:stop Kylar problem...

Pidder

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
GSXR 750 -09
:stop

Någon som vet varför min motor pressar ur vatnet ur kylsystemet...på min gixxer 750 -95 :1pajas

Det börjar med att jag bytte motor efter ett ras. :4skrika

Den nya motorn börjar med att den trycker ur lite luft... och sen där efter ca 1 lite vatten och sen kokar den....

Har gjort leakdown test och det var mindre än 5% förluster. :tummenupp :stop

Har kollat alla slangar och kopplingar minst 5 gånger. :mad:

Har även bytt locket och vatten pumpen.... men inget hjälper :va

Och alla jag pratat med ser lika förvånade ut :confused:

Tacksam för alla tips

Pidder

:bow

polarn hade samma problem med sin zx9r, topplockspackningen som var paj

//Linus

cloud79 skrev:
polarn hade samma problem med sin zx9r, topplockspackningen som var paj

//Linus

Har gjort leakdown test och det var mindre än 5% förluster. Borde inte dett synas här :confused: :confused: :confused: :confused:

Har du luftat ur systemet ordentligt? Jag minns inte hur det är på en sån som du har men vissa motorer måste luftas ur, annars får man luftfickor (ofta runt toppen med mer). Vid dessa luftfickor börjar kyltvätskan koka och sen så...
Motorer som måste luftas ur har oftast nån form av liten luftningsnippel i trakten av termostathuset.

5% leakdown är iofs rätt litet men ett enkelt sätt att få ganska säkert besked om motorn trycker ut komp i kyl är att klämma på vattenslangarna. De ska vara mjuka på kall motor (inget övertryck) och hårda på varm motor (ca 1 bar övertryck i kylsystemet). Övergången däremellan bör följa temperaturökningen. Om slangarna blir knallhårda direkt efter kallstart ("rappa" motorn ett par gånger med rullen så att du får bygga tryck i förbränningsutrymmena) tyder detta på att komp läcker ut i kyl. Testet är inte 100% säkert, ex vis kanske en spräck topp inte _börjar_ läcka förrän den blir fullt varm. Ta med andra ord detta test med en nypa salt och komplettera med övrig felsökning (kompprov, leakdown med mer) om du inte är säker.

Edit:
När jag tänker efter så har ju jag faktiskt för inte så länge sedan monterat en kylare efter reparation i min 750R -93, har inget minne av att jag hade problem med kokning eller urtryckt vatten.

Last edited:
Robban_C skrev:
Har du luftat ur systemet ordentligt? Jag minns inte hur det är på en sån som du har men vissa motorer måste luftas ur, annars får man luftfickor (ofta runt toppen med mer). Vid dessa luftfickor börjar kyltvätskan koka och sen så...
Motorer som måste luftas ur har oftast nån form av liten luftningsnippel i trakten av termostathuset.

5% leakdown är iofs rätt litet men ett enkelt sätt att få ganska säkert besked om motorn trycker ut komp i kyl är att klämma på vattenslangarna. De ska vara mjuka på kall motor (inget övertryck) och hårda på varm motor (ca 1 bar övertryck i kylsystemet). Övergången däremellan bör följa temperaturökningen. Om slangarna blir knallhårda direkt efter kallstart ("rappa" motorn ett par gånger med rullen så att du får bygga tryck i förbränningsutrymmena) tyder detta på att komp läcker ut i kyl. Testet är inte 100% säkert, ex vis kanske en spräck topp inte _börjar_ läcka förrän den blir fullt varm. Ta med andra ord detta test med en nypa salt och komplettera med övrig felsökning (kompprov, leakdown med mer) om du inte är säker.

:hej

Jag har varmkörde motorn 3 gånger och fylde på vatten efter varje nerkylning. Jag lutade den höger och vänster just för att få ut all luften, då jag inte har någon luftnings ventil.

Det där med att rappa motorn fungerar perfekt för at få den att trycka ur vattnet, där av min mistanke att packningen eller toppen e kass :gråta
Hade även en misstanke om att det kunde vara fördåligt flöde i kylaren. Men efter ett flödes test på den så e det bara packningen eller toppen kvar :4skrika

Då åter står det bara att riva isär skiten :mad:
Fy fan :zpy
Hatar att skruva med mitt eget skit...

:kulspruta :död :notme

\\Pidder

Jag har nyligen gjort motorbyte på min 750R från 92 och jag hade heller inga problem med vattnet, bara fylla på och skaka lite på hojen så bubblar det mesta upp! Så de borde ej va nåt problem!

/ Hannes

Nu e motorn sönder plockad....

När motorn var i beståndsdelar och jag konstaterat att toppa packningen var kass :crash
Jag började göra iordning prylarna igen. Då upptäckte jag att de cylindrarna i mitten var lite mer skitiga uppe på kanten. Vid närmre undersökning visade det sig att mitt cylinderfoderna var 0,15 mm lägre. Vilket i sin tur innebar att packningen läckte som ett @£$\€] :mad:
Så ett gott råd till alla som bytar toppa packning. Var noga med att alla foderna blir rena när ni slipar av "blocket" innan ni monterar dit packningen. Avslipningen görs med en vanlig brynsten och lite 5-56 eller annan tunflytande olja. Men var noga med att brynstenen är helt plan. :mattias

Men nu e den rullande igen.... :squid

Tack för alla inlägg

Pidder :rock

Jag fick själv övertryck i vatten systemet för en vecka sen typ, tänkte jävlar nu måste ja riva hela jävla motorn, men sen visade sig att det va slangen som går bak till expansions kärlet som va igenslammad =)

sen så rasa motorn 2 dar senare men de e ju en annan historia =P

Mvh. Hannes

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger