Stoppa MC-döden och sänk premierna !

Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Hayabusa -05
Antalet dödade MC-åkare ökade 2006 till 56st. från 46st. året innan. Det totala antalet trafikdödade minskade under samma period från 446 till 431. Detta går stick i stäv med såväl Europas som Sveriges trafiksäkerhetsmål. Det betyder att MC-kollektivets betydelse i Nollvisionsdrömmen fokuseras allt hårdare av politiker, myndigheter, försäkringsbolag och intresseorganisationer.
Vi MC-entusiaster kommer att få se fler pålagringar i framtiden än den nyligen beslutade trafiksäkerhetshöjningen, om inte trenden bryts ordentligt.

De som bäst vet hur detta skall gå till är säkert MC-kollektivet själv. Som "Hayabusapilot" och VD för en motor- och trafiksäkerhetsorganisation http://www.mhf.se/MC.aspx vädjar jag nu om att få konstruktiva förslag på hur MC-olyckorna skall förebyggas.

Jag kommer att sammanställa och publicera dessa via de kanaler och kontakter jag förfogar över, i första hand blir det på MHFs hemsida och i vår medlemstidning Motorföraren. Kom loss !

Tom Bjerver
vd MHF

Bifogat

• Hayabusa_edited-1.jpg
    Hayabusa_edited-1.jpg
    48.7 KB · Visningar: 250
Inte för att det är ett populärt förslag men låt ingen börja med en plastraket. Låt gå 5 år med lättare hoj sen tung. Då räddar man säkert ngr liv.

Jag tycker nollvisionen är ett skämt. Hur ska det nånsin gå med hojjar som gör 300km/h? Folk kommer dö. Det är faktum. Det fokuseras mycket på nollvisionen, när det finns massor av andra saker man kan dö av. Titta tex. här http://www.spes.nu/fakta.htm . Där kunde man satsa lite mer.

Bara ordet nollvision får mig att bli suicid. Farthinder, fartkameror, vajjer-räcken. Usch.

En sak som skulle vara intressant att veta i den statistiken är hur mycket ökningen har varit på antal Mc förare som aktivt kör mot året innan kontra hur många flera som omkommit ! Om det procentuellt är flera eller färre mot året innan :confused:
Mvh Peter Lundström

Jag tycker nollvisionen är ett skämt. Hur ska det nånsin gå med hojjar som gör 300km/h? Folk kommer dö. Det är faktum. Det fokuseras mycket på nollvisionen, när det finns massor av andra saker man kan dö av. Titta tex. här http://www.spes.nu/fakta.htm . Där kunde man satsa lite mer.

Bara ordet nollvision får mig att bli suicid. Farthinder, fartkameror, vajjer-räcken. Usch.

Titta längst ner på den där sidan. Skandal!

Varför får det vara "svinn" på alla andra håll men inte i hojvärlden? Klart det är tråkigt att folk dör men att uppnå en nollvision går ju bara att uppnå med ett hojförbjud och är frågan om inga är ute och kör ändå...och dör.

Mer förarutbildning på en riktig racebana, så att folk som tar körkort lär sig på riktigt att köra hoj. En obligatorisk bandag skulle kunna ingå i att ta körkort.

Antalet dödade MC-åkare ökade 2006 till 56st. från 46st. året innan. Det totala antalet trafikdödade minskade under samma period från 446 till 431. Detta går stick i stäv med såväl Europas som Sveriges trafiksäkerhetsmål. Det betyder att MC-kollektivets betydelse i Nollvisionsdrömmen fokuseras allt hårdare av politiker, myndigheter, försäkringsbolag och intresseorganisationer.
Vi MC-entusiaster kommer att få se fler pålagringar i framtiden än den nyligen beslutade trafiksäkerhetshöjningen, om inte trenden bryts ordentligt.

De som bäst vet hur detta skall gå till är säkert MC-kollektivet själv. Som "Hayabusapilot" och VD för en motor- och trafiksäkerhetsorganisation http://www.mhf.se/MC.aspx vädjar jag nu om att få konstruktiva förslag på hur MC-olyckorna skall förebyggas.

Jag kommer att sammanställa och publicera dessa via de kanaler och kontakter jag förfogar över, i första hand blir det på MHFs hemsida och i vår medlemstidning Motorföraren. Kom loss !

Tom Bjerver
vd MHF

Om man läser all statistik dvs inte bara tittar på antalet dödade utan istället på döda och skadade och om man dessutom tar hänsyn till förhållandet med antalet fordon så får man en helt annan bild av utvecklingen.
Men det vill inte kvällstidningarna för det blir inte så fina rubriker då.
Men du som sitter i ledningen för en organisation som bla skall jobba för trafiksäkerhet borde ju kunna göra det och inte okritiskt köpa rubrikerna från kvällspressen. Dessutom borde du vara extra intresserad av att peka på hur många av olyckorna som beror på fylleriet och därför inte ens borde klassas som mc-olyckor.

Fan..!
Det är ju bara att konstatera fakta :(
Men det är väl för jobbigt att hitta nå lösning till självmorden, då är det lättare att höja våra premier till himlen istället och få igen lite pengar där istället!!!

Mer körutbildning på bana som sagt + en obligatorisk första hjälpen utbildning som ingår i utbildningen.
Kommer aldrig att få en noll vision..men man får försöka sänka den så gott det går.

/Martin

Hur många av de var stulna hojar + påverkade förare?, hur många orsakades av bilister som ej såg motorcykeln?

Hojarna syns för dåligt är en sak som går att påverka....alltid helljus m.m

På 80-talet var det en (frivillig? försäkrings-?) gräns vid 100 hästar, kör på det vetja. Det finns ingen anledning att köra bågar med 150+ hästar och 300+ km/h på vägar. Förbjud Hayabusa.

(Vad visar den bifogade bilden? Har du krajjat?)

Mer förarutbildning på en riktig racebana, så att folk som tar körkort lär sig på riktigt att köra hoj. En obligatorisk bandag skulle kunna ingå i att ta körkort.

Just det du säger har jag själv tänkt på. Alla som kör motorcykel måste lära sig att ta en sväng snyggt och lära sig rätta till fel som man har lärt sig fel. Så som plasering och vikt på rätt ställe vid rätt tillfälle osv. Jag själv tyckte inte man lärde sig något sådant när man gick på körskola. För min del är det inget problem för jag har lärt mej detta på andra håll men för dom som inte kan det... Men en obligatorisk bandag för A kortet, så som det är obligatorsikt med en halkdag för B kortet. Tror det kommer att rädda många liv! Och själv klart med bra instruktörer, exempel racer förare. "För om du kan hantera en motorcykel i höga hasitgheter så kan du hantera motorcykeln i lägrehastigheter!"

Hur många av de var stulna hojar + påverkade förare?,

Om jag inte minns fel brukar ca hälften av dem vara under alkohol- eller drogpåverkan. Eller om det var att hälften av dödsantalet utgörs av sådana som kört under alkohol- eller drogpåverkan samt de som kört utan hjälm (men inte nödvändigtvis i samband med alkohol eller droger).

Dock tror jag inte det har ett samband med just stulna hojar att göra.

hur många orsakades av bilister som ej såg motorcykeln?

Hojarna syns för dåligt är en sak som går att påverka....alltid helljus m.m

+ 1 till tanten i bilen för min del. Men vad man funderat lite på är statliga föräkringsbolag med bara några pluss miljoner i taxeringen...utdelning till försäkrings tagarna vid års taxeringen? ...visserligen fick gubben en brandsläckare på husförsäkringen efte...30 år i återbäring...tack tack.

Trivs med DRen nu efter kraschen :) men kommer göra den mer "synlig"...skål!

Fan..!
Det är ju bara att konstatera fakta :(
Men det är väl för jobbigt att hitta nå lösning till självmorden, då är det lättare att höja våra premier till himlen istället och få igen lite pengar där istället!!!

Jag kunde inte ha sagt de bättre själv!!

MC döden ? -Ökade från 46 till 56 förra året. Samtidigt som antalet hojar ökade dramatiskt !

Statestik från VV.JPG

Alltid tragiskt när någon skadas eller dör men det dör faktiskt ca 3000 in influensa varje år såg jag på nyheterna här om dagen.

56 <-> 3000. Det fore bättre att förbjuda influensa än att ge sig på MC-åkare.
Kolla :fakta

ca 7000 dör av rökning varje år

Samhällskostnaden för rökningen är ca 26 miljarder per år

26000000000/8000000=26000/8=3250. Alltså 3250 spänn får jag som inte röker pröjsa varje år för rökning trots att jag inte röker utan kör hoj. Börja med rökarna inte hojåkare.

Edit: Skall vara 26000/9=2889 och då skall alla nyföda också pröjsa det.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...