STCC Sturup i helgen

Och självklart vet ni vart ni ska läsa om det;) Och fortsätta diskutera det här på SH;)

Igår kväll hade svt inte lagt upp filmen, ska bli spännande att se racet på bild också. Ett race med mycket spänning:)
visst är det som Björk säger: det är en raceincidents.. Men hade gjort samma sak som pappunen för att rädda sitt eget skin och mästerskaps poäng.

visst är det som Björk säger: det är en raceincidents.. Men hade gjort samma sak som pappunen för att rädda sitt eget skin och mästerskaps poäng.

Menar du att Björk hade lämnat protest om situationen hade varit omvänd? Det tror inte jag.

svar till incidenten på Sturup

roadracing är tight racing absolut...
men i detta fall hade björk all möjlighet att backa tillbaka då för de som vet och kanske har kört banan så är det så att kurvan ut på start och mål nyper åt.
här håller alla tidigare i kurvan ett vidare spår för att sedan tighta till där kurvan nyper...
på min datalogging hade jag 140km/h där hans framhjul träffar min arm.
blev tidigare passerad av Jan Hanson i racet då han lite smartare attackerade från utsidan och smetförbi in i nästa sväng...

respekt för varandra på banan tycker jag man ska ha. man kan gå ihop lite lätt men det sker oftast i kurvor där farten är lite lägre.

och nej... jag hade inte ens försökt köra om Björk på det sättet så nej han hade inte behövt protestera på mig. missar man en inbromsning och går ihop är race incident.
Att köra på någon istället för att undvika och släppa lite på gasen det är brist på respekt.

resutatet blev 8 cm öppet sår i överarmen och på längden kluven triceps och 10 stygn.

och:
i bilracing hade han fått precis samma straff.

i fotboll hade det räck att smeka varann på kinden.

sen verkar vissa tro att dom vet bättre än de i tävlingsledningen som sitter på plats pratar med funktionärer och har tv bilder.

Last edited:
svar till incidenten på Sturup

roadracing är tight racing absolut...
men i detta fall hade björk all möjlighet att backa tillbaka då för de som vet och kanske har kört banan så är det så att kurvan ut på start och mål nyper åt.
här håller alla tidigare i kurvan ett vidare spår för att sedan tighta till där kurvan nyper...
på min datalogging hade jag 140km/h där hans framhjul träffar min arm.
blev tidigare passerad av Jan Hanson i racet då han lite smartare attackerade från utsidan och smetförbi in i nästa sväng...

respekt för varandra på banan tycker jag man ska ha. man kan gå ihop lite lätt men det sker oftast i kurvor där farten är lite lägre.

och nej... jag hade inte ens försökt köra om Björk på det sättet så nej han hade inte behövt protestera på mig. missar man en inbromsning och går ihop är race incident.
Att köra på någon istället för att undvika och släppa lite på gasen det är brist på respekt.

resutatet blev 8 cm öppet sår i överarmen och på längden kluven triceps och 10 stygn.

och:
i bilracing hade han fått precis samma straff.

i fotboll hade det räck att smeka varann på kinden.

sen verkar vissa tro att dom vet bättre än de i tävlingsledningen som sitter på plats pratar med funktionärer och har tv bilder.

Hur var Rossi/Gibernau-incidenten i jämförelse? Den var ju godkänd.

Checa klarade sig utan straff på Valencia när han torpederade Max N. Hur var denna incidenten i jämförelse?

Angående såret, som nämndes i fetstil, så får man hoppas att det inte var det som påverkade juryn, utan vad som verkligen hände på banan.

Bilracing och fotboll har väl inte med saken att göra?:va

Checa klarade sig utan straff på Valencia när han torpederade Max N. Hur var denna incidenten i jämförelse?

Men Checa torpederade inte Max N, han gick omkull (iofs på en dumdristig/hjältemodig omkörningsförsök) och så körde Max in i honom, alltså ingen torpedering, alltså inte något att bestraffas för. Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=gsaKdDE4MDc
Finns Björk/Freddie-incidenten på bild/film?

Enligt ypperligt säkra källor så var det på hårsmånen att ett av lundhs fingrar skulle amputeras, tur att det inte blev så.
Han kommer förhoppningsvis tillbaka efter uppehållet.

Hur var Rossi/Gibernau-incidenten i jämförelse? Den var ju godkänd.

Såg inte incidenten, men skillnaden kan kanske bestå i att in i böj under inbromsning finns det inte så mycket mer att göra. Ut på SRWs start&mål kan ett enkelt gasuppsläpp göra att kollisionen undviks?

Vidare se är det skillnad på MotoGP och Pro Superbike.

Hur menar du? Menar du att Pro SBK är en korpenserie där man ska ta det mer försiktigt än i GP?
MotoGP är top-of-the-line vad gäller motorcykelracing, med allt vad det innebär. Bästa förarna, största team:en, bästa hojarna, bästa sjukvården, mest pengar etc. Ja, jag anser att det kan få vara lite tuffare där än i Pro SBK. Domarna bör vara lite generösare i MotoGP.
Om MotoGP är Division 1, vad är Pro SBK? Korpen hävdar jag inte men det är inte Div 2 heller.

Håll med om att det är lättare att undvika en kollision ut på SRW-rakan efter den långsamma kurvan än om du bromsat på dig efter en raksträcka?

MotoGP är top-of-the-line vad gäller motorcykelracing, med allt vad det innebär. Bästa förarna, största team:en, bästa hojarna, bästa sjukvården, mest pengar etc. Ja, jag anser att det kan få vara lite tuffare där än i Pro SBK. Domarna bör vara lite generösare i MotoGP.
Om MotoGP är Division 1, vad är Pro SBK? Korpen hävdar jag inte men det är inte Div 2 heller.

Håll med om att det är lättare att undvika en kollision ut på SRW-rakan efter den långsamma kurvan än om du bromsat på dig efter en raksträcka?

Ja jag håller med om att det är lättare att undvika en kollision i det läget, men jag tycker fortfarande inte att han ska bestraffas för att han valde detta tillfälle. Det fanns uppenbarligen en lucka och han körde i den. Han torpederade inte Freddy rakt in i sidan med vinkel utan det var en ihopkörning där båda höll sig på hjulen. Att Freddy fick ett sår berodde nog på antingen en bromsskiva eller en växlingspedal.
Att de kör ihop kommer alltid att hända om vi inte vill ha innebandyregler. Oavsett om det är MotoGP eller Pro SBK så är det samma sport, och den bör bedömas enligt samma regler

Ja jag håller med om att det är lättare att undvika en kollision i det läget, men jag tycker fortfarande inte att han ska bestraffas för att han valde detta tillfälle. Det fanns uppenbarligen en lucka och han körde i den. Han torpederade inte Freddy rakt in i sidan med vinkel utan det var en ihopkörning där båda höll sig på hjulen. Att Freddy fick ett sår berodde nog på antingen en bromsskiva eller en växlingspedal.
Att de kör ihop kommer alltid att hända om vi inte vill ha innebandyregler. Oavsett om det är MotoGP eller Pro SBK så är det samma sport, och den bör bedömas enligt samma regler
Jag såg som sagt inte incidenten ifråga, uttyckte mig bara generellt. Tycker inte att det är så uppenbart att det fanns en lucka. Såret spelar förhoppningsvis ingen roll i bedömningen, Björk var så klart inte ute efter att skada.

Det är samma regler, ja, men likväl en bedömningsfråga och därmed inte helt vitt eller svart. Precis som i mycket annan sport så bör det kunna dömas lite hårdare i lägre serier, men vem kan döma Rossi? ;)

Last edited:
Jag såg som sagt inte incidenten ifråga, uttyckte mig bara generellt. Tycker inte att det är så uppenbart att det fanns en lucka. Såret spelar förhoppningsvis ingen roll i bedömningen, Björk var så klart inte ute efter att skada.

Det är samma regler, ja, men likväl en bedömningsfråga och därmed inte helt vitt eller svart. Precis som i mycket annan sport så bör det kunna dömas lite hårdare i lägre serier, men vem kan döma Rossi? ;)

Om det inte fanns nån lucka så borde ju Björk ha kört på Freddy rakt bakifrån. :)

Jag tycker att det ska dömas lika eftersom det är samma sport, eller iaf enligt gällande regelverk.
Skulle inte förvåna mig att det är just det att det handlar om en bedömningsfråga, som gör att Freddy Papunen går vinnande ur den striden.

Om det inte fanns nån lucka så borde ju Björk ha kört på Freddy rakt bakifrån. :)

Jag tycker att det ska dömas lika eftersom det är samma sport, eller iaf enligt gällande regelverk.
Skulle inte förvåna mig att det är just det att det handlar om en bedömningsfråga, som gör att Freddy Papunen går vinnande ur den striden.
Om det var bromsskivan som skar upp Freddys arm som du skrev så kallar inte jag det för lucka. Hela framhjulet borde få plats för att det ska vara lucka :näsblod
Dömas lika innebär i så fall att det är samma klass på allt, främst domarna då.
Tror du verkligen Freddy känner sig som en vinnare i denna striden?

Last edited:
Om det ev. var bromsskivan som ska upp armen som du skrev så kallar inte jag det för lucka, hela framhjulet borde få plats för att det ska vara lucka :näsblod
Dömas lika innebär i så fall att det är samma klass på allt, främst domarna då.
Tror du verkligen Freddy känner sig som en vinnare i denna striden?

Vart är bilden som Sörebo tog av Miinin och Sköld på Falkenberg? Där ritades det svarta streck på skinnställ, men det var helt godkänt och ingen pep om det efteråt. Kanske var det att omkörningen gjordes från yttern där, men oavsett så gick de ihop vilket då borde dömas på samma sätt.
Lika bedömning får man bara av en och samma domare, men i grunden tycker jag att en sådan här grej ska dömas lika oavsett (senior)serie.
Oavsett hur han känner sig så är han ju vinnaren i denna striden, tack vare att han lämnade en protest som godkändes.

Last edited:
Svarta streck och tio stygn i armen är ju dock en viss skillnad i kraft i krockögonblicket. Kan dock inte uttala mig om det var sjysst, osjysst eller om domarna gjorde rätt bedömning.

Svarta streck och tio stygn i armen är ju dock en viss skillnad i kraft i krockögonblicket. Kan dock inte uttala mig om det var sjysst, osjysst eller om domarna gjorde rätt bedömning.

Eller så är det bara skillnad i om det är däcket eller skivan som tar på armen, du vet de två delarna på en hoj som sitter med flera centimeters avstånd från varandra. Med en roterande bromsskiva behövs det inte så mycket kraft för att skära itu skinnställ.
Om det hade varit en kraftig kollision så hade nog inte Freddy och kanske inte heller Björk hållt sig på hjulen.

Eller så är det bara skillnad i om det är däcket eller skivan som tar på armen, du vet de två delarna på en hoj som sitter med flera centimeters avstånd från varandra.
Såg du olyckan eller är du mer partisk med ena sidan än den andra så att säga?
Visst kan det vara så som du säger men det kan också vara så att det var osjysst. :)

Såg du olyckan eller är du mer partisk med ena sidan än den andra så att säga?
Visst kan det vara så som du säger men det kan också vara så att det var osjysst. :)

Det är ju dumt att säga att jag är opartisk eftersom jag är kompis med Björk och inte känner Freddy.:)
Det var ju ingen jättesmäll att prata om, och jag tror inte att domslutet hade blivit detsamma om det hade varit Hulth som hade blivit påkörd utan ett sår som resultat.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT