Stolt Pappa

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Tjena Allahopa!

Idag tog min lille son sitt körkort. Han är numera ägare av en egen RD 125
-84 och han har betalt sitt körkort själv. Hojen är inte skenförsäkrad.(Har fått lära mig att har man inte råd så har man inte). Han jobbar nu på att försöka få ihop till en Aprilia RS 125 till nästa sommar. Kan man bli annat än STOLT???? Ska bli skönt att slippa andas tvåtakt framöver. Ta det lugnt därute.

fy fan va tuff man själv hade varit .. väntar tills den dagen min tös vill ha moped, sedan 125:a

Lite orolig hade man nog dock varit..

Jag fick betala mitt hoj-kort själv också, därremot så kommer hojen att stå på morsan (när jag väl får råd att köpa en) fast det är jag som betalar.

Rundningsmärke skrev:
Mina barn ska aldrig få köra motorcykel, det är ju livsfarligt.

/A

HAHAHAHA! Ironin är tbax! And this time its pist! :tummenupp

Grattis till kk förresten.

Får han prova din R6:a nu då? :D

Olof.B skrev:
Jag fick betala mitt hoj-kort själv också, därremot så kommer hojen att stå på morsan (när jag väl får råd att köpa en) fast det är jag som betalar.

även kallat skenförsäkring..

silvervargen: akta så grabben inte kör ifrån dig nu :tungan

Fasen vad skoj.. Hälsa grattis till grabben..
Ser fram mot när mina kidz ska börja åka.. det tjatas redan om minimotos och egen skydds utrustning så de kan åka med mej.

Olof.B skrev:
Har du inte råd att stå på hojen själv ska du fan inte ha hoj iheller :kocko

Helt rätt att grabben ska betala själv för grejorna. Jag har själv stått för både A o B korten, köpet av två bilar o en hoj. Hojen är försäkrad av mig men jag måste nog erkänna att bilen står på farsan. Det är för fan helt sjukt att begära 5000 spänn om året i trafikförsäkring för en bil som är värd 4000 spänn, men med farsan så går försäkringen ner på 2000 om året.

Silvervargen skrev:
Tjena Allahopa!

Idag tog min lille son sitt körkort. Han är numera ägare av en egen RD 125
-84 och han har betalt sitt körkort själv. Hojen är inte skenförsäkrad.(Har fått lära mig att har man inte råd så har man inte). Han jobbar nu på att försöka få ihop till en Aprilia RS 125 till nästa sommar. Kan man bli annat än STOLT???? Ska bli skönt att slippa andas tvåtakt framöver. Ta det lugnt därute.
:D Grattis till kk :tummenupp
Hojen försäkrad på mig själv=15000/halv :4skrika

Last edited:
Gött med kortet! :tummenupp

Är det itne så att vissa f-bolag inte räknar det som skenförsäkring när han som kör och han som försäkringen står på bor i samma hushåll?

tvålen skrev:
Gött med kortet! :tummenupp

Är det itne så att vissa f-bolag inte räknar det som skenförsäkring när han som kör och han som försäkringen står på bor i samma hushåll?
Jooop.

OT : Dom som kallar detta skenförsäkring har noll koll.
FB kan däremot ibland kräva en högre självrisk om nån i hushållet under 24 år råkar ut för en olycka. /OT

@Silvervargen, gött att höra allt. Det finns hopp för dagens ungdom med såna föräldrar! Fem år kvar till tösen kan ta sitt lätta, ska göra allt jag kan för att få henne att göra det.

Skorpan skrev:
Dagens ungdom ska ta allt så jävla för givet...
mamma,jag har inte råd med det,kan du betala??? pappa???
Strävar du efter nåt-gör nåt åt det istället istället för och ta allt för givet!!!
allt går,bara viljan finns....

Word!! :fakta

Maverick_ou812 skrev:
...

OT : Dom som kallar detta skenförsäkring har noll koll.
....

Det är fortf. skenförsäkring, lite svårare att bevisa det bara.

Lustigt att en del inte fattar... "När JAG köper hoj så ska jag ställa den på MORSAN"... det är skenförsäkring, "När JAG lånar MORSANS hoj" är det inte skenförsäkring...

MD skrev:
även kallat skenförsäkring..

asså min båge står på farsan, jag betalar för att folk med full skyddutrustning ska få köra den. även kallat helt normalt försäkringstäcknande.

om det hade vart så att farsan pynta för sig och hade en 50+ försäkring och jag var den den som körde den (cykelns primära användare) hade det vart skenförsäkring.

alltså behöver det inte vara skenförsäkring bara för att den står på en annan familjemedlem.

när du ska sälja bågen, har du funderat på om DIN försäkring täcker om den som provkör eventuellt skulle krascha?

Skenförsäkrar man en bostad om man själv inte står för hemförsäkringen utan t.ex. sambo/föräldrar/mormor man delar med?

Räknas det som skenförsäkring.
Om min fader äger en 125a och har den försäkrad på han men dock så får jag också köra på den?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT