Stoppad av polis för avgasljud. Igen!

Nu är jag ingen jurist, men jag har för mig att prejudikat endast kan skapas av högsta domstolen.

Men det finns ju flera infallsvinklar som skulle kunna göra att man klarar sig undan fällande dom: t.ex om polisen gjort något fel vid bullermätningen, om deras utrustning inte varit korrekt kalibrerad etc.

Man skulle också kunna tänka sig att deras mätning blir underkänd om man kan bevisa att man hade samma utrustning på motorcykeln vid senaste godkända besiktning. Det är ju faktiskt lite märkligt att man ofta blir genomsläppt i bilprovningen och sedan mycket väl kan bli stoppad av polisen och få böter med exakt samma setup.

En annan sak jag funderar på är hur de gör för att bestämma varvtalet? Vilket varvtal som ska användas står i registreringspappren, men går de efter hojens varvräknare? Finns det någon lag på att ha korrekt kalibrerad mätare, eller kan man "fuska" så att den visar t.ex dubbelt så högt? Då skulle man ju få en betydligt lägre ljudnivå vid mätningen.

Ja. Det är rätt att prejudikat inte kan skapas i tingsrätten och ett fall om högljudd motorcykel kommer aldrig att komma längre än till tingsrätten.

Huruvida deras utrustning är korrekt kalibrerad eller inte spelar ingen roll. Du kan bli bötfälld av en hörselskadad polisman med hörapparat och han har ändå rätten på sin sida.
Håller hojen laglig ljudnivå men avgassystemet inte är typgodkänt för din hoj så har polisen också rätten på sin sida.

Du kan göra registreringsbesiktningen med samma avgassystem och om det visar godkända värden samt att avgassystemet är typgodkänt för din hoj så kan du överklaga åläggandet om registreringsbesiktning.
då kan du få tillbaka dina pengar men du kan inte få tillbaka tiden du hade körförbud på hojen innan du fick en tid för registreringsbesiktning.

Summa summarum. Väljer man att köra med något annat än ett typgodkänt system på sin hoj så är man rökt om polisen vill bötfälla och ålägga dig en registreringsbesiktning.
 
Nu är jag ingen jurist, men jag har för mig att prejudikat endast kan skapas av högsta domstolen.

Men det finns ju flera infallsvinklar som skulle kunna göra att man klarar sig undan fällande dom: t.ex om polisen gjort något fel vid bullermätningen, om deras utrustning inte varit korrekt kalibrerad etc.

Man skulle också kunna tänka sig att deras mätning blir underkänd om man kan bevisa att man hade samma utrustning på motorcykeln vid senaste godkända besiktning. Det är ju faktiskt lite märkligt att man ofta blir genomsläppt i bilprovningen och sedan mycket väl kan bli stoppad av polisen och få böter med exakt samma setup.

En annan sak jag funderar på är hur de gör för att bestämma varvtalet? Vilket varvtal som ska användas står i registreringspappren, men går de efter hojens varvräknare? Finns det någon lag på att ha korrekt kalibrerad mätare, eller kan man "fuska" så att den visar t.ex dubbelt så högt? Då skulle man ju få en betydligt lägre ljudnivå vid mätningen.

Nej jag håller helt med dig, anser man att man har blivit FELAKTIGT dömd så ska man naturligtvis strida för sin sak i tingsrätt och ta det vidare efter det.

Tänkte inte i dom banorna när jag skrev mitt inlägg, jag pratade nog omedvetet om de fall där man överklagar bara för att det går och sedan inte ens bryr sig om att formulera någon anledning till detta.

Sen så är det ju kanske just i detta fallet svårt att få det till högsta domstol just eftersom detta är lagstiftning som stötts och blötts i alla instanser så många gånger innan, som någon sa innan. Och lyckas man hitta ett "kryphål" i trafiklagstiftningen och vinner i högsta domstolen så kommer det komma en lagändring som ett brev på posten - men då "i fel riktning", alltså för att täppa till kryphålet. Så vill man mjuka upp reglerna så tror jag ändå på en motion, annars tror jag nästan att man bidrar till ökad byråkrati och hårdare trafiklagstiftning.
 
Last edited:
Till skillnad från alla sporthojsåkare som åker runt inne i stan där "publiken" finns? Åker man runt på sköna krokvägar ute i skogen så ser man nästan bara kromslädar, enda stället man ser sporthojar på är ju motorvägarna, där man kan köra fort, utan att behöva kunna svänga :rolleyes: Och på bulten då iofs :huvet

Tja, jag kan bara säga hur jag själv upplever det. På gatan förbi mig är kanske 60% krombögar, 20% moppar, 10% offroad odyl, 5% gammalt mög och max 5% R-hoj.
 
Äsch, vad ni snackar mycket goja. Klart en motorcykel ska låta som en motorcykel och inte en symaskin! Låt det bröla och yla lite, vafasen gör det? De låter ju knappast som jetmotorer, och då är det lugnt ;)
 
Hur dum i huvet är man inte om man tror att "om jag lever om utav helvetet, trots att det är olagligt, så väcker jag en folklig opinion om att ta bort bullerbegränsningarna på motorcyklar"?

För visst blir alla i omgivningen mer välvilligt inställda till motorcyklar om dom låter mer?
 
Hur dum i huvet är man inte om man tror att "om jag lever om utav helvetet, trots att det är olagligt, så väcker jag en folklig opinion om att ta bort bullerbegränsningarna på motorcyklar"?

För visst blir alla i omgivningen mer välvilligt inställda till motorcyklar om dom låter mer?

Liberalen och cykelvännen Per Ankersjö (C) verkar iaf ha tröttnat på folk som drar ur bullriga hojar i Sthlms innerstad. Man ska nog vara glad att han bor på södermalm, hade han bott på Sveavägen hade han nog spräckt en pannven.

Från kvällens sändning, lokalnyheter för Stockholm:

http://svtplay.se/v/2466160/kraver_hardare_tag_mot_mc-buller
 
Har aldrig blivit stoppad för bullrande själv och funderar faktiskt på om det beror på att det är en twin? Jag tänker inte vara pubertal och slänga iväg ett: "Twin rules" eller nåt sånt. Min inställning är såklart att samma regler ska gälla för alla, inklusive kromslädar med 3" raka rör. Men faktum kvarstår, jag har aldrig fått bannor för högt ljud trots egentillverkade högljudda burkar. Gubbar som hyttar näven åt polarna med rad4or gör tummen upp åt mig. Varför? Nåt skumt är det.:va
 
Buller måste ju fan vara det som skapar mest badwill och hat av alla saker jag kan komma på.

Motorcycklar hatas pga alla som ska bröla runt med öppna system.

Racingbanor i stängs ned, får restriktioner, eller får inte alls byggas pga dånet.

Det är lynchstämning i kvaterter pga de som kör sin gräsklippare dagarna i ända och sent in på kvällarna.

På sjön är det lynchstämning mot dånade utombordare och racebåtar.

Sjutbanorna häromkring står inför nedläggning.

osv osv.....

Det är ju för bövelen 2011 och vi klarade skicka folk till månen för 40 år sedna, det måste väl gå att göra en dämpare som tappar minimalt med effekt.

Om tex MC/Bilar inte dönade så förbannat mycket skulle vi kanske kunna ha mycket flera banor öppna och nya banor under byggnad, kanske t.o.m nära stockholm.
 
jag har tänkt på om man åker en besiktninngsbefriad gammal HD som man nästan kan göra vad som helst med, kan du polisen kräva en registreringsbestikting? vafan ska man då göra? eftersom man inte behöver besikta den -.-'

kan vara nått stavfel här och där :)
 
Har aldrig blivit stoppad för bullrande själv och funderar faktiskt på om det beror på att det är en twin? Jag tänker inte vara pubertal och slänga iväg ett: "Twin rules" eller nåt sånt. Min inställning är såklart att samma regler ska gälla för alla, inklusive kromslädar med 3" raka rör. Men faktum kvarstår, jag har aldrig fått bannor för högt ljud trots egentillverkade högljudda burkar. Gubbar som hyttar näven åt polarna med rad4or gör tummen upp åt mig. Varför? Nåt skumt är det.:va

Tror inte det är något skumt alls, tror snarare beror mera på vad man tycker om, mena ser jag en cromsläde så kollar jag knapt om det inte e någon riktig feting, medans kommer nån sporthoj i valfri cc så kollar jag om jag tycker om just den formen, blir la lite tycke o smak från almänheten vad dom stör sig på, jag stör mig inte ens om det skulle komma jetplan stup i kvarten, men det får vara tyst när man ska sova o nattat barnet. så mellan kl 7:30-20:00 får decibelgränsen överstiga 200, men nattetid vill man ha max 60decibel :)

Blir bara glad dagtid när någon kommer på drift o spinner fullgassresor genom samhällerna :yoparty
 
Det är ju för bövelen 2011 och vi klarade skicka folk till månen för 40 år sedna, det måste väl gå att göra en dämpare som tappar minimalt med effekt.

Om tex MC/Bilar inte dönade så förbannat mycket skulle vi kanske kunna ha mycket flera banor öppna och nya banor under byggnad, kanske t.o.m nära stockholm.

Det finns ljuddämpare som är hyfsat tysta och hyfsat effektiva, dom MC-tillverkarna la ner hundratalls timmar på att utveckla till hojen.

Ofta är dom dock stora/tunga och fula, men eftersom ingen efterfrågar små snygga lätta eftermarknads slipon som klarar bullergränsen så tillverkas inga såna.
 
Har aldrig blivit stoppad för bullrande själv och funderar faktiskt på om det beror på att det är en twin? Jag tänker inte vara pubertal och slänga iväg ett: "Twin rules" eller nåt sånt. Min inställning är såklart att samma regler ska gälla för alla, inklusive kromslädar med 3" raka rör. Men faktum kvarstår, jag har aldrig fått bannor för högt ljud trots egentillverkade högljudda burkar. Gubbar som hyttar näven åt polarna med rad4or gör tummen upp åt mig. Varför? Nåt skumt är det.:va

Har själv märkt precis det du beskriver :)
 
Mina 2 cents på det hela.

Om min låter mycket eller ej d bryr jag mig inte om, vill att det ska se snyggt ut.
Har precis byggt om hojen och 2st dämpare på ca 1m är inget jag vill sätta på.
Köpte en liten konisk däpare i GP style då det var det minsta jag kunde hitta som hade 54mm i innerdiameter. Resultat 107db på besiktningen.

Här börjar det intressanta som jag vill ALLA ska veta.
För det första har bilprovningen och polisen OLIKA tolkningar av lagen som är skriven.

Enligt bilprovningens egna föreskrifter som jag fick ta del av så om din hojs slagvolym INTE finns med i deras register eller INTE går under paragraf 92/61/EEG eller 2002/?/?
eller saknar typskylt där db+varv står eller om din hoj saknar varvräknare och är tillverkad innan 2007 då gäller fäljande: Db mätningen ställs till 103db som max gräns. Då varvas hojen upp tills där ljudet planas ut och i princip avgör besiktningsmannen om den klarar det eller inte.

Om din hoj finns i registret så får dom upp hur mycket db den får låta vid vilket varv.
Tex min hade 94db vid 5600varv och så lägger dom till 5db för felmarginal så 99db.
MEN!!! Min gick inte under någon av paragraferna och då gäller 103db.
Tryckte ner hålband+ naja fast stål ull och fick ner den till 94db så klara mig i vilket fall som. Men har nu plockat ut det då hojen gick som en påse nötter =)

Sen e det så att polisen har sina egna tolkningar av lagen och har inte samma påslag eller den här 103db gränsen.

Med andra ord kan det bli ett moment 22 på det hela. Bilprovningen godkänner din hoj på 102db. Utanför bilprovningen står polisen och tar dig direkt och går efter tex din typskylt på 98db och ger dig regbes/ombes. Du kör runt och in igen på bilprovningen och dom godkänner den igen, sen ut till polisen igen som dömer ut den igen osv osv osv osv osv...

alla ni som har hoj nyare än 2007 får ej låta mer än vad som står på er typskylt varken av polisen eller bilprovningen.

Jag vill bara ha en snygg dämpare och skiter i ljudet, så vet någon var jag kan hitta en snygg dämpare som inte är mer än 40-50cm lång och har ett inlopp på 54mm och inte låter så mycket så mottager jag gärna alla tips =)
 
Vad händer om man vägrar starta hojen då de vill mäta? Säger att man parkerat hojen där och tänker gå och äta eller nåt. Får man ombesiktning då? Kan man få böter om de inte kan utföra mätningen?
 
Vad händer om man vägrar starta hojen då de vill mäta? Säger att man parkerat hojen där och tänker gå och äta eller nåt. Får man ombesiktning då? Kan man få böter om de inte kan utföra mätningen?

Jag säger som jag sagt i många andra trådar på andra forum. Polisen har rätt att hålla en person frihetsberövad i 6 timmar utan anledning.
En vacker dag när man får för sej att "stå upp" för sina rättigheter så bestämmer sej en grinig konstapel för att utnyttja sina oxå.
 
Det finns ljuddämpare som är hyfsat tysta och hyfsat effektiva, dom MC-tillverkarna la ner hundratalls timmar på att utveckla till hojen.

Ofta är dom dock stora/tunga och fula, men eftersom ingen efterfrågar små snygga lätta eftermarknads slipon som klarar bullergränsen så tillverkas inga såna.

På förra hojen (GSR 600) körde jag med Leo Vince utan killers, var ett helvetes bröl vid 3-4k rpm, ekade fint mellan husväggarna inne i stan.
På nuvarande (ZX6-RR) sitter ett akra system utan db-killer, tyst som fan vid låga varv, oljudet börjar någonstans vid 10.000rpm. Ligger man vid dessa varv inne i stan e oljudet det minsta olagliga man har för sig för tillfället.
Min point är att jag har lite växt ur detdär med ett helvetes oljud. Nuförtiden är jag inte tvungen att köra med öronpluggar, som jag tidigare var.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top