Stoppa in gammalt minne?

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Yo!

Har fått en ny burk med 2 Gig 533Mgz minne. Jag undrar om jag kan stoppa in mitt gamla minne på 512Mb 133 Mgz i samma burk? Skulle det hjälpa något eller kan jag rent av göra datorn långsammare?

Ditt gamla minne passar tyvärr inte. Helt annan sockel.
Men jag tror nog att du klarar dig gott med 2GB ändå.

Tyvärr.

Skulle det ha passat så hade den surat ner dina andra Ram-minnen till 133 mhz. Inget vidare när du pröjsat för fina 533mhz minnen. Och det ska mycket till innan dina 2gig ram inte ska räcka till.

Fast nu är det ju inte så stor skillnad på 133 och 533, 533/2=266 Mhz. Det nya minnet är bara dubbelt så snabbt - det är iofs mycket, men inte så mycket som det kan låta mellan 533 och 133. XP är väl sen inte heller optimerat för mer än 2 Gb... något jag läst någonstans på OC-forumen. Mer än 2 Gb kan du installera om du slagit av swapdisken och XP klagar på att den har för lite minne.

För att kunna använda mer än 2Gb måste du ha WinNT, WinXP 64bit, Win2K server eller Win2K3 server. Win2k prof vet jag inte hur det är med.

WinXp pro skulle rent teoretiskt kunna hantera mer än 2Gb minne men någon (jag tror han heter Bill) har lagt in en spärr i minneshanteringen.

Jag försökte hitta en fungerande hack för detta för något år sedan men hittade ingen så jag bytte till WinXP pro 64bit (upp till 128Gb Ram).:tummenupp

Last edited:
Det troligaste problemet är att 133MHz minnet är SDRam och dina nya är DDR. DDR-minnen finns inte som 133MHz. Och då passar de inte alls.

sTf_paPs skrev:
2694601
WinXp pro skulle rent teoretiskt kunna hantera mer än 2Gb minne men någon (jag tror han heter Bill) har lagt in en spärr i minneshanteringen.
Men.....han sa väl att ingen skulle väl någonsin behöva mer än 64kB? :va

:hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!