Stoner med stödhjul

Om han tyckte dom betedde sig illa mot han i MotoGP så kommer han att explodera av ilska i denna serien.
V8 Supercars är inget annat folkrace på asfalt med V8:or, det smäller titt som tätt.

Kommer bli kul att se.

Nästan så man får kolla lite på det nu när Kung Casey ska prova på det, har inte kollat stödhjulsracing sen Sennas tid :D

Och nu lite neggo.. Den serien verkar ju inte speciellt rolig.
-Best final lap EVER. Heter klippet, och det man får se är en snabb bilkö i 1:54 min... Snark.
Jag tänkte samma sak. Fy f*n vad segt det var. Finns inget man somnar så gott till som F1, världens dyrast kortegekörning.

Och nu lite neggo.. Den serien verkar ju inte speciellt rolig.
-Best final lap EVER. Heter klippet, och det man får se är en snabb bilkö i 1:54 min... Snark.
Skillnaden till MotoGP är väl då att Stoner sällan var inblandad i tät racing ända fram till mållinjen. Närkontakt skedde främst på tidsträningarna när det kommer till Casey :)

P€RRA;5720699 skrev:
Lär väl inte vara så många andra V8-förare som har en kurva på PI uppkallad efter sig :)
För att vara stor i V8-serien ska du ha en kurva på Mount Panorama uppkallad efter dig :-)

Tror ändå PI smäller lite högre eller så är jag bara svårt RR-indoktrinerad. Aldrig hört talas om Mount Panorama.

P€RRA;5720746 skrev:
Tror ändå PI smäller lite högre eller så är jag bara svårt RR-indoktrinerad. Aldrig hört talas om Mount Panorama.
Du är indoktrinerad ;-) V8SC är en väldigt populär serie i Australien och Nya Zeeland. De kör bland annat på avlysta gator i stora städer (jämför Sverige, har t.ex. svårt att se att de lyser av Djugården och Stureplan för en motortävling).

Förutom banor i Australien och Nya Zeeland så körde de t.ex. i fjor på Yas Marina och i år ska de till Texas. Båda dessa är F1 banor.

Mount Panorama håller det stora racet, Bathurst 1000. De nationella racen här är så stora att de lockar utländska förare till banan, t.ex. har Rickard Rydell kört Touring Car här och Johan Kristoffersson ska köra 12-timmars där i år med GT-vagnar. Google:a :-)

Philip Island är en underbar bana, men den är nog främst känd för sina mc-race, t.ex. så kör F1 i Australien inte på PI. Kanske därför är kurvorna namngivna efter just mc-förare? Jämför med F1-föraren Mark Webber som säkert är nog så känd hemma i Australien som Stoner. Webber har fått en läktare uppkallad efter sig i Albert Park. Dessutom ligger PI relativt avlägset, jag tror inte de största publiksiffrorna finns där.

Last edited:
Om han tyckte dom betedde sig illa mot han i MotoGP så kommer han att explodera av ilska i denna serien.
V8 Supercars är inget annat folkrace på asfalt med V8:or, det smäller titt som tätt.

Kommer bli kul att se.

Fast samtidigt så är det skillnad på vad man förväntar sig... Ruffing är lite värre på hoj än i bil.
Och som aussie så lär ju inte serien vara en överraskning för honom.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back