Stekt skinka / Värme under sadeln.

MGD

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Sprint ST ABS
Jag klurar lite på vad jag kan göra åt den något obekväma värme som uppstår med dämpen under sitsen på min Sprint ST och har varit inne lite på att linda hela röret från motorn till burken under rumpan med headersbandage.

Men då kommer en arbetskamrat och varnar lite för att jag tvingar kvar värmen i röret och kommer skicka delar av den tillbaka till själva motorn med risk för överhettning/nyp.

Har någon som är mer insatt lite info om detta, gör det nån skillnad i motortemp, och isåfall har det någon inverkan på driftsäkerheten på motorn?

Utöver detta lilla dilemma så skulle jag gärna ta emot tips på hur jag effektivt kan bli av med en del av värmen från dämpen, i nån annan riktning än min bakdel.

Har letat lite efter något slags isolering/reflektor material som är formbart och inte allt för tjockt att använda under sadeln, men haft liten lycka i att finna det jag ”tror jag vill ha”.

Hittade ingen sökfunktion på forumet om detta nu skulle vara en dubbelpost

Man lindar headers och avgasrör för att LEDA BORT värmen, leda ut den snabbare genom röret helt enkelt.

Fast det kanske blir motsatt effekt om man även lindar ljuddämparen, och din jobbarpolare kanske har full koll på detta?

Prova, finns väl tempmätare på touringhojar?

Som jag uppfattade det så lindar man normalt inte hela röret utan bara en del, för att leda bort värmen från vidda områden, då främst runt motorn, detta skulle dock inte göra någon större verkan när det e bakre halvan som är av störst intresse att slippa värmen från.

Enligt vad jag blev informerad om så avstrålar då värmen istället straxt efter slutet på lindningen. Hans hobby är dock en V8 på 4 hjul, men det borde väl ha vissa likheter.

Men men, sant sant, ja får köpa lite bandage o testa. :)

Själva dämparen är lite knepigare, svår att linda då den inte är rund i formen, så det skulle fortfarande vara fint om någon hade tips på vart man hittar bra och smidiga värmereflekterande mattor el. dyl

finns ju fina tunna mattor men komma ej på vart..finns i nån tråd oså..
sen vad jag hört ska avgasspoffen rosta nå grymt med avgassbandage på.

ozeo skrev:
2265637 finns ju fina tunna mattor men komma ej på vart..finns i nån tråd oså..
sen vad jag hört ska avgasspoffen rosta nå grymt med avgassbandage på.
Biltema/Micro/Mekonomen har såna mattor, både med och utan alufolie på. Finns i 10, 20 och 30mm oftast.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg