STCC+TTA= Sant!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det sades just på radion att STCC och TTA går samman och kallas STCC och kör med TTA reglemente. Hur ser det ut med PRO Superbike? Är de med?

Kul faktiskt att de går ihop! Helt rätt beslut i svåra tider där motorsport har det tufft.

Hoppas innerligt att Pro Superbike får vara kvar, men att även ett krafttag görs att få in fler förare. Annars kan de lika gärna lägga ner. Bara skämmigt med 10-talet förare. Tyvärr.

Känns som helt rätt beslut av dem. Sverige är för litet med 2 "kungaserier" även på bilsidan. Tycker även att ändringen till motorer från resp tillverkare känns rätt så att bilarna får lite mer identitet än tidigare.

Info från STCC: http://www.stcc.se/2012/10/22/stcc-och-tta-enade-om-framtiden/

Info från TTA: http://ttagroup.se/2012/10/22/racingkriget-ar-over-stcc-och-tta-enade-om-framtiden/

Hoppas verkligen Pro SBK får vara med och köra, samt att ett det blir större/bättre starsfält.

Äntligen ett riktigt bra beslut. Hoppas vi får se PRO sbk med dem oxå.

Tror det blir svårt att få in Pro Superbike i denna (nya) serie!
Delvis har dom sett hur det har funkat senaste åren med för få deltagare, det lixom bär sig inte tyvärr!
Sedan är det väl redan alldeles för många bilklasser som är med att slåss om det.
Tror nog att de kommer få lite färre betalande i publik dock!

Hoppas de får bort stccbilarna :rolleyes:

Känns som BoTT har större underhållningsvärde om det är en supportklass på två hjul de ska dra till sig. Alex jobb med hur depån ser ut lär ju inte heller ligga dom i fatet..
PRO i sin nuvarande form är väl inte såå kul för publiken. Visst, det går fort, men ser publiken skillnad i fart mot t.ex BoTT som kör med fulla startfält & jämna race? SM-statusen gör väl sitt men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om de byter ut PRO mot BoTT, om de ens vill ha med motorcyklar.

Last edited:
STCC har ju klart med Rallycross också, så jag gissar att MC går bort. Det är ju några år sedan men mc har försökt samköra RR med Motard men var inte så nöjda med sopningen. Efter Rallycross blir det troligen inte bättre...

STCC har i alla fall sedan tidigare visat intresse för fortsatt samarbete med PRO SBK. Men det är många och långsamma kvarnar som ska mala på innan något blir spikat.... Tyvärr för oss aktiva, och för arbetet att sy ihop ett färdigt paket att locka locka nya och gamla förare med...

Bott har ju inte nämnvärt jämnare/tätare race än Pro Sbk?
Dock skulle vi behöva bli en ca 25-30 man på linjen för att det skall bli sådär underhållande som bara RR kan bli.
Men fortsätter det i den här takten så lär det inte bli någonting med RR... :(

Tycker det är vekt, med tanke på vad som sas från de två lägren förra året.
Vilken sida kröp till korset?

Last edited:
Vilken sida kröp till korset?

Vet inte exakt, men det känns lite som STCC eftersom man beslutat att fortsätta med TTA reglementet... Fast med en ändring i framtiden från Nissanmotorer till tillverkarnas egna motorer. 1.6 liter med turbomatning tror jag det var prat om..

Missade del av sändningen men det är ju iaf bra att det alla verkade enade att gå ihop är det som gäller.

Om jag får gissa så blir det tyvärr inget Pro Superbike, av den simpla anledningen att STCC troligen tycker det är mestadels besvär.

STCC har varit väldigt nöjda med PRO SBK hittils... Och ville som sagt redan tidigare förlänga avtalet. Jag tror inte att PRO SBK varit till så mycket mer besvär än andra klasser, mer än att man måste sopa banan emellan passen...

Om jag får gissa så blir det tyvärr inget Pro Superbike, av den simpla anledningen att STCC troligen tycker det är mestadels besvär.

Jag är också rädd för det... samtidigt som, precis som Macke säger, att STCC varit nöjda innan.
Men tror nog att det kan vända snabbt...

Hoppas verkligen ProSBK får köra där....

Finns det förare som är tillräckligt bra till att börja med eller någorlunda jämnbördiga så det kan bli hyffsat bra race.
Det går inte att som tidigare ha en hel hög med 1000cc klasser som skall dela på de få förare som ännu finns.
Här har vi nog det allra största problemet.

Någon annan klass än ProSBK är väl utslutet om STCC vill ha det med. Om jag förstått det rätt, så har det hela tiden varit att det MÅSTE att det skall vara en klass som har SM status. Något annat finns väl inte i STCC´s värld om mc skall vara med. 600 var tidigare inte tillräckligt "häftigt", därför "tvingade" STCC till sig Superbike.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025