Stiletter och EU-handel etc

"Endast om folkhälsan och miljön kan skadas medges undantag från ömsesidigt erkännande"

mig veterligen har vi fortfarande något som heter knivlagen..

Mig veterligen förbjuder den mig inte från att äga en kniv.

Nått sånnt här

Inskickat av Wikipedia
Knivlagen Wikipedia

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, i dagligt tal knivlagen, är en lag i Sverige från 1988 som förbjuder innehav av knivar och andra föremål som "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" på allmänna platser. Sådana vapen, till exempel knogjärn, får ej heller överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lagen gäller inte där vapenlagen är tillämplig. "Springstiletter eller springknivar" får enligt lagen inte innehavas av personer under 21 år. Brott mot lagens regler ger böter eller fängelse i högst sex månader. Vid grovt brott döms till ett års fängelse.

Läs om, läs rätt :)

Läs om, läs rätt :)
ja gör det..

ursprungsfrågan var huruvida paniksverige kan/ska tillåta en friare knivhandel.. vad jag vet får du redan köpa knivar hej vilt om du är över 20 år så jag förstår inte vad skillnaden skulle vara; vi kommer fortfarande att ha en knivlag som förbjuder dig att bära kniven på allmän plats (yadauniformyadaarbetsverktyg)..

asch! nu hänger jag med..! är det fri handel av knogjärn och annat som är problemet? :tuttar

Last edited:
Mja, det handlar ju om sådant som varit verboten att föra in i landet innan, som tex stiletter, kolsyreharpuner och dyl.

Mja, det handlar ju om sådant som varit verboten att föra in i landet innan, som tex stiletter, kolsyreharpuner och dyl.
precis och jag har svårt att se hur ett frihandelspaket ska kunna peta bort en sådan sak som knivlagen?

men jag missuppfattar nog vad som menas.. det här molntäcket som ligger över staden trycker ned frontalloben i hjärnbarken.. högst otrevligt

Hmm, knivlagen säger väl att man inte får ånga runt med "gatustridsvapen" på offentlig plats, men när det gäller stiletter idag, så får dom väl inte ens föras in i landet? Hårklyverier egentligen eftersom hela Sverige dignar under ett veritabelt smörgåsbord av illegala skjutvapen. Men det udda skulle vara om tex hobbex helt plötsligt skulle få sälja stiletter eller riktiga armborst/kolsyreharpuner som i tex Tyskland.

Hmm, knivlagen säger väl att man inte får ånga runt med "gatustridsvapen" på offentlig plats, men när det gäller stiletter idag, så får dom väl inte ens föras in i landet? Hårklyverier egentligen eftersom hela Sverige dignar under ett veritabelt smörgåsbord av illegala skjutvapen. Men det udda skulle vara om tex hobbex helt plötsligt skulle få sälja stiletter eller riktiga armborst/kolsyreharpuner som i tex Tyskland.
riktigt att man inte får bära "knivvapen" på allmän plats.. stiletter får varken köpas eller föras in i landet utan särskilt tillstånd, men vad min mossiga skalle kan luska ut så är det inte olagligt att äga/inneha en stilettkniv om du är över 21 år..

armborst/harpuner/alla typer av skjutvapen lyder fortfarande under vapenlagen..

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025