Steg vid bestyckning

Speedolle

Med lem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Gistad
Hoj
Under planering
Har en Honda CB650 med separata luftfilter samt någorlunda öppet blås ut i skorstenen.

Vilka steg bör man ändra huvudmunstyckena i?

Började på 145 då gick den sådär men var svårstartad.

Gick till 160 med nål i nedersta läge - fetare blandning. Då startade den fint och gick bra men varvade ej ur sista 1/4 på fullgas.

Gick till 175 med nål i nedersta läge. Startar ok men går kass över hela registret.

Gick till 175 med nål i översta läge - magrare blandning. Startar bara vid fullgasning och går ej att köra.

Är lite av novis och undrar då självfallet vad lämpligt steg från 160 borde vara för att den ska varva ur ordentligt?

Kostar på att byta munstycken efter munstycken....... :-(
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kör hojen i bänk så du får AF-kurvan, utifrån den justerar du. Sen kör du i bänk igen, ev justering.

Att bara byta och ändra på chans kommer inte leda nånvart.
 

Speedolle

Med lem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Gistad
Hoj
Under planering
Låter ju trist då min köksbänk inte klarar vikten ;-)

Skämt åsido så kanske ett steg till 165 låter rimligt?

Tacksam för info......hjälp på vägen
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har du vaccumförgasare eller mekaniska trottelförgasare? Troligtvis trottel...
Sätt i orginal munstycken igen och börja med att gå upp ett steg på lågfartsmunstycke.

Huvudmunstycket har ingenting med startegenskaper att göra.

Inte nålen heller för den delen.
Byt till större och större lågfart tills den svarar bra på blandningsskruvarna. Du ska hitta ett läge på skruvarna där du vet att : När du skruvar in ett varv så går den dåligt, respektive skruvar du ut skruven så går den också dåligt.
Därefter letar du på ett bra nålläge. Men då ska du bara gasa upp till max 3/4 gas.

Nu är det fritt att prova huvudmunstycken!

OM man kör den i bänk så måste man veta vad man letar efter. Ger man fullgas direkt så har du i alla fall ingen koll på hur den går på låg/halvfart.

Mats
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tänkte precis fråga vad som får dig att börja labba med munstyckena från början. Är det att hojen är svårstartad (i så fall är det fel anledning eftersom man som redan nämnts fixar detta med tomgångsskruv och luftskruv).
Om det är för att du öppnat luftvägarna så kan du mycket väl behöva justera bestyckningen. Lägg dig på 160-munstyckena, kör en 1 km lång fullgasrepa, stäng omedelbart av motorn i farten, kolla därefter färgen på tändstiften. Om de är mörkbruna så får hojen för mycket, om de är ljusbruna så ligger du ganska rätt på huvudmunstycket, och om de är väldigt ljusa, på gränsen till vita så ligger du för snålt.

När du vet att du har ett huvudmunstycke som ger rätt blandning på fullgas så kan du börja labba med nålens position och luftskruv.
 

Speedolle

Med lem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Gistad
Hoj
Under planering
Tack för tipsen...........

Jag kan ju inte låta bli o plocka med sakerna då den är lite ombyggd - bytte då skorstenar samt satte dit konfilter för utseendets skull.

Jag är väl rätt så insatt i hur man gör rent tekniskt men mer är det så att tips för hur stor ökning av munstyckens storlek är lämplig?

Den gick ju bra på 160 men orkade inte dra ur mer än 3/4 då är det ju huvudmunstycket det beror på.

Satte dit 175 men det blev lite för mkt (tror jag) - förlitar mig då till alla ni kloka på sporthoj som mekat mer än mig att välja rätt storlek mellan 160 och 175 (vad som verkar vara någorlunda rätt).

Vill inte köpa alla storlekar mellan 160 och 175 - typ 1400:- bara för munstyckena.

Ge gärna mer tips angående storlek - gå upp 1steg (162,5) eller 2steg (165) eller 3steg (167,5)?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tack för tipsen...........

Jag kan ju inte låta bli o plocka med sakerna då den är lite ombyggd - bytte då skorstenar samt satte dit konfilter för utseendets skull.

Jag är väl rätt så insatt i hur man gör rent tekniskt men mer är det så att tips för hur stor ökning av munstyckens storlek är lämplig?

Den gick ju bra på 160 men orkade inte dra ur mer än 3/4 då är det ju huvudmunstycket det beror på.

Satte dit 175 men det blev lite för mkt (tror jag) - förlitar mig då till alla ni kloka på sporthoj som mekat mer än mig att välja rätt storlek mellan 160 och 175 (vad som verkar vara någorlunda rätt).

Vill inte köpa alla storlekar mellan 160 och 175 - typ 1400:- bara för munstyckena.

Ge gärna mer tips angående storlek - gå upp 1steg (162,5) eller 2steg (165) eller 3steg (167,5)?

Skulle tro du landar på original eller +/- 5 nummer om du bestyckar (eller låter någon som kan) den bra.
 

Speedolle

Med lem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Gistad
Hoj
Under planering
Tack för tipset.

Det är nog tyvärr inte rätt då org är 92 och är nu uppe i 160 för att den över huvud taget ska gå att köra.

Kör den nu med 160 och näst fetaste läge på nål och den varvar fortfarande ej ur sista 1/4 delen.

Hur många steg uppåt rekommenderas?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Följ mitt tips med att testa fullgasrepa, snabbt slå av och kolla färgen på stiften. Det är enda sättet att lista ut om den går för fett eller för snålt som man kan ge över internet, och det ger pålitligt resultat.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Som tdigare sagt, kolla tändstiften.
Men troligtvis har du på tok för stora munstycken. En vild chansining tror jag är kring 115

Mats
 

Speedolle

Med lem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Gistad
Hoj
Under planering
Har nu kommit aningen närmre perfekt...........
Monterade 155 och satte nålen i näst magraste - bluddrar lite på toppvarv men annars ok.
Väntar till i vår med sista intrimning o kör lite till.
Tack för alla uppslag :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top