Sticky? När olyckan är framme!

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Tänkte försöka påminna alla om vikten av att ha med sig en vettig sjukvårdslåda när man är ute och kör. En olycka händer så lätt och är man ute i Enduroskogarna eller på Crossbanan är det ofta långt till närmsta sjukhus och ibland också långt till närmaste väg för ambulanspersonal.

Oftast har man ju cyklarna i buss eller på släp till banan och det är enkelt att jobba in en rutin att alltid ha en välutrustad låda med sjukvårdsmaterial i bilen eller på släpet.
Sjukvårdslådan skall vara lika självklar att ha med sig som hjälm och kängor!
En annan grej som ska vara självklar är att ha en välladdad mobiltelefon och information om ungefär vart du befinner dig.

Sjukvårdslådans Innehåll:

Plåster – lite olika storlekar
Stödbandage – även bra till att stoppa större blödningar
Gasbinda
Sterila kompresser
Sax, 2 st, en mindre och en större kraftigare för att kunna klippa upp kläder
Desinficeringsmedel, för sårrengöring
Baby wipes, för allmän rengöring
Värktabletter, gärna ett par lite starkare också om du har.
Tejp – olika sorter
Mitella, för stukade och brutna armar
Pincett
Helosansalva och idominsalva
Snowpack kylpåse, för att snabbt kyla en akut skada för att minska svullnad och smärta.
Kylspray, till ex fingrar som gått av och brännsår.
Ficklampa, det blir mörkt snabbt på vinterhalvåret och om skadan är så pass allvarlig att ambulanspersonalen måste komma ut till Er så kan det i värsta fall ta tid.
Filt, gärna ex armens ”hästfilt” den kan också fungera som bår om man är ett par stycken som hjälps åt. Om personen ifråga måste ligga kvar är värme viktig för att motverka chock.

För Er som vill göra det enkelt för sig så finns det kompletta sjukvårdspaket här: http://www.sportaid.se/

Tre saker att ALLTID ha med sig!
• Vänner, kör ALDRIG helt ensam!
• Mobiltelefon
• Sjukvårdslåda

Var försiktiga och ta hand om varandra, nästa gång kanske det är du som skadar dig!

/issi

Första förband var iaf obligatoriskt att ha med när jag körde enduro.
Vet inte hur det är nu.
Man kan ha en "räddningsfilt"(gjord av plast) eller en vanlig sopsäck vilka värmer gott då man ska invänta hjälp.

Även smart att inte inte åka ut själv och träna.

:klappar :klappar :klappar :klappar

Mycket bra !!!

Brandsläckare kanske inte hör direkt till sjukvårdsutrustningen men är bra att ha ifall en sån olycka är framme...

:ätapiller är riktigt bra om det är långt till sjukan eller om det tar tid för ambulansen för att göra tillvaron för den som slagit sig lite enklare.

Tycker man skall tänka till innan man ger smärtlindrande...
Om man misstänker att personen som gjort sig illa blöder någonstans (behöver inte synas utanpå med en gång...) så hade iaf jag varit lite försiktig med att ta NSAID:s, dvs Treo, Voltaren och liknande. De har nämligen den intressanta bieffekten att blodet inte kan koagulera riktigt, man kan blöda ganska länge om det vill sig illa.
Kanske inte är något att oroa sig för i onödan, men det kan vara bra att känna till.

Tycker man skall tänka till innan man ger smärtlindrande...
Om man misstänker att personen som gjort sig illa blöder någonstans (behöver inte synas utanpå med en gång...) så hade iaf jag varit lite försiktig med att ta NSAID:s, dvs Treo, Voltaren och liknande. De har nämligen den intressanta bieffekten att blodet inte kan koagulera riktigt, man kan blöda ganska länge om det vill sig illa.
Kanske inte är något att oroa sig för i onödan, men det kan vara bra att känna till.

Sant!!
kan vara värt att kolla upp vilken effekt de olika värktabletterna har...

/issi

Bra information. Många har inget akutkitt alternativt glömmer kittet hemma. Är alltid bra att bli påmind. Personligen har jag alltid ett kitt i min väska för utrustningen och när jag kör enduro har jag alltid kittet i en väska på ryggen, ifall olyckan är framme...

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...