sen hur det gick :tummenupp

Jag fettade in mina stövlar noggrannt. Klarade mig 4 dagar med turer på minst 30 mil per dag i ösregn i somras utan bli blöt om fötterna. Enda som återkommande blev blött var handskarna. Torrt papper i stälelt för torka visiret var guld värt hela resan.

Tänkte trä plastpåsar över händerna, vad tror ni om det?

Jag brukar använda sådana där doktorsgummihandskar under mina mc-handskar, händerna hålls garanterat torra. Brukar finnas att köpa på måleributiker!

Själv har jag lessnat på att köra i regn, har blivit en hel del mil under sommaren...

Om jag skulle iväg på en 30 mila trip och det med alla säkerhet kommer regna så skulle jag inte för alla guldklimpar i småland ta hojen!
SPECIELLT inte så här på hösten!!!

Det ÄR skönare med värme/ECC, stereo, farthållare...:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage