Stockholm marathon! Någon som ska?

Ok. Jag åker imorgon, så nu behöver jag få tips på ett schysst pastahak runt Vanadisplan (hotellet ligger i närheten) i sthlm. Det ska vara fräscht, för några skumhak intresserar mig inte...

Vassego!

juha01 skrev:
2206723 Ok. Jag åker imorgon, så nu behöver jag få tips på ett schysst pastahak runt Vanadisplan (hotellet ligger i närheten) i sthlm. Det ska vara fräscht, för några skumhak intresserar mig inte...

Vassego!

Fräscht och fräscht, den här är helt okej för lägre budgetar (om du nu har det vet jag inte):
http://www.alltomstockholm.se/Profil.aspx?EntityID=985304.
Skit i recensionerna, det är så där på alla restauranger på Allt om Stockholm, bara de missnöjda som orkar recensera (jag har lagt in ett gäng själv:) )

Är det där jävla marathon nu i helgen så man som vanligt inte kan komma någonstans med bilen? :mad:

juha01 skrev:
2206723 Ok. Jag åker imorgon, så nu behöver jag få tips på ett schysst pastahak runt Vanadisplan (hotellet ligger i närheten) i sthlm. Det ska vara fräscht, för några skumhak intresserar mig inte...

Vassego!

Det finns ett schysst ställe på Odengatan, ca 100 m in på Odengatan mot KTH (sett från korsningen Odengatan-Sveavägen). Minns ej namnet med det är typ "Formato" eller något sådant.

Det blir en lagom promenad från vanadisplan

Last edited:
Tackar!

Budget.. Njae, jag betalar hellre 150:- för en god spaghetti bolognese än 30:- för en äcklig!

Enda kravet är dock att det serveras pasta i mängder och att det inte är sunkigt. Ja, så klart ska det ju smaka fint med...

juha01 skrev:
2194492 Ett långpass minst i veckan (över 20 km) sista tio veckorna. 29km som längst.

Borde klara det, men det kan man aldrig veta innan... Det är efter 32 km som loppet börjar och man har fortfarande en hel mil kvar!

Tänkte en sluttid på ca 4,40. Vad hade du?!

När jag sprang hade jag nog inte nånsin sprungit mera än 2mil. Däremot promenerade jag en massa med ryggsäck och skit så det kanske hjälpte lite.
Men får du inga problem med leder och senor borde du lätt komma under fyra timmar. Jag sprang på dryga det men tog för många korta gångpauser.
Man tappar mycket tid på det och man vilar inte upp sig så mycket som det känns just då.
Stort lycka till.

Victor skrev:
2207787 När jag sprang hade jag nog inte nånsin sprungit mera än 2mil. Däremot promenerade jag en massa med ryggsäck och skit så det kanske hjälpte lite.
Men får du inga problem med leder och senor borde du lätt komma under fyra timmar. Jag sprang på dryga det men tog för många korta gångpauser.
Man tappar mycket tid på det och man vilar inte upp sig så mycket som det känns just då.
Stort lycka till.

Tackar!

Eftersom det är första gången på denna sträcka så är tiden inte så viktig. Bara jag kommer runt springandes. Jag tänkte ha 4,40 (1,07/mil) som rikttid så att jag även kan bromsa med klockan om det vill gå för fort, och eftersom man är ganska ovan att tävla så blir det lätt så i början.

Ja, då var det gjort.

Det var roligt i 35 km men sedan så skojade inte livet mer. Det går inte att beskriva eländet i ord. Ont i hela kroppen förutom öronen...

5 timmar blev det till slut.

juha01 skrev:
2214870 Ja, då var det gjort.

Det var roligt i 35 km men sedan så skojade inte livet mer. Det går inte att beskriva eländet i ord. Ont i hela kroppen förutom öronen...

5 timmar blev det till slut.

Fy fan....nä någon mara lär det nog aldrig bli för min del, det hör jag det.

Men väl en halv, St: Eriksloppet på under 1,50 är målet. Och ingen omöjlighet hoppas jag, sist sprang jag på 1,56 så det är bara att nöta på.

Det är HÄRLIGT att springa.!!! SÅ DET SÅ...!!! :banana

Martin skrev:
2218708 Ooh ja, 5 km under 18 minuter nu :)

Lag tänkte springa EM-loppet (kvartsmara) i början av augusti, samt lidingöloppet i slutet på september. Hur får man lättast upp tempot till ett enmilalopp? Jag är rätt uthållig, men jag är inte så vidare på att springa fort...

juha01 skrev:
2218768 Lag tänkte springa EM-loppet (kvartsmara) i början av augusti, samt lidingöloppet i slutet på september. Hur får man lättast upp tempot till ett enmilalopp? Jag är rätt uthållig, men jag är inte så vidare på att springa fort...
Jag har också varit ganska dålig på att springa fort. Jag vet inte riktigt hur man ska göra egentligen. Jag har bara sprungit och sprungit, en hel del lite längre sträckor mellan 10 och 15km. (springer sällan över 15km på träningsrundor för att då börjar det ta sån tid och bli långtråkigt)
Det är mycket psykiskt det där med att hålla farten uppe, men till slut lär man sig känna efter vad man klarar och inte klarar. För mig blir det en helt annan frekvens på andningen jämfört med en runda i träningstempo. Då andas jag in och ut lugnt och ganska långsamt. När det rör sig om snabbare tempo får man flåsa mycket mer, i början trodde jag att jag skulle gå in i väggen med det flåstempot. Men efter ett tag så lär man sig att det faktsikt går att fortsätta.

Jag började med att avsluta mina träningsrundor i "spurttempo" dvs en ganska kraftig tempoökning och tog lite längre och kraftigare kliv. Andningen blir ju helt annorlunda och det kändes som att man skulle gå in i väggen ganska snart. Men det visade sig att jag klarade att hålla det tempot mycket längre än jag trodde. Sen var det bara att testa att springa hela sträckan i ett snabbare tempo, egentligen så snabbt så man inte tror att man ska klara det. Men det är oftast bara att hålla ut.

Till slut lär man känna sin kropp så pass bra att man känner vilken andning och tempo man klarar av. Går man över gränsen så känns det som att man inte hinner med att andas och att kroppen vill andas in igen innan du har hunnit andas ut ordentligt. Ligger man strax under så flåsar man ganska kraftigt, men med bestämda andetag och känner ändå att man klarar ventilera precis så mycket som man behöver.

Det är nog bara att testa sig fram. Men det viktigaste är att man springer, ofta.
Lidingöloppet är grymt! :tummenupp

Martin skrev:
2220352................
Lidingöloppet är grymt! :tummenupp

Jag ska testa lite högre tempo snart när jag börjar träna igen. Tar det lite lugnt ännu efter maran.

Är lidingöloppet en väldigt tung bana?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...