Stenskott i gaffelben

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Skall byta packboxar och eftersom jag har ett antal stenskott på innerbenen och har hört lite olika vad som är bäst gällande att ta bort stenskott/grader på gaffelben så vill jag kolla med er gällande metod samt "tips & trix" Skavstål, behöver jag det, vart köper man det i sånt fall? bryne? Vilken olja för att våtslipa? Läste att Hydraulolja är bra. Våtslippapper, vilken storlek? har köpt 800,1000,1200.
Jag vill helt enkelt inte testa mig fram och göra fel..nya innerben är inte billigt.
Det måste bli rätt från början.

DaPirate skrev:
2225723 Skall byta packboxar och eftersom jag har ett antal stenskott på innerbenen och har hört lite olika vad som är bäst gällande att ta bort stenskott/grader på gaffelben så vill jag kolla med er gällande metod samt "tips & trix" Skavstål, behöver jag det, vart köper man det i sånt fall? bryne? Vilken olja för att våtslipa? Läste att Hydraulolja är bra. Våtslippapper, vilken storlek? har köpt 800,1000,1200.
Jag vill helt enkelt inte testa mig fram och göra fel..nya innerben är inte billigt.
Det måste bli rätt från början.

Skavstål låter en smula brutalt, även om det säkert funkar.
Ett bryne brukar vara "modellen" för ett sånt jobb :tummenupp
Till bryne & våtslip av sånna grejor brukar jag använda lysfotogen (för det är vad jag har :D )

Ozzian skrev:
2226060 Skavstål låter en smula brutalt, även om det säkert funkar.
Ett bryne brukar vara "modellen" för ett sånt jobb :tummenupp
Till bryne & våtslip av sånna grejor brukar jag använda lysfotogen (för det är vad jag har :D )

Okej, ett vanligt bryne som används för att slipa knivar etc eller?

DaPirate skrev:
2226490 Okej, ett vanligt bryne som används för att slipa knivar etc eller?
Det finns speciella verkstadsbrynen och de finns i olika finhetsgrad, Biltema har fast de är ganska grova, knivbryne går bra, bara det är någorlunda jämn yta, sen är det som med slippapper, man kan inte gå på en stor ojämnhet med det finaste först för då tar det en dag att slipa ner :)

Det viktiga är att du får bort "utbuktning" och vassa kanter samt att du jämnar till så det inte blir en skarp fördjupning, då kan faktiskt tätningen fungera ändå, till vissa gränser förstås.

När jag har en liknande skada så brukar jag först gå på själva utbuktningen med ett halvgrovt bryne för att inte slita på omkringliggande område i onödan. När jag känner att jag har fått ner skadan till nästan samma nivå som omkringliggande område så byter jag till ett finare bryne (som inte slipar så hårt) och låter brynet ligga an mot omkringliggande ytor så att skadan jämnas till samma nivå.
När du närmar dej slutet så kan du rita på skadan med en spritpenna så får du en uppfattning om var det finns "toppar" kvar när du slipar.

Har du inget fint bryne så kan du använda fint slippapper som du virar runt en planfil.

Har du fortfarande en fördjupning med skarpa kanter så bör du försöka jämna ut dessa lite.

Tätningen är ju flexibel och finns inga vassa kanter så kan tätningen flexa in och fortfarande hålla tätt.

Lycka till.

Last edited:
Använd bryne. Helst ett nytt och när du tar det sista så gör du det axiellt så styrytan mot gaffelbenet blir så stor som möjligt.
Vanlig mineralolja går bra att smörja med; torka rent ibland; ha tålamod, tänk på hur mkt pengar du sparar :)

Själv så jobbar jag i truckbranchen med hydraulik!
Ja eller gjorde nu säljer jag eländet!

Men jag brukar på skadade lyftcylindrar och även gaffelben använda en liten hammare för att försöka återställa så mycket som möjligt.
Alltså knacka tillbaka materialet som sticker ut och sen slipa!
Inte för mycket men lite så man lindrar bortfallet av material.

Och du slipar bra med ett bryne så du får bort de överblivna materialet och ojämnhetern.

OBS!
Jag menar alltså inte att man ska slå till med en hammare och tro att det funkar.
Utan finlir med en modell urmakarhammare för att få "tillbaka" materialet runt kratern som bildats!
Absolut inte göra några "bucklor" i själva gaffelbenet!
Och finns det inget material runt skadan som sticker ut så ska man naturligtvis inte göra såhär utan bara jämna till med ett bryne.
Men man kan även fuska till lite med kemisk metall om gropen är för stor och slipa..
Inte det optimalaste men har nöden ingen lag så!

Lycka till.

Edit: ska väl tillägga att jag använt denna metod flera gånger på truckar och även Mc så ingen behöver hoppa på mig och säga att det inte går...
För det funkade hjälpligt för mig

Last edited:
Kamikaze kid skrev:
2226708 Själv så jobbar jag i truckbranchen med hydraulik!
Ja eller gjorde nu säljer jag eländet!

Men jag brukar på skadade lyftcylindrar och även gaffelben använda en liten hammare för att försöka återställa så mycket som möjligt.
Alltså knacka tillbaka materialet som sticker ut och sen slipa!
Inte för mycket men lite så man lindrar bortfallet av material.....

Knacka in "överflödigt material" låter som en bra idé, dock får man ta i beräkning att gaffelben ofta är kromade medans kolvstängerna på hyd-cylindrar, i dag, ofta är obehandlade.
Vad jag menar (och det gäller allt man gör med ett fjäderben) är att man måste se till att kromet inte börjar flaga för då har man trubbel, där av extra viktigt att man får en fin övergång på det slipade området.

Tack för svaren! :Bugar
Köper antagligen dessa på Biltema:
Artnr: 19-2150
"""Brynfilar, 6 st.
Olika former. Av grön kiselkarbid. Används med vatten eller brynolja. Längd: 150 mm."""
Grön kiselkarbid säger inte mig nått men det låter ju bra :hihi
Tycker de ser väldigt smidiga ut att arbeta med.
Eller har nån nått annat förslag?
Sen finns det ju ett fickbryne
Artnr: 20-324 """Medium- och finkornigt. Mått: 80 x 25 x 7 mm."""
Men det ser inte lika smidigt ut.
De ytterst små "groparna" som finns kvar när fått bort graderna, tycker ni man ska vänta med att "fixa" dom och se ifall det fungerar ändå?

Bifogat

• 19-2150_h.jpg
    19-2150_h.jpg
    31.7 KB · Visningar: 92
DaPirate skrev:
2226758 Tack för svaren! :Bugar
....De ytterst små "groparna" som finns kvar när fått bort graderna, tycker ni man ska vänta med att "fixa" dom och se ifall det fungerar ändå?
Som tidigare sagts, jag tycker att biltemas brynsats är ganska grovkornig, slutfinishen bör du ha ett finare bryne till eller till nöds, slippapper och fil.
Ju mindre diam och brantare kanter på groparna desto svårare för tätningen att "smita ner" och kunna täta.
Mitt tips är nog att att försöka "runda ur" kanterna så gott det går även om det inte känns bra att ta bort mer material än nödvändigt.
Men vadå, är det bara små, små prickar så får du väl ta det ev läckage som blir. :tummenupp

Ozzian skrev:
2226785 Som tidigare sagts, jag tycker att biltemas brynsats är ganska grovkornig, slutfinishen bör du ha ett finare bryne till eller till nöds, slippapper och fil.
Ju mindre diam och brantare kanter på groparna desto svårare för tätningen att "smita ner" och kunna täta.
Mitt tips är nog att att försöka "runda ur" kanterna så gott det går även om det inte känns bra att ta bort mer material än nödvändigt.
Men vadå, är det bara små, små prickar så får du väl ta det ev läckage som blir. :tummenupp

Ok, visste inte att det var just den satsen du menade som jag hittat. Tyckte de såg rätt finkorniga ut på bilden. Det är ju synd att de inte kan skriva ut om satsen är grov eller finkornig. Antingen så får jag ta det "värsta" med dessa brynen och sen gå på lite lätt med våtslippappren som du säger. Har ju köpt 800, 1000 och 1200.
Eller så köper jag verkstadsbrynen, vart köper man de nånstans?

DaPirate skrev:
2226811 Ok, visste inte att det var just den satsen du menade som jag hittat. Tyckte de såg rätt finkorniga ut på bilden. Det är ju synd att de inte kan skriva ut om satsen är grov eller finkornig. Antingen så får jag ta det "värsta" med dessa brynen och sen gå på lite lätt med våtslippappren som du säger. Har ju köpt 800, 1000 och 1200.
Eller så köper jag verkstadsbrynen, vart köper man de nånstans?

Jag har själv biltemas sats, det "braiga" med den är att det är flera olika former, tyvärr är de ganska "mjuka" dvs de tappar lätt formen då slipmedlet släpper men det duger gott till förslipningen, resten kan du ta med slippapper, viktigt är dock att du har något plant och hårt bakom, annars riskerar du vågighet.

Det här är inte så svårt, huvudsaken att man har lite känsla och tar det lugnt. Det finns en massa sätt att få till den, skulle jag stå utan brynen så skulle jag ta en smal, fin, gärna enkelhuggen fil och ta bort "bullarna" med, sedan fil och slippapper.
Var lite kreativ och framförallt, gå lugnt fram så löser det sej :tummenupp

Ozzian skrev:
2226733 Knacka in "överflödigt material" låter som en bra idé, dock får man ta i beräkning att gaffelben ofta är kromade medans kolvstängerna på hyd-cylindrar, i dag, ofta är obehandlade.
Vad jag menar (och det gäller allt man gör med ett fjäderben) är att man måste se till att kromet inte börjar flaga för då har man trubbel, där av extra viktigt att man får en fin övergång på det slipade området.

Visst ska man det...
Det var därför jag menade att man skulle använda "urmakarhammaren"

Rädda vad som räddas kan så att säga!

Ozzian skrev:
2226840 Jag har själv biltemas sats, det "braiga" med den är att det är flera olika former, tyvärr är de ganska "mjuka" dvs de tappar lätt formen då slipmedlet släpper men det duger gott till förslipningen, resten kan du ta med slippapper, viktigt är dock att du har något plant och hårt bakom, annars riskerar du vågighet.

Det här är inte så svårt, huvudsaken att man har lite känsla och tar det lugnt. Det finns en massa sätt att få till den, skulle jag stå utan brynen så skulle jag ta en smal, fin, gärna enkelhuggen fil och ta bort "bullarna" med, sedan fil och slippapper.
Var lite kreativ och framförallt, gå lugnt fram så löser det sej :tummenupp

Har vart på Biltema och shoppat den satsen nu. Skall fixa detta under helgen. Tack för hjälpen :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg