Starstriker skrev:
2680928
Kikade på "5-timmarsprogrammet" på marathon.se och såvitt jag kunde se sprang man inte längre än 20 km vid något tillfälle under träningen. Jag tror jag skulle fixa det med den kondition jag har nu, även om det skulle bli tufft. Om jag springer i snitt 40 km/vecka i tre månader innan maran har jag ca 45 mil i benen innan det är dags.
Inte alls omöjligt, men fan vad jobbigt det verkar. Jag kommer ju bli tvungen att ligga ute och mala i spåret i tid och otid. Är det värt besväret eller ska jag skita helt i maran?
Men det är som du säger Juha, det vore coolt att ha sprungit maran iaf EN gång.
Den sista månaden kan du nästan räkna bort i träningssyfte, eller åtminstonde två tre sista veckorna. Sedan kan du nog inte börja med att köra 40 km/veck direkt utan att skada dig. Det är det absolut vanligaste felet man gör om man inte har sprungit mycket innan. Det är därför det gäller att börja förebygga och vänja benen vid träning redan nu! Finns liksom inget knep för att slippa träningen till ett så långt lopp, och det är väl därför så få provar det.
Det räcker med tre pass i veckan, och är du bara målmedveten och har en bild på ett soligt stadion framför dig, där tusentals människor ser på hur du passerar målsnöret, även när det spöregnar i mörkret när du nöter på nåt jävla motionsspår, så går det!
Det är värt att ha gjort det en gång, så slipper man vara en av snackpåsarna! Btw så är förståsigpåarnas favoritkommentar "men lidingöloppet är ju mycket värre än maran". Jag var tvungen att prova, och sprang det tre och en halv månad efter maran, och kan säga att det är bullshit. När du är i mål på lidingöloppet så har du 12 km kvar till en mara, trots att lidingö går i terräng.
Fan, har man åkt genom några världsdelar på en hoj, så det är klart att man ska ha en mara med sig i meritlistan också!
Edit: Ang max 22 km på femtimmarsprogrammet. Kolla på fyratimmars vad gäller långpassen. Jag skulle inte ge mig på maran utan att ha provat runt 26-28 km. Man kanske tycker att det inte är någon skillnad, men det är långa kilometrar när man springer över två mil.