Sthlm - Budapest på 2 dagar med bil?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag planerar en roadtrip och tänkte höra med er som har bilat i europa om det är en realistisk plan att först köra från sthlm till danmark, övernatta i rödby för att dagen därpå ta sig över till tyskland och fortsätta hela vägen tull budapest. Bilen jag kommer köra är inte den snabbaste så det kommer förmodligen inte gå så mkt fortare än laglig motorvägsfart.

Är det orealistiskt långa dagsetapper som borde delas upp med ytterligare en övernattning eller är det bara å köra på?

Funkar. Första dagarna på en resa orkar man ju kötta på lite. Jag har kört Sthlm-Casablanca på 2½ dygn. Skulle dock försöka övernatta lite längre ner än Rödby.

Enligt Google maps cirka 200 mil. Om man räknar med att du ska sova 8 timmar på natten och pausar för att äta och tanka i fyra timmar ungefär brhöver du snitta strax över 71 km/h för att klara det på två dagar. Bör väl funka?

Ajdå, glömde färjan Rödby-Puttgarden, så snittfarten du behöver hålla blir väl något högre.

Last edited:
Min erfarenhet av Tyskland är att räkna inte med att snitta några 70 km/h på dom större vägarna.. :död

Sist jag körde Bremen-Hamburg tog det 3 timmar. Det är typ 13 mil.

Edit: Skulle också försöka ta mej längre än Rödby första dagen.

Min erfarenhet av Tyskland är att räkna inte med att snitta några 70 km/h på dom större vägarna.. :död

Å andra sidan går det ju att hålla 110 hela vägen ner till Rödby, förutom det lilla stoppet vid Öresundsbron. :)

Rent teoretiskt ja, rent praktiskt, mjae.. Mycket olyckor och köer. När jag var 14 tyckte mina föräldrar vi skulle bila ner till Balatonsjön. Sagt och gjort. Vi tog oss dit på en dag, från Skåne då, inklusive ett stopp på motorvägen i cirkus 2 timmar. Så rent teoretiskt borde det som sagt gå.

Å andra sidan går det ju att hålla 110 hela vägen ner till Rödby, förutom det lilla stoppet vid Öresundsbron. :)

120 stora bitar till och med. Jag hade förmodligen kört till Trelleborg och tagit färjan till Rostock och sovit på färjan sen sträckkört dom 110 milen till budapest dagen efter..

Körde till Prag förra året, 155-160 mil, Öresundsbron, Rödby-Puttgarden. Åkte vid 9-tiden, övernattade i Norra Tyskland(Schwerin tror jag), ca 110 mil. Blev några stänkare på kvällen så vi startade vid 10 dag 2, var i Prag runt 15-tiden. 130-150-tempo.

Med andra ord, tycker din plan låter helt okej :tummenupp

vad har du till malmö? 5,5 timme? Kör 13 timmar första dagen minst. Inte lönt och stanna i danmark.

Bara jag som har dåliga erfarenheter av Autobahn?
Kört Sthlm-Chamonix t.o.r. genom Tyskland och där var det krypkörning mest hela tiden p.g.a. olyckor.
Ha eventuell köbildning i tankarna när ni planerar restiden.

Visst, gör det det, men räkna inte med att göra mycket annat än att sitta & köra bil de dagarna.
Hade också försökt övernatta i tyskland nånstans.

Hmm, när jag var ner till ringen (med bil) gick det bra att hålla nålen en bit över 200 sträcket så länge soppan räckte (2 timmar typ iofs). Ja, jag är medveten om att medelhastigheten är betydligt lägre ändå utdraget på en dag....

Just Hamburg är ju dock den största trafikmardrömmen i modern tid att försöka ta sig igenom... :gnissla

Edit: Värt att nämna är ju att det gick ungefär 1400€ i bensin ner till nürburg och tillbaks med förra sensommarens bensinpriser.... :gnissla Flyga är BRA MYCKET billigare.

Last edited:
Kör på natten om det är semestertider.
Och tänk på att det är stoppen som är största hotet mot ett vettigt snitt, inte toppfarten..

Har kört Alingsås - Belgien och tillbaka ett antal ggr.. 125 mil ca ditt jag åkt, med bron och färjan Rödby - Puttgarden på vägen. Brukar ta 14 till 16 timmar beroende på hur långa stopp och vilken tur man har med trafiken. 2 dagar till Budapest borde vara en bit av en kaka :-)

Tack för input, har funderat om övernattningen är bäst att ta före eller efter färjeövergången, kanske bättre att ta efter. Annars ser det ut som att planen håller.
Edit: Värt att nämna är ju att det gick ungefär 1400€ i bensin ner till nürburg och tillbaks med förra sensommarens bensinpriser.... :gnissla Flyga är BRA MYCKET billigare.
14000kr i bensin?? Åkte du från Kiruna eller?

Tack för input, har funderat om övernattningen är bäst att ta före eller efter färjeövergången, kanske bättre att ta efter. Annars ser det ut som att planen håller.
14000kr i bensin?? Åkte du från Kiruna eller?

Mariehamn, så ungefär 150km tur & retur till från stockholm, knappt, beroende på vart i stockholm du åker från...

Oki, jag var lite seg när jag läste ditt förra post och fattade inte att du har lagt in en nolla för mycket, eller menade kr istället för €. :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park