Stockholm Marathon

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur svårt kan det vara?

Jag kan sticka ut och springa 15 km nu om jag vill. Otränad. Då har jag förmodligen krafer kvar när jag kommer fram också. Ingen rekordfart, men ändå.

Hur många här har kutat? Hur mycket har ni tränat innan?
Loppet går ju 9 juni, så man hinner inte träna jättemycket innan. Och nej, jag tänker inte träna i snömodd, utan det får bli i april när det är vamt och skönt ute.

Men det är lite skillnad på 15 och 42 km faktiskt, men visst det går att ta sig i mål otränad också. Kanske inte går så fort men du hinner nog innan dom stänger i alla fall.

Har du inte något mål tidsmässigt så behöver du nog inte träna alls.

Dom första 35 km är roliga. Dom sista 7 km är mycket längre än dom 35 första.

Den som påstår att man kan ta sig runt detta otränad ska prova först och sedan påstå... Jag påstår att det inte går. En halvmara går att göra otränad, men inte en hel. Givetvis finns det alltid folk som är skapta för att löpa, men inte normalsvensson med svenssonkondis.

Att börja träna i april kommer att leda till en skada med all sannolikhet, i alla fall om du tänker att komma upp i dom sträckor som behövs.

Här finns det kompletta program som du kan följa! http://www4.marathon.se/traningsprogram/

Finns ingen idé att inte vara ute att springa redan nu, för någon snömodd lär väl inte finnas söder om östersund! Om du börjar nu och följer programmet, så klarar du det. Det är passen uppåt tre mil som känns, och då är det 12 km kvar till mål.

Jag körde mellan fyra och åtta mil i veckan och kom runt på 5 timmar. Planen var 4,40 och den hade hållit om jag inte känt mig övermodig och sprungit för snabbt dom första 25 km... Det kostade på slutet.

Lycka till! Det är skönt att ha gjort det, för det är så många förståsigpåare som alltid ska tycka om denna tävling, men aldrig någon av dom som försökt.

Tack för svaren. Om jag ska springa kommer jag självklart att träna innan. Försöker bara ta reda på hur mycket som krävs.

Kikade på "5-timmarsprogrammet" på marathon.se och såvitt jag kunde se sprang man inte längre än 20 km vid något tillfälle under träningen. Jag tror jag skulle fixa det med den kondition jag har nu, även om det skulle bli tufft. Om jag springer i snitt 40 km/vecka i tre månader innan maran har jag ca 45 mil i benen innan det är dags.

Inte alls omöjligt, men fan vad jobbigt det verkar. Jag kommer ju bli tvungen att ligga ute och mala i spåret i tid och otid. Är det värt besväret eller ska jag skita helt i maran?

Men det är som du säger Juha, det vore coolt att ha sprungit maran iaf EN gång.

Skulle aldrig ha pallat även om jag tränade. Spelade innebandy i ca 10 år, tränade 4-5 gånger/vecka, hade löpträningar på sommaren. Sprang milen en gång och tyckte det var döden. Har aldrig sprungit så långt efter det. Blev rundor på max 5 km.

Starstriker skrev:
2680928
Kikade på "5-timmarsprogrammet" på marathon.se och såvitt jag kunde se sprang man inte längre än 20 km vid något tillfälle under träningen. Jag tror jag skulle fixa det med den kondition jag har nu, även om det skulle bli tufft. Om jag springer i snitt 40 km/vecka i tre månader innan maran har jag ca 45 mil i benen innan det är dags.

Inte alls omöjligt, men fan vad jobbigt det verkar. Jag kommer ju bli tvungen att ligga ute och mala i spåret i tid och otid. Är det värt besväret eller ska jag skita helt i maran?

Men det är som du säger Juha, det vore coolt att ha sprungit maran iaf EN gång.

Den sista månaden kan du nästan räkna bort i träningssyfte, eller åtminstonde två tre sista veckorna. Sedan kan du nog inte börja med att köra 40 km/veck direkt utan att skada dig. Det är det absolut vanligaste felet man gör om man inte har sprungit mycket innan. Det är därför det gäller att börja förebygga och vänja benen vid träning redan nu! Finns liksom inget knep för att slippa träningen till ett så långt lopp, och det är väl därför så få provar det.

Det räcker med tre pass i veckan, och är du bara målmedveten och har en bild på ett soligt stadion framför dig, där tusentals människor ser på hur du passerar målsnöret, även när det spöregnar i mörkret när du nöter på nåt jävla motionsspår, så går det!

Det är värt att ha gjort det en gång, så slipper man vara en av snackpåsarna! Btw så är förståsigpåarnas favoritkommentar "men lidingöloppet är ju mycket värre än maran". Jag var tvungen att prova, och sprang det tre och en halv månad efter maran, och kan säga att det är bullshit. När du är i mål på lidingöloppet så har du 12 km kvar till en mara, trots att lidingö går i terräng.

Fan, har man åkt genom några världsdelar på en hoj, så det är klart att man ska ha en mara med sig i meritlistan också!

Edit: Ang max 22 km på femtimmarsprogrammet. Kolla på fyratimmars vad gäller långpassen. Jag skulle inte ge mig på maran utan att ha provat runt 26-28 km. Man kanske tycker att det inte är någon skillnad, men det är långa kilometrar när man springer över två mil.

Last edited:
juha01 skrev:
2680975
Fan, har man åkt genom några världsdelar på en hoj, så det är klart att man ska ha en mara med sig i meritlistan också!

Jo, det är ju lite det där också. Jag måste ha ett projekt. Funderade på Vasaloppet, men det känns lite mesigt :P Dessutom hatar jag att bli kall om tårna.

Jadu, ut o spring en sväng me dig nu o se va du pallar me.

Själv gilla jag o springa för ett par år sen, nu kommer jag 10 meter sen e jag död iaf :näsblod

AndreasNo skrev:
2681342 Jadu, ut o spring en sväng me dig nu o se va du pallar me.

Själv gilla jag o springa för ett par år sen, nu kommer jag 10 meter sen e jag död iaf :näsblod

Jag vet vad jag pallar med idag. 15 km och förmodligen 5 till på det om jag verkligen måste. Resternade 22 km knäcker jag med ren vilja :)

AndreasNo skrev:
2681393 Va har hänt me dig?

Tycker du har börjat posta dumma knepiga konstiga inlägg... lr e de bara jag som är snurrig?

Haha. Jasså? Vad är det som är dumt och knepigt med det här inlägget?

Starstriker skrev:
2680986 Jo, det är ju lite det där också. Jag måste ha ett projekt. Funderade på Vasaloppet, men det känns lite mesigt :P Dessutom hatar jag att bli kall om tårna.

Jag håller på med klassikern nu, och jag tror att vasaloppet är en tiondel så jobbigt som maran för mig. Fast jag är rätt kass på skidor + att det är snöbrist, så träningen blir mest löpning... Vi får se i mars hur det var!

Slå till med maran nu och anmäl dig direckt. Brukar vara fullt i mars-april. Sedan så börjar du köra LUGNT enligt schemat och okar succesivt. Vad jag förstått så har du säkert nån slant över, så jag tycker att du förutom ett schysst löparställ modell lättvikt och ett par riktiga dojor som passar dig, ska köpa en pulsklocka som du kan föra över dina träningar till datorn! Skitroligt redskap! Den lagrar din puls var femte sek så får du ut det som grafer och allt.

http://www.polarpuls.com/ShowProduct.aspx?prodid=43

http://www.polarpuls.com/ShowProduct.aspx?prodid=135

Roligaste träningskompisen jag haft och helt klart värt pengarna! Kan återkomma i helgen med lite info om önskas.

Starstriker skrev:
2680986 Jo, det är ju lite det där också. Jag måste ha ett projekt. Funderade på Vasaloppet, men det känns lite mesigt :P Dessutom hatar jag att bli kall om tårna.

Gotland grand national?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...