Stendöd cb 400

Perarne

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2009
Hoj
Honda cb 400
Lyckades inte få liv i min 80-tals cb 400 i helgen. Innan vinterförvaringen hade jag följt de råd man fått: kört slut på soppan i förgasana så att dessa var tomma, låtit hojen stå med full tank över vintern. Bytte denna bensin före uppstart för att vara säker på att inte oktantal ed försämrats. Nyladdat batteri. Men hojen är alltså helt död. Startmotorns surrar glatt men den tänder inte öht. Bensin kommer fill fuggarna, det rinner om man skruvar ut avtappningsskrivarna nedtill. Så vad kan felet vara, är det tändningsrelaterat? Hur går man vidare med felsökning?

Hej.
Kolla hur tändstiften ser ut,,är de torra så har du stopp i lågfartsmunstyckna, är de blöta så kan det vara att den flödar alt. ingen gnista.
Men formodligen så har du skit i förgasarna, även om du kör de tomma med motorn så blir där altid lite soppa kvar i botten,,det är bättre att använda den lilla avtappningsskruven för att tömma dem.
Frostie

Hej.
Kolla hur tändstiften ser ut,,är de torra så har du stopp i lågfartsmunstyckna, är de blöta så kan det vara att den flödar alt. ingen gnista.
Men formodligen så har du skit i förgasarna, även om du kör de tomma med motorn så blir där altid lite soppa kvar i botten,,det är bättre att använda den lilla avtappningsskruven för att tömma dem.
Frostie

Kan man använda startspray för att utesluta tändningsproblem? Hur gör man detta i så fall, ska man spraya rakt in i förgasarna eller en bit ifrån och ska man choka samtidigt? Eller bör man undvika startspray öht?

du kan ju spraya i luftburken för att slå fast att det är soppan som saknas. annars kan du ju kolla på tändstiftet om det ger gnista.

soppa eller gnista, en eller den andra är det ju.

Jag har en gammal XJ650 och startgas gäller för mig på våren och om den fått stå några veckor. Några sprut i luftburken så vaknar de till liv.

Att kolla stiften var lättare sagt än gjort. Muttern på stiften är 18mm, trodde bara det fanns 16 eller 21...
Dags att inhandla lite nya verktyg tydligen.

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back