Stoppa KX500 motor i modernare chassie?

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Nu är det såhär att jag fick en KX500 motor av en bekant i veckan så nu börjar jag fundera på vad man ska göra av den. Det jag saknar till motorn är tändsystem, pipa och förgasare.

Har hittat en komplett KX500 utan motor för en slant, men börjar gå i tankarna om att man kanske skulle stoppa den här motorn i nån modernare crossram så jag undrar om det är nån här som provat och isåfall vet vilka modeller det kan tänkas gå "relativt" smidigt?

Det här är inget projekt som jag har tänkt ha bråttom med eftersom jag inte bor i Sverige för tillfället. Tanken är att börja handla på mig grejjer till det allt eftersom och fixa när det finns tid över.

Last edited:
cagiva mito?, nån annan liten godisbit??, stoppa den i en dyngsprätt moppe är kul- stoppa den i en liten rejsmoppe är kuligare:hej

//jj

Det är en inte helt ovanlig operation att stoppa i stora tvåtaktare i moderna chassie. Mest kända är väl service honda som bygger cr 500 på en CRF ram. Finns en hel del byggen även med KX500 i CRF eller KXF chassie. Skall vara grymt häftigt så kör igång direkt. Leta upp en 4-t med rasad motor billigt...

Välj förslagsvis ett KTM-chassi så behöver du bara svetsa nya motorfästen. På japshojarna måste man kapa ramen och göra gapet framtill högre så att man får ut pipan.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248188-Projekt-KTM-SX500
Nu menar jag inte att du kommer bygga lika snabbt som tede bara för att du väljer ett KTM-chassi men det kommer spara en väldans massa tid ändå. Du bör nog fundera på att konvertera pipan från en CR500 eftersom den är lämpligare dragen.

Jag köpte själv en gammal KX500 i somras för att få en motor. Funderar nog mest på att importera en helt ny 450sx och sälja motorn, till någon med motorhaveri eller nån crosscart-byggare. Har annat som står före på min göralista men jag var ju tvungen passa på att köpa när det dök upp en sån motor.

Har lite andra tankar också, som att göra ritningar till nya vevhushalvor som kombinerar ihop en KX500-cylinder och CR5000-vevaxel, med växellådan från en 450sx och sedan ska motorn passa bolt-on i 450sx-chassit. Finns ju många som vill bygga 2t500or så sådana vevhus borde man kunna sälja ett gäng av. Tyvärr har jag mer ideer än tid så jag lämnar ideen vidare till någon annan.

Förgasare finns det nog gott om Keihin 38or ute på marknaden från gamla kasserade 250 crosshojar. Det blir mer än tillräckligt effekt redan med en sån även om du helst vill ha en 39-40. Vissa sätter tändning från 250 och påstår att de ska ge mer effekt, jag tror personligen det är en dålig ide särskilt på KX500 som redan med original varvtal får vevstakshaverier. Motor och pipa är dessutom inte avstämt för samma varvtal som en 250.

Kul att det finns lite input och andra som går i samma tankar, det där KTM bygget kommer man inte att slå tidsmässigt iaf det är ett som är säkert:D

Har sett servicehondas modeller tidigare och lite andra byggen här och där så man har alltid drömt om att göra ett eget nån gång. Har alltid gillat 500 tvåtaktare sen jag var i moppeåldern och brorsan satte mig på hans CR500, körde upp en hel tank och var fan livrädd för hojen. Gå från trimmad moppe till stor tvåtaktare var en upplevelse:crash

Haft två stycken CR500 tidigare men aldrig provat KX500:an, den ska väll gå lite bättre vad jag har förstått med avgasportar och den här cylindern som sitter på min motor är Delta portad. Det låter ju intressant att försöka komma över nån trasig KTM då om dom verkar lättast att bygga på.

Skulle det vara möjligt tror ni att stoppa en sånhär motor i en landsvägsreggad CRF450 och regga om den som ombyggt fordon på nått sätt? Sitter nämligen i en SEM tändplatta och svänghjul som funkar med lysen då motorn kommer från en enduro.

Last edited:
Skulle det vara möjligt tror ni att stoppa en sånhär motor i en landsvägsreggad CRF450 och regga om den som ombyggt fordon på nått sätt? Sitter nämligen i en SEM tändplatta och svänghjul som funkar med lysen då motorn kommer från en enduro.

Byt motor och håll käften på bilprovningen, knappast någon besiktningsman kommer reagera på att det skulle vara för lite takter i motorn.

Sen kan du ju fortfarande hitta den enkla KTM-vägen om du hittar en rasad EXC för dom är ju också reggade. Dessutom är det lättare att hitta en EXC än en CRF med motorhaveri.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph