Stoppad av bilinspektör!

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
RM-Z 250 -11
Jag skulle behöva lite hjälp, och det är bråttom eftersom att jag ska köra knix-kurs med SMC imorgon!

Jag blev stoppad av en bilinspektör idag och jag fick två st tvåor, en på avgassystemet (Mivv GP Bolt-on) och den andra på att jag har glapp i halvlyset och naturligtvis så fungerade inte det just då!!

Beslutet från inspektören:
"Att låta ackrediterad verkstad åtgärda och prova fordonet eller att på annat sätt åtgärda bristerna och upp visa fordonet för besiktningsorgan senast den 4/7"
Rutan med körförbud är inte i kryssad så betyder detta att jag får köra med den tills jag har åtgärdat detta eller får jag bara köra till och från verkstad och bilprovning?

Snälla hjälp mig!!

MVH Rapp

Du har inte körförbud, dvs du får köra tills den 4/7. Om du har fixat problemen och besiktigat om den till den 4/7 så är det bara att fortsätta att åka efter det, om du inte gjort det då får du körförbud och får bara åka fram och tillbaka till verkstad och besiktning.

Du har inte körförbud, dvs du får köra tills den 4/7. Om du har fixat problemen och besiktigat om den till den 4/7 så är det bara att fortsätta att åka efter det, om du inte gjort det då får du körförbud och får bara åka fram och tillbaka till verkstad och besiktning.

Det va exakt det jag får det till. Nu måste jag verkligen åka till firman jag köpte hojen av så dom får fixa mitt lyse eftersom att förra ägaren va en riktig klåpare när det gällde att byta en så enkel sak som en lampa och allt är avbrutet och glappar!! Tur att man har garanti på skiten! :D

Det ringer någon klocka för mig om att reglerna för det där är ändrade i år.
Att man inte får köra med anmärkning annat än till verkstad/besiktning.

Edit, jo det stämmer:

Fordonet har underkänts
- ny besiktning måste utföras

Felen måste åtgärdas snarast.
Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt
för att få felen åtgärdade.
Fordonet måste genomgå en ny besiktning
senast det datum som angivits
i rutan för besiktningsresultat.

I stället för att låta Bilprovningen utföra efterkontroll
kan, en av Swedac, ackrediterad verkstad
reparera felet och intyga åtgärden
(inom sitt ackrediteringsområde).

Om fordonet varken besiktats eller intygats
av ackrediterad verkstad inom angiven tid
inträder automatiskt körförbud.

Vid underkännandet gäller normalt
att automatiskt körförbud inträder efter en månad.
För fordon som underkänns för tredje gången i följd,
är dock denna tidsfrist endast en vecka.
Observera att detta gäller oavsett hur lång tid
det förflutit mellan de underkända besiktningarna!

Vid automatiskt körförbud får man köra
kortast lämpliga väg till verkstad för reparation
eller till Bilprovningen för besiktning.

Last edited:
Lite ot men första gången jag hör någon som blir stoppad av bilinspektör, hur gick själva stoppandet till? Vad hade han för bil ? Hade han uniform ? Visa han någon sorts id?

Lite ot men första gången jag hör någon som blir stoppad av bilinspektör, hur gick själva stoppandet till? Vad hade han för bil ? Hade han uniform ? Visa han någon sorts id?

Fungerar som en nykterhetskontroll.
De har reflexjacka som det står fordonsinspektör på.

Han kom upp bakom mig till fots vid ett rödlyse och sa "hej jag kommer från polisen", stängde av motorn och tog nyckeln så fick jag rulla efter honom till bussen som stod längre bort.. Yes han hade väst och hela köret och jag såg han inte förns han hade handen på nyckeln :huvet

Det ringer någon klocka för mig om att reglerna för det där är ändrade i år.
Att man inte får köra med anmärkning annat än till verkstad/besiktning.

Edit, jo det stämmer:

Fordonet har underkänts

Felen måste åtgärdas snarast.
Du får inte använda fordonet
mer än vad som är nödvändigt
för att få felen åtgärdade.
Fordonet måste genomgå en ny besiktning
senast det datum som angivits
i rutan för besiktningsresultat.

I stället för att låta Bilprovningen utföra efterkontroll
kan, en av Swedac, ackrediterad verkstad
reparera felet och intyga åtgärden
(inom sitt ackrediteringsområde).

Om fordonet varken besiktats eller intygats
av ackrediterad verkstad inom angiven tid
inträder automatiskt körförbud.

Vid underkännandet gäller normalt
att automatiskt körförbud inträder efter en månad.
För fordon som underkänns för tredje gången i följd,
är dock denna tidsfrist endast en vecka.
Observera att detta gäller oavsett hur lång tid
det förflutit mellan de underkända besiktningarna!

Vid automatiskt körförbud får man köra
kortast lämpliga väg till verkstad för reparation
eller till Bilprovningen för besiktning.

Jag ska in och fixa det så snart som möjligt, troligen på måndag om dom har tid! Ruskigt bittert!!

Last edited:
får bara fråga en sak.... mätte dom bullernivån? eller varför fick du för bolt on?

Han kom upp bakom mig till fots vid ett rödlyse och sa "hej jag kommer från polisen", stängde av motorn och tog nyckeln så fick jag rulla efter honom till bussen som stod längre bort.. Yes han hade väst och hela köret och jag såg han inte förns han hade handen på nyckeln :huvet

Lider med dig. Dock om han har tagit nyckeln ur tändningslåset på din hoj är det egenmäktigt förfarande.

De enda som ev har rätt att ta nyckeln ur ditt tändningslås är utbildade poliser inte besiktningsinspektörer. (även om polisen står bredvid)
Precis som om du blir stoppad för förtkörning o det visar sig att det är en (polis)aspirant eller nån annan än polisen själv som hållit i lasern.... då är mätningen ur juridisk syndvinkel ogiltig.

Fast har du inte på något sätt inspelat ljud/bild (typ med mobil) då du påpekar detta på plats har du inget att komma med.

En sak du kan göra nu är att efter "ombesikting" göra en polisanmälan o se om du kan få ersättning för de kostnader detta inneburit. Fast sannolikhetet för det är väl noll (har inget förtroende för svenskt rättsväsende)

Lider med dig. Dock om han har tagit nyckeln ur tändningslåset på din hoj är det egenmäktigt förfarande.

De enda som ev har rätt att ta nyckeln ur ditt tändningslås är utbildade poliser inte besiktningsinspektörer. (även om polisen står bredvid)
Precis som om du blir stoppad för förtkörning o det visar sig att det är en (polis)aspirant eller nån annan än polisen själv som hållit i lasern.... då är mätningen ur juridisk syndvinkel ogiltig.

Fast har du inte på något sätt inspelat ljud/bild (typ med mobil) då du påpekar detta på plats har du inget att komma med.

En sak du kan göra nu är att efter "ombesikting" göra en polisanmälan o se om du kan få ersättning för de kostnader detta inneburit. Fast sannolikhetet för det är väl noll (har inget förtroende för svenskt rättsväsende)

Huh? :va

Varför skulle TS få ersättning för de kostnader som ombesiktningen inneburit?

Oavsett om bilinspektören har gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande eller inte vad gäller nyckeln, så ändras inte det faktum att TS har fått anmärkningar på hojen vid en flygande besikting.
Utifrån TS redogörelse finns det inget som antyder att själva besiktingen i sig på något sätt skulle vara ogiltig.

Vännerna i blått gjorde alltså rätt för skattepengarna igen. Jajädrar, man upphör aldrig att förvånas.

Men det är klart, slipons lär vara högprio, speciellt eftersom det verkar vara viktigt att prioritera en fredagkväll, är det inte alltid resursbrist och för veka budgetanslag åt pÅlisen?

Man blir förbannad.

Jag orkar inte göra nå anmälan, känns rätt så overkill när man ändå inte kommer komma någonstans med det!! Bara massa tid som försvinner åt sånt skit!

Jag håller med dig till fullo där Jerry! Slip-on´s är djävulens skapelse och det måste åtgärdas fullt ut istället för att förhindra bråk eller dylikt på byn! (Tack för en grym dag på Gröndal!!:yoparty)

Tjena,

Ska också köra knix kursen på järfälla? imorgon.

Dina brister utgör ingen säkerhetsrisk på banan så det är bara att svänga förbi.

E lagom dragen efter en kväll på stan men ser du mig på järfälla imorgon (guld/svart) gxxer 750 så är det bara att säga hej. Marcus är mitt namn.

Mvh M

förövirgt så hittade jag inget ställe att boka plats på knix järfäla.. offadre även ett stolt medlemskap på svmc.se för det. ;)

Last edited:
Tjena,

Ska också köra knix kursen på järfälla? imorgon.

Dina brister utgör ingen säkerhetsrisk på banan så det är bara att svänga förbi.

E lagom dragen efter en kväll på stan men ser du mig på järfälla imorgon (guld/svart) gxxer 750 så är det bara att säga hej. Marcus är mitt namn.

Mvh M

förövirgt så hittade jag inget ställe att boka plats på knix järfäla.. offadre även ett stolt medlemskap på svmc.se för det. ;)

Tja!

Nej det ska jag inte, har kört knix på Gröndal utanför Eskilstuna idag, inte Gröndal i Stockholm ;)

Tur man kör gammhoj som inte omfattas av helfordonsgodkännande :D

Ställer inte slipon till det på bana pga bullerkrav? Eller det kanske inte gäller alla banor?

Tur man kör gammhoj som inte omfattas av helfordonsgodkännande :D

Ställer inte slipon till det på bana pga bullerkrav? Eller det kanske inte gäller alla banor?

SMC tillämpar banans krav. :) Gröndals motardbana i Eskilstuna har turligt nog inga sådana (ta i trä).
Men problemet är inte så stort heller, det är sällan folk blir avvinkade pga buller, Duccar verkar sällan ha problem trots helsystem och Termisar.. :D

"Fordonet har underkänts

Felen måste åtgärdas snarast."

Råkade ut för detta med bilen för ett par månader sedan.
Blev tvungen att uppbringa all min kunskap i att-smöra-för-polis (och det har man lärt sig HUR - efter väldigt många år på vägarna..) för att komma loss från platsen!

Reglerna tycks vara skärpta.
"Snarast" tolkas tydligen numera som att "inget åtgärdat - inget köra"

Nej det gjorde dom inte men enligt han så är min hoj typgodkänd och då får det absolut inte ändras något!

Då skulle du inte få sätta extraljus på bilen, byta fälgar osv... Den är typgodkänd med ett visst Db, vad gör du med en äldre hoj om du inte hittar originalsystem.
Bullskit!!

Om någon skullle vara intresserad av ett nytt yrkesval
så är arbetsuppgifterna för bilinspektör, åtminstone i Jönköping

Visa alla säkerhetsjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Jönköpings län i Jönköping

Om myndigheten
Vid Polismyndigheten i Jönköpings Län arbetar omkring 700 personer. Av dem är cirka 200 civilanställda. Det övergripande målet med polisarbetet är att minska brottsligheten och öka människors trygghet. Läs mera om vår organisation och verksamhet på www.polisen.se/jonkoping.
Om enheten
Inom trafikenheten arbetar vi med kontrollverksamhet på väg samt i företagsmiljö, inom enheten finns också utredningsverksamhet. Trafikenheten består i dag av ca 30 medarbetare, varav fem har funktionen bilinspektör.

Publiceringsdatum
2010-02-17

Dina arbetsuppgifter
Trafikenhetens huvuduppgift är att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken. Den nationella trafikstrategin visar på fyra särskilda inriktningar: nykterhet, hastighet, skyddsanordningar samt aggressiv körning. Till detta kommer även kontroller av yrkesmässig trafik vad gäller kör- och vilotider, farligt gods samt fordonsinspektioner. Som bilinspektör arbetar du huvudsakligen med kontroller på väg tillsammans med polis, där ni har hela länet som arbetsområde. Du kommer även att arbeta med att utföra tekniska undersökningar på fordon.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad besiktningsingenjör, alternativt besiktningstekniker eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha god kunskap om regelverk kring kontroller av fordon och yrkesmässiga transporter. Du ska också ha erfarenhet av arbete med fordon som besiktningsingenjör eller besiktningstekniker samt ha god omvärldskunskap vad gäller transportbranschens utveckling inom EU. Det är meriterande om du har behörighet för att köra samtliga fordonsslag, erfarenhet och kunskap av olika datorprogram samt har goda språkkunskaper.
Egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, bland annat att du är flexibel, ansvarskännande och har god förmåga att möta människor i olika situationer. Som bilinspektör ska du kunna arbeta självständigt men även ha god förmåga att arbeta i grupp. Vidare ska du vara serviceinriktad och ha god kommunikativ förmåga. Du ska kunna arbeta längre perioder utomhus vid en kontrollplats.
Övrigt
Polismyndigheten i Jönköpings län tillämpar 6 månaders provanställningar på alla tillsvidareanställningar. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Det finns författningsenliga krav på svenskt medborgarskap.
Vid anställning kommer du att få genomgå utbildning för bilinspektörer. Vidare kommer du att arbeta efter periodplanerad tjänstgöring.
Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenhet, kunskap och personlighet tas tillvara och berikar verksamheten. Vi arbetar utifrån en nationellt framtagen värdegrund. Denna kan du läsa mer om på vår hemsida. Sista ansökningsdag är tisdagen den 2 mars.
Upplysningar
För ytterligare information om arbetet är du välkommen att kontakta trafikbefäl Thommy Elgh, tel. 0733-315592 eller Peter Karlsson Stf C Trafikenheten, tel. 036-309112, 0733-342750.
Facklig företrädare
ST. Anne-Catherine Brandt, tel. 036-309043 eller 070-5156232. Saco. Jonas Helt, tel. 036-309320

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning till jobbansokan.jonkoping@polisen.se Vi tar även emot ansökningar per post till Polismyndigheten i Jönköpings län, Diariet, Box 618, 551 18 JÖNKÖPING, ange då din e-post adress. Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv, varför du söker utlyst funktion, referenser, dina ambitioner och förväntningar på tjänsten samt vad du kan tillföra verksamheten. Märk din ansökan med diarienummer A-713-1089/10.

Körkortskrav
B

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare
Heltid

Ersättning
Fast lön

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back