Sticky? Köpa dator

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Borde det inte finnas en sticky med datorguide/tips?
I alla fall, jag vill ha en ny bärbar.
Krav:
17"
Tyst
DVD
Bluetotth
Minst 500gb HDD
"Snabb"

Ev önskemål:
Ej DELL om inte bevisligen jävligt bra
Ej VAIO om inte bevisligen jävligt bra
(Jag har både och idag, är inte supernöjd)

Tacksam för tips om vad som är hett å fett

macbook pro ingent som går eller, finns ju inget som funkar så bra, men kostar ju och alla gillar inte konceptet. annars är ju VAIO bra datorer, men du verkar ju inte gilla dessa.

En 17" är flyttbar, inte bärbar. Jag hade köpt en 15" + en vanlig skärm. I övrigt så är Macbook pro bra, köp den!

Jag har hört att Crapple gör bra, vita, överprisade lådor :D

Lite mer seriöst - vad ska du ha den till och vad får den kosta?

Last edited:
Om man inte vill ha Mac då, vilka märken/produktserier är vassa?

Vilken prisklass gäller det?
Jag har alltid kört med HP (Har en HP Pavillion zd800 "17 nu) är nöjd!
Försöker hålla mig ifrån Packard Bell,Comapq,Toshiba,Asus,Fijutsu (stavning?)

Vilken prisklass gäller det?
Jag har alltid kört med HP (Har en HP Pavillion zd800 "17 nu) är nöjd!
Försöker hålla mig ifrån Packard Bell,Comapq,Toshiba,Asus,Fijutsu (stavning?)

HP och compaq är väl samma sak nuförtiden?

Frågan är ju hur relevant en sån här tråd är, eftersom modeller kommer å går, priser svänger osv oftare än många byter strumpor...

Jag tänkte inte att den skulle vara låst för redigering...;)
Frågan är hur många "jag ska köpa dator" eller "jag ska köpa hoj"-trådar det behövs. Vädertråden får man ju hoppas uppdateras emellanåt också. :)

Ang hur mycket jag vill lägga, inte mer än 15 men gärna 7-8. Jag har noll koll vad man får ge eller vad man behöver, de jag har idag kostade mellan 12 och 20 men priserna har väl gått ner kan jag tro.

Jag handlade mig en minidator, 11" eller nåt sånt. Fixar kontorsjobb och mejl, kanon på flyg och tåg (jobba dit, titta på film hem), och när man kommer till jobbet kopplar man in den på sin 24" skärm och riktiga tangentbord.

Det är skillnad på bärbar och släpbar!

Skulle också slå ett slag för äpple.. Efter att ha suttit en dag vid en modern mac känns min pc bara sur..

Köpte själv en MBP i7 15" nyligen, funkar fint förutom slö hdd men Intel G3 SSD kommer förhoppningsvis om någon månad eller två och då kör den om det mesta och håller dessutom käft ;) Skärmen med 1680 x 1050 upplösning ger e skärpa så att det gnistrar i ögonen, valde den matta.

Min första Mac det här och ja var väl lite skeptisk i början, lite krångligare är det allt innan "logiken" börjar sätta sig men när det väl börjar släppa är det nytt o skoj att arbeta med. Deras egna externa tangentbord med numerisk del finns inte som trådlöst vilket är kasst men annars har jag inte hittat något speciellt att klaga på ännu.

Skulle också slå ett slag för äpple.. Efter att ha suttit en dag vid en modern mac känns min pc bara sur..

Var inne på Mediamrkt och kollade lite på de där, de är onekligen flotta.
Vaio är också fina, det kanske bara är mitt helvete som är så jävla värdelöst.

Förmodligen dum fråga, men är Apple kompatibla med allt man gör med en PC? Jag kommer ju oavsett ha PC på jobbet framledes, det är väl förvisso bara Office-paketet jag använder men kan tänkas vara annat också i framtiden, databaser, affärssystem mm.

Vad är egentligen skillnaden (tekniskt) på Apple/PC? nu för tiden?

Skillnaden rent tekniskt är ingen alls, förutom lite kontakter och grejor, det är pc-grejor rakt igenom.

Skillnaden ligger i att i en Mac är det stenhårt styrt vilka komponenter som FÅR användas, vilket leder till att dom sluppit anpassa operativet till att funka med en massa Skit komponenter.

Detta leder till att en Mac är befriad från en massa hårdvarukonflikter och bara "funkar"

Det är Macens styrka.

Affärssystem kan nog vara knepigt om du redan är bunden till ett Winsystem, men det går ju att köra i en virtuell winmiljõ på Macen, men fråga för säkerhetsskull den som är sysadmin.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...