Stockholmarna får köra av sig på Tullinge flygfält?

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
"En man och en kvinna, bägge i 50-årsåldern, blev de senaste offren. Bägge omkom då deras motorcykel kolliderade med en bil som kommit över på fel sida vägen utanför Motala"

Kan någon förklara för mig hur den där vidareutbildningen som bara 6000 av 200.000 motorcyklister hade tagit hjälper mot sådant? Förstår inte ens nästan hur skribenten kan välja att lägga in den olyckan som exempel...
 

U.Blomqvist

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Njurunda
Hoj
Ingen än så länge!
"En man och en kvinna, bägge i 50-årsåldern, blev de senaste offren. Bägge omkom då deras motorcykel kolliderade med en bil som kommit över på fel sida vägen utanför Motala"

Kan någon förklara för mig hur den där vidareutbildningen som bara 6000 av 200.000 motorcyklister hade tagit hjälper mot sådant? Förstår inte ens nästan hur skribenten kan välja att lägga in den olyckan som exempel...

Ja, jag ska försöka förklara det för dig.

-Inte just denna specifika olycka, eftersom jag inte vet dom exakta omständigheterna kring hur den gick till.

Men ponera att det kommer en motorcyklist, låt oss säga i en kurva åt valfritt håll, och överraskas av att en bil är på väg över på fel halva av vägen.

Är denna motorcyklist i 50-årsåldern är chansen, (eller risken), stor att han/hon fått körkortet "på köpet", och har med all sannolikhet skaffat sig ett för sig väl invant körsätt.

Skulle någonting oförutsett inträffa under den här motorcyklistens rutinmässiga mc-utflykt så reagerar han/hon nog med största sannolikhet genom att stelna till, låsa blicken på faran, och bromsa omkull. -Eller ännu värre, "bilbromsa" med endast fotbromsen.

Genom att repetera övningar som sittställning, -hjälper vår vän motorcyklisten att hantera sin motorcykel på ett säkert och korrekt sätt i kombination med: blick, -får vår vän motorcyklisten att upptäcka bilen tidigare, spårval, -hjälper vår vän motorcyklisten att planera och göra kursändringar, snabbstyrning, -hjälper vår vän motorcyklisten att på ett säkert och effektivt sätt veja undan faran, och bromsteknik, -som hjälper vår vän motorcyklisten att bromsa rätt och effektivt.

Med alla dessa tekniker väl inövade så är chansen långt från 100% att klara sig ifrån att kollidera med ovan beskrivna bil, men jag skulle i alla fall vilja gå så långt som att påstå att chanserna mångdubblas att klara sig helskinnad från samma situation mot om vår vän motorcyklisten inte hade övat på dessa saker.

Samtliga dessa punkter arbetar varje helg ett flertal otroligt hängivna, duktiga, och engagerade SMC-instruktörer med att lära ut till alla som vill lära sig att bli en säkrare motorcyklist.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Får man köra en fyrhjuling på bakhjulen på allmän väg. :va Man har ju två hjul i backen .:confused:

Jag hittar inte ordet tullinge i texten på ab.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article626689.ab

Så här stod det tidigare i artikeln "Ett resultat är att förare i Stockholmsområdet som vill köra snabbt numera träffas på Tullinge flygfält.
- Där får man komma och köra av sig och köra på bakhjulet bland annat. Och det har stimulerat dialogen med den här gruppen mc-åkare väldigt positivt, säger Jesper Christensen"
Det var det Bikerbitch reagerade på. Det är ändrat i nätupplagen nu :D :D :D

"En man och en kvinna, bägge i 50-årsåldern, blev de senaste offren. Bägge omkom då deras motorcykel kolliderade med en bil som kommit över på fel sida vägen utanför Motala"

Kan någon förklara för mig hur den där vidareutbildningen som bara 6000 av 200.000 motorcyklister hade tagit hjälper mot sådant? Förstår inte ens nästan hur skribenten kan välja att lägga in den olyckan som exempel...



Ja, jag ska försöka förklara det för dig.

-Inte just denna specifika olycka, eftersom jag inte vet dom exakta omständigheterna kring hur den gick till.

Men ponera att det kommer en motorcyklist, låt oss säga i en kurva åt valfritt håll, och överraskas av att en bil är på väg över på fel halva av vägen.

Är denna motorcyklist i 50-årsåldern är chansen, (eller risken), stor att han/hon fått körkortet "på köpet", och har med all sannolikhet skaffat sig ett för sig väl invant körsätt.

Skulle någonting oförutsett inträffa under den här motorcyklistens rutinmässiga mc-utflykt så reagerar han/hon nog med största sannolikhet genom att stelna till, låsa blicken på faran, och bromsa omkull. -Eller ännu värre, "bilbromsa" med endast fotbromsen.

Genom att repetera övningar som sittställning, -hjälper vår vän motorcyklisten att hantera sin motorcykel på ett säkert och korrekt sätt i kombination med: blick, -får vår vän motorcyklisten att upptäcka bilen tidigare, spårval, -hjälper vår vän motorcyklisten att planera och göra kursändringar, snabbstyrning, -hjälper vår vän motorcyklisten att på ett säkert och effektivt sätt veja undan faran, och bromsteknik, -som hjälper vår vän motorcyklisten att bromsa rätt och effektivt.

Med alla dessa tekniker väl inövade så är chansen långt från 100% att klara sig ifrån att kollidera med ovan beskrivna bil, men jag skulle i alla fall vilja gå så långt som att påstå att chanserna mångdubblas att klara sig helskinnad från samma situation mot om vår vän motorcyklisten inte hade övat på dessa saker.

Samtliga dessa punkter arbetar varje helg ett flertal otroligt hängivna, duktiga, och engagerade SMC-instruktörer med att lära ut till alla som vill lära sig att bli en säkrare motorcyklist.

Se Niklasinorr:s inlägg 54 i den här tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=164872&page=3
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top