Sticky clutch

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Hej!

Har en Honda cr125R -98 med lite kopplingsproblem.

När den är kall verkar kopplingen inte släppa. När man ställer upp den på pallen och lägger i ettan och sedan rullar på bakhjulet med kopplingen inne kopplar den inte ur. Men när man kört i ca 10 min börjar den släppa. Om man drar nätet kopplingshandtaget närmande kör börjar den slira och då släpper den. Men ändå när den är varm går den trögt när man rullar den med kopplingen inne.

Kopplingshandtaget är spänt men det finns ändå spel i det och växelolja är bytt. Vi har även plockat ur lamellerna och stålskivorna(inspekterade dem inte så noga) och vi såg till att kopplingen lyfter sig när man kopplar ur. Korgen har lite spår i sig efter lamellerna men inte så grova som dem man sett på t.ex youtube.

Vad kan det vara? Fel olja?
 
Kolla att alla stålskivorna är plana. Om du inte har en planskiva, så är moderna fönsterglas (flytglas, från 1950-talet och framåt) väldigt plana. Som hemmapulare kan det vara idé att skaffa en bit lite tjockare flytglas från en glasmästare att ha som planskiva hemma i garaget.

Mät upp "release travel" på tryckplattan när du frikopplar. Att frikopplingsrörelsen minst uppfyller det i servicemanualen angivna minimimåttet. Mäts ofta enklast med ett skjutmått.

Kolla i sprängskissen om det ska sitta ngn spring plate eller release spring i kopplingen. Denna detalj brukar ibland av hemmapulare monteras på fel plats i lamellpaketet, eller slarvas bort. Då får man ofta en koppling som hugger/skorrar och som inte frikopplar lika lätt.

/Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top