Stenhård framgaffel CRF450. Varför?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag köpte ett CRF450-chassi igår till mitt CR500AF-projekt och gaffeln är nästan helt stum. Om jag står på fotpinnarna och försöker komprimera gaffeln så rör den sig endast 5-6 cm. Varför??? Jag kan tänka mig att det är för mkt olja för jag ser inga tecken på att nåt ben skulle vara krökt. Har inte plockat ur benen och kollat noga än iof.

Finns det nån anledning till att göra så med ett motardchassi? Den ser ut att ha tävlat förr då bromsen är najad mm...

Nån som vet lite mer om denna hoj får gärna berätta för säljaren kunde ingenting. Han skulle bara ha motorn till en crosscart.

Bifogat

• CRF450ram.jpg
    CRF450ram.jpg
    190.9 KB · Visningar: 206
Finns en Mathias Svensson med det fasta startnumret 161,vet inte om det är hans ex-hoj,men du kan ju kolla...:tummenupp

En supermotoschimsad framgaffel är oftast väldigt hård!

Finns en Mathias Svensson med det fasta startnumret 161,vet inte om det är hans ex-hoj,men du kan ju kolla...:tummenupp

En supermotoschimsad framgaffel är oftast väldigt hård!
Ok. Bra svar :tummenupp
Finns Mathias här på Sporthoj? Om inte, var kontaktar jag honom då?

Vad skulle du rekommendera för fjädringsinställningar för gata? På sporthoj vill man ju ha hojen i balans - lika hård både fram och bak.

En ganska enkel sak att kolla. Har säljaren bara slängt på framhjulet så kan ju gaffeln ha fel distans mot hjulet och då kan fjädringen bli stenhård iom att ett gaffelben är snett in mot hjulet. Dvs lossa gaffelbenen mot framaxeln och komprimera fjädringen igen så får du raka gafflar iaf.

Du kan även se så till så att benen linjerar så att säga.

Ställ cykeln på pallen. Dra åt hjulmuttern. LOSSA på m8 bultarna till överfallen runt hjulaxeln. Snurra framhjulet och nita med bromsen.

Ser du att högra gaffelbenet "hoppar ut" nån MM så har du felet där.

Du kan även trycka in en liten mejsel framifrån och "klämma isär från hjulaxeln".

Prova!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...