Har du luftat ur systemet ordentligt? Jag minns inte hur det är på en sån som du har men vissa motorer måste luftas ur, annars får man luftfickor (ofta runt toppen med mer). Vid dessa luftfickor börjar kyltvätskan koka och sen så...
Motorer som måste luftas ur har oftast nån form av liten luftningsnippel i trakten av termostathuset.
5% leakdown är iofs rätt litet men ett enkelt sätt att få ganska säkert besked om motorn trycker ut komp i kyl är att klämma på vattenslangarna. De ska vara mjuka på kall motor (inget övertryck) och hårda på varm motor (ca 1 bar övertryck i kylsystemet). Övergången däremellan bör följa temperaturökningen. Om slangarna blir knallhårda direkt efter kallstart ("rappa" motorn ett par gånger med rullen så att du får bygga tryck i förbränningsutrymmena) tyder detta på att komp läcker ut i kyl. Testet är inte 100% säkert, ex vis kanske en spräck topp inte _börjar_ läcka förrän den blir fullt varm. Ta med andra ord detta test med en nypa salt och komplettera med övrig felsökning (kompprov, leakdown med mer) om du inte är säker.