Stockholm motorsport games, hjälpte eller stjälpte?

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Eftersom många här har varit negativt inställda till uppvisningen på globen så undrade jag.

Hjälpte den här uppvisningen motorsporten? framhävde den det häftiga med motorsport eller hade folk en mer negativ syn på motorsport när dom gick där ifrån?

Många föräldrar med ungarna som gick och titta, farsorna skulle visa sönerna för första gången hur spektakulärt motorsport kan vara, gick dom där ifrån och tyckte det?

Jag var inte själv där, men från det jag har sett och hört så verkar inte ribban legat speciellt högt, inte om man tänker på att någon faktiskt tog sig tid och mycket pengar för att hyra globen och sätta ihop en "show".

Vore det inte bättre att göra som dom gjorde en gång tillbaka på stenåldern. Arrangera Supercross, eller ett Superkart race. Eller för den delen som jag måste säga skulle va det mest häftiga som hänt i motorsport sverige på länge. Kört Supermoto med inbjudningar från några bra förare från USA m.m.

Om det gick att bjuda in dom till Supercrossen går det till Supermoto.

Så vad tror ni, hjälpte det här motorsporten eller stjälpte det den?

Bättre än ingenting men mer än så var det inte.

Biljettpriset var för högt om man ska få "vanligt" folk att gå dit. Jag kollade på showen lördag 15-18. Det var väl i runda slängar 2tim go-kart, 0,5tim minimoto och 10min :Bugar Matti sen var det lite annat.

Så vad tror ni, hjälpte det här motorsporten eller stjälpte det den?

Nja

Står jag i go-kart hallen i Södertälje en söndag är showen där bättre samt helt gratis. Till och med Matti är ju där :)

Last edited:
Nja, om det lyfte motorsporten vet jag inte. Alla vet ju vad en go-kart är liksom.
Kanske kul för vissa att se lite kändisar som Rikard Rydell och Kenneth Hansen köra lite.

Att komma in med två funnycar dragsterbilar och en top fuel dragster uppskattades av publiken. Många har inte serr sådana och nu kanske det är fler som vill åka på tävlingar för att se dem rejsa på riktigt. MÅNGA (alla??) blev helt till sig när Matti kom in och gjorde saker som inte många trodde man kunde göra på två hjul. Roligast var nog när Matti satte sig på tanken och benen över styret, åkte runt lite och folk skrattade åt det. Men när han sedan fick upp hojen på bakhjulet vart publiken skrajja/facinerade/skrattande och gillade det skarpt. Att det var lite eldflames och bomber gjorde inte saken sämre. DET ÄR UNDERHÅLLNING!!

Förbättra till 2007?
Mjo, en hel del tycker jag. Gör en liten lista
  • Ha TVÅ föreställningar, inte fyra. Kör 5 timmar/föreställning med en eller två korta pauser. Då ska man få se ALLT man har med!
  • Ta bort leksaks go-karterna, räcker med de riktiga
  • Feta V8or och dånande BAKhjulsdrivna bilar som man drifta lite. Finns ju också den där engelsmannen som driftshowar, gjorde det på bilmässan på Elmia.
  • Minska mino moto rejsen
  • Mindre race och mer show överhuvudtaget!
  • Fetare musikunderhållning!! Motor = Rock och tempo!
  • MER FMX!!! Succé!
  • Mer stunthojar!!
  • Fler internationella kändisar = publikdrag
  • Tina Törner... hallå??!! Ta in nåt TV-ankare från sporten ist. Vad som helst egentligen, men inte Tina, jag tål inte hennes dialekt
  • BILLIGARE BILJETTER!!! MAX 300 kr och försöka att ha publiken så samlade som möjligt, det vart för utspritt

mm.

/Micke

sant ...Tina Törner kändes inte som hon viste vart hon var,, .. ??
men hon sög ,,,,mer mc det va det som va bra...

ja, när hon börja joddla country så snackas det mycket skit om henne på våran rad iaf.

Faktiskt så under hyrgokarten och när det var stafettracing med bilar så kändes det som att man kunde vara med och aktivera sig. Det gick hårt till i vissa fall. Var lite "lamt" vissa stunder vilket fick en på andra tankar.

Jag var nöjd iom att jag fick gratis biljett. Annars så hade jag nog sagt -Hallå??Jag förstår inte hur man kan komponera ihop ett på pappret så ballt tema, så urbota långtråkigt. Matti, fmx och dragracebilarna var ju tidpunkter då man trodde showen äntligen började. Nä denna arrangör visste nog inte riktigt vad han höll på med...
Driftuppvisning med bilar, supermoto, mer fmx, mer stunt, show med bilar, tex Terry Grant(stavning?) från England, monstertruckar och bättre band som spelar så hade det varit värt namnet. Eller göra ren sm/drift/stunt/supercrosstävling istället...

-PLM- skrev:
Nä denna arrangör visste nog inte riktigt vad han höll på med...

Det bygger trots allt på ett utländskt koncept som baseras på tunga och kända profiler. När liknande evenemang går i tyskland eller england så är det gudar som schumacher, coulthard, o kanske tom Moto GP -förare m.fl man ser bakom rattar och styren. Det smäller kanske lite högre än Rydell och "stora" Svedala-profiler.

Idén är helrätt, arrangemanget mindre bra.

Med facit i handen finns det massor med saker som skulle höjt underhållningsvärdet på denna show.

Ingen koll på vem som körde vad vare sig i kart eller minimoto, en enkel väst med nummer på varje förare och startlista i programmet hade hjälpt oerhört mycket.

Lördag 15-18 tycker jag bara Hammarby Speedway!!!!!(körde kart som McCoy körde motorcykel :) ) och Matti Tepsa levde upp till förväntningarna.

Dock tillkom tydligen ett roligt och uppskattat inslag på de senare föreställningarna, nämligen "stuntcrosshoppare"!!!!!

Samtidigt vill jag påpeka att det alltid är problem första gången något görs, så nästa år blir det bättre hoppas jag. Dessutom är det kul att någon vågar starta något som kan befrämja Motorsporten här i Sverige.

R1 wannabe skrev:
Samtidigt vill jag påpeka att det alltid är problem första gången något görs, så nästa år blir det bättre hoppas jag. Dessutom är det kul att någon vågar starta något som kan befrämja Motorsporten här i Sverige.

Är det första? Jag har svagt i minnet att ett liknande evangemang gick i globen förut som folk tyckte var suveränt?

Så ni tycker inte det skulle vara bättre med riktiga tävlingar? med fmx och matti som paus underhållning?

Jocke W skrev:
Så ni tycker inte det skulle vara bättre med riktiga tävlingar? med fmx och matti som paus underhållning?

Det bästa minnet jag har från globet var när det kördes Supercross där på stenåldern, det var nog bara en gång. Supercross + stunt i pauserna hade ruljerat.

jP skrev:
Det bästa minnet jag har från globet var när det kördes Supercross där på stenåldern, det var nog bara en gång. Supercross + stunt i pauserna hade ruljerat.

Håller med dig, har aldrig vart så häftigt som när det kördes supercross i globen.

jP skrev:

Det var faktiskt på Bronsåldern...
Jag agerade avgasprovåkare där straxt innan. :D

Jag var där på Söndagen till "finalerna"
Upplägget var lite lamt med höjdpunkter som redan nämts.

Priset var ju lite avskräckande.
Att gå med familjen om man är 4a pers är ju en rätt rejäl kostnad...
1400:- (eller fanns det nån barnbiljett?)
Inget man åker och kollar bara för skoj.
Lite korv läsk och nått annat så är det otänkbart för de flesta!

Evenemanget utanför var ju också lite lamt.
Ingen kritik till de som faktiskt var där och försökte.
Utan det ska finnas mer av den varan också.
Vet inte vad det innebär för kostnad att stå där men visst hade det varit kul att se några rejsteam i olika grenar visa upp sig och skylta för sina sponsorer och kanske leta nya.
Och naturligtvis lyfta fram sin sport och sig själv för den stora massan.
Men då krävs det ju att man får in mera folk till evenemanget.

Hoppas på en fortsättning på detta evenemang.

En vettigare prissättning så kommer det säkert fler åskådare.
Hörde en siffra på 1000 besökare när vi var där så nog går det in ett gäng till.

Kändes som man kunde se allt det där, fast i lagom dos, en vanlig söndagkväll i Södertälje gokarthall, för halva biljettpriset!
t.o.m. Matti! Fast då utan hojen...

TinaTjejen skrev:
Kändes som man kunde se allt det där, fast i lagom dos, en vanlig söndagkväll i Södertälje gokarthall, för halva biljettpriset!
t.o.m. Matti! Fast då utan hojen...

Matti leker alltid när ja kommer, är alltid för tidig :tungan

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka