Stoppad av bilinspektör!

Nej det gjorde dom inte men enligt han så är min hoj typgodkänd och då får det absolut inte ändras något!

Jag besiktigade min Kawa W 650 - 05 för första gången i år och den är ganska så ändrad, tank, miniblinkers, baklampa, avgassystemet, styre, och förgasare (ingen luftburk). Hade visserligen de "snälla" ljuddämparna på men den gick igenom med blankt papper trots alla ändringar.

Lider med dig. Dock om han har tagit nyckeln ur tändningslåset på din hoj är det egenmäktigt förfarande.

De enda som ev har rätt att ta nyckeln ur ditt tändningslås är utbildade poliser inte besiktningsinspektörer. (även om polisen står bredvid)
Precis som om du blir stoppad för förtkörning o det visar sig att det är en (polis)aspirant eller nån annan än polisen själv som hållit i lasern.... då är mätningen ur juridisk syndvinkel ogiltig.

Fast har du inte på något sätt inspelat ljud/bild (typ med mobil) då du påpekar detta på plats har du inget att komma med.

En sak du kan göra nu är att efter "ombesikting" göra en polisanmälan o se om du kan få ersättning för de kostnader detta inneburit. Fast sannolikhetet för det är väl noll (har inget förtroende för svenskt rättsväsende)

OJ!? Är det verkligen så? Jag betvivlar det starkt till dess att motsatsen bevisats :) Har du nån källhänvisning till ditt påstående? Jag har ett förordnande inom ett annat område utfärdat av länsstyrelsen vilket ger mig rätten att beslagta egendom inför utredning och jag är inte polis. Däremot har jag inte rätten att undersöka slutna utrymmen som t.ex. väskor eller förvaringsutrymmen etc. Men en nyckel i det här fallet sitter ju åtkomlig för inspektören så jag tror inte han gör nåt fel i sitt tjänsteutövande.
Å varför ska man bli irriterad på honom? Om man kör med otillåten utrustning så har man ju ingen annan än sig själv att skylla.
(Jag känner att jag sticker ut hakan här...). :)

OJ!? Är det verkligen så? Jag betvivlar det starkt till dess att motsatsen bevisats :) Har du nån källhänvisning till ditt påstående? Jag har ett förordnande inom ett annat område utfärdat av länsstyrelsen vilket ger mig rätten att beslagta egendom inför utredning och jag är inte polis. Däremot har jag inte rätten att undersöka slutna utrymmen som t.ex. väskor eller förvaringsutrymmen etc. Men en nyckel i det här fallet sitter ju åtkomlig för inspektören så jag tror inte han gör nåt fel i sitt tjänsteutövande.
Å varför ska man bli irriterad på honom? Om man kör med otillåten utrustning så har man ju ingen annan än sig själv att skylla.
(Jag känner att jag sticker ut hakan här...). :)

Visst, snubben gör "bara" sitt jobb. Att grabba nyckeln har han säkert också rätt till tyvärr. Det man skulle vilja veta är ju vafan som egentligen gäller i fråga om förändring av originalutförandet på hojen? Det verkar ju vara omöjligt att få nån som helst klarhet i. Vanlig besiktning verkar vara kolugn, tillverkarna av tex avgassystem hävdar att många av dessa är eu-godkända med db-gränser osv. Men när man väl blir stoppad på gatan som i det här fallet, eller om det är av en snut då är det annat som gäller. Snurrigt! :huvet

Det är inte så att jag är arg på honom eller nått sånt, jag valde ju själv att åka utan db-killer i! Man får med ett kort från mivv att systemet är EU-godkänt (typgodkänt) och det står ett serienummer på det som är graverat in i dämparen.. Men trots det så va det ajabaja att ändra saker!

Jag startade mest det här tråden för att kolla om jag får köra eller om det är stop för det, inte att kolla om det va rätt eller fel av honom!

MVH Rapp

Fan vad trist!
Lider med dig.

Magiskt att såna jävla sopor (eller rättare sagt deras överordnade) inte kan lägga tid/energi och pengar på något vettigare. Jag e så trött på att höra snutens klagomål om att de har för lite resurser. Koncentrera er på att göra rätt saker istället.

Nolltoleransens Sverige. Har man snattat ett Hubba-Bubba som liten blir man automatiskt massmördare..

Det är inte så att jag är arg på honom eller nått sånt, jag valde ju själv att åka utan db-killer i! Man får med ett kort från mivv att systemet är EU-godkänt (typgodkänt) och det står ett serienummer på det som är graverat in i dämparen.. Men trots det så va det ajabaja att ändra saker!

Jag startade mest det här tråden för att kolla om jag får köra eller om det är stop för det, inte att kolla om det va rätt eller fel av honom!

MVH Rapp
Jag tycker du gör rätt att starta en ny tråd med funderingar, det är ju vitsen med ett forum ;) Men ibland kan diskussionerna dra iväg och bli lite "enkelriktade". Som ett tidigare inlägg där man tyckte polisen skulle ägna sig åt viktigare saker. Men vem vill ha ett samhälle där man skiter i trafikregler och enklare brott? Vill man att polisen bara ska ägna sig åt mord, misshandel och brott mot rikets säkerhet?

Det är inte så att jag försöker skaffa mig övänner här på SH, men jag tycker att man ibland måste vara lite balanserad i sina uttalanden och inte "raljera". För till syvende och sist är det ju faktiskt så att så länge vi kör lagligt har vi inget att frukta. Men visst kan jag förstå din undran om vad som egentligen gäller med vad som är typbesiktat. Läser man lagen så får du inte modifiera motorn, effektljuddämpare och framgaffel t.ex. Däremot får du montera ett centralstöd utan att behöva typa om den. Har du kvar körkortsboken från STR så står det där. Men idag är det mer regel än undantag att man slänger på en effektdämpare och jag undrar om dom som säljer prylarna verkligen har koll på vad som gäller?

löjligt! håller dämparn ljudet så måste man självklart få köra med det!!!
om jag köper eftermarknadssystem till bilen på biltema är de alltså kört?.

Kompisen hade lånat min fighter för att åka ner och hjälpa till på ERF:et på falken igår, på väg hem blev han stoppad för att han bl.a inte hade backspegel, storleken på skylten och att däcken var slitna längst ut på sidorna???(conti race attack) krav på backspegel finns inte! besiktigade utan o kollade extra med bes. killen som kollade extra i databasen. slutsats snuten vet inte ett skit!! polaren har som tur är ett välsmort munläder o lyckades klara sig undan utan pappersexersis.

På en helfordongodkänd hoj får man inte ändra ett jävla skit, sen kollar inte bilprovningen sånt de kollar bara om den är körduglig. Polisen kan klanka ner på skit som sen går igenom besiktningen.

Då skulle du inte få sätta extraljus på bilen, byta fälgar osv... Den är typgodkänd med ett visst Db, vad gör du med en äldre hoj om du inte hittar originalsystem.
Bullskit!!

På helfordonsgodkända bilar får du ju inte byta till vilken storlek som helst på Fälgar, får du en hård polis så är det kört....

helt ot men rätt vågat att smyga upp och sno nyckeln för någon mitt i trafiken risken för en rak höger måste ju vara överhängande.:rolleyes:

På helfordonsgodkända bilar får du ju inte byta till vilken storlek som helst på Fälgar, får du en hård polis så är det kört....

Man får ju byta fälgar så länge man håller sig inom det som tillverkaren har specat för fordonet.

Då måste det ju vara Ok att byta ljuddämpare och blinkers så länge man håller sig inom specade värden :va

Dock är det ju inte ok att bröla runt utan DB killer i.

Jaha. Har det börjat med hojar nu också. Detta är ett gissel för bilar. Har du en helfordonsgodkänd bil så får du i princip inte byta någonting. Öppet luftfilter, nono. Öppen dump, räkna med att inte få igenom bilen genom besiktningen även om du sätter dit orginalgrejerna. Det krävs intyg från tillverkaren att bilen överensstämmer med orginal. Och ingen tillverkare skriver ut ett sådant... Finns några som drabbats av det och numera får ha bilen som garageprydnad. Får ni kravet att göra en ombesiktning från en bilinspektör så kan ni ligga illa till.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back