Status på hojmodeller

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Funderar lite över hur vissa hojmodeller kan ha så hög status och andrahandsvärde i jämförelse med andra maskiner. Hur kommer det sig att en vfr750 -92 med 8000 mil på mätaren kan kosta mer än en modern sporthoj från sent 90-tal? Varför anses cbr1100xx -97 vara en extrem, modern och attraktiv hoj medan en gsxr1100 från samma årgång anses vara ett uråldrigt lok trots att torrvikt, hjulbas och effekt är ungefär lika?

Jag tror att hojar som var "drömhojen" när de kom betingar ett högt andrahandsvärde. T.ex. CBR1100XX som var väldigt extrem och omtalad, och VFR750 med enkelsving var iaf min drömhoj när jag var 14-15 :)

Gixxern är ju en mycket äldre konstruktion. Hondan är ju väldigt modern jämfört med en 1100 gixxer från samma årtal... Chassiet på hondan kör väl åttor runt sukan gamla vaggram?

Last edited:
mb skrev:
Funderar lite över hur vissa hojmodeller kan ha så hög status och andrahandsvärde i jämförelse med andra maskiner. Hur kommer det sig att en vfr750 -92 med 8000 mil på mätaren kan kosta mer än en modern sporthoj från sent 90-tal? Varför anses cbr1100xx -97 vara en extrem, modern och attraktiv hoj medan en gsxr1100 från samma årgång anses vara ett uråldrigt lok trots att torrvikt, hjulbas och effekt är ungefär lika?

Vad gäller Viffern så är det helt enkelt en av de mest kompletta hojarna på marknaden. En hoj som aldrig går sönder och som det egentligen inte spelar nån roll om man gör service på. (förutom olje, luftfilter och tändstiftsbyte)
Dessutom en hoj som appelerar till lite äldre personer (fan man är trots allt 30-nånting) som har ordnad ekonomi. Det är saker som gör att andrahandsvärdet håller sig gott.

gladh

Undra hur lättsåld vfr:n är?

Tycker det finns en hel del till salu, åtminstone på blocket. Kanske finns det många reggade, är kanske därför det finns många till salu.

Knoxan skrev:
Gixxern är ju en mycket äldre konstruktion. Hondan är ju väldigt modern jämfört med en 1100 gixxer från samma årtal...
Är skillnaden så kollosalt stor så att den motiverar den gigantiska prisklyftan? Blackbirden var omtalad rent effektmässigt men första årsmodellerna är faktiskt rent utav klumpiga. Har tom för mig att både vikt och hjulbas klår min maskin som är ökänd för att vara trögstyrd bl.a. pga de faktorerna. En stabilare kostruktion... visst, men det kan inte förklara allt. Om vi tar ett annat exempel så ligger 80-tals cbr1000f som gått 10k otroligt högt i värde. Kanske är det Honda generellt som lyckats med bra andrahandsvärde i förhållande till inköpspriser - jag vet inte.

Hur är det med HD då? Vissa hävdar att man nästan kunde få en på 80-talet.

Sen började kändisarna köra HD, outlaw-klubbarna fick en revival, sen ville svensson vara rebell och priserna steg. Det är ju som om Volvo hade börjat tillverka 240:n och gjort bra reklam för den....

Vad folk begär och vad de får är inte samma sak. Men visst, vill man betala tokmycket för gamla VFR så är det ok för mig.

mb skrev:
Om vi tar ett annat exempel så ligger 80-tals cbr1000f som gått 10k otroligt högt i värde...

Och det tackar vi för!

Fick dock min billigt (enligt mig) 7200mil och en -88 för 20k.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vad folk begär och vad de får är inte samma sak.

Det begärda priset i annonserna borde ju överenstämma någorlunda med vad de får för hojarna(efter viss prutning). Det verkar ju konstigt att begära 1000kr/kilot för bananer om alla vet att de är värda 10kr/kilot.

Jämför man gsx mot blackbird så ser blackbirden ung 20 år nyare ut. Titta då tex bara på hur många posörer det finns på det här forumet så har du en ledtråd...
Däremot så undrar jag lite över Kawa zx9-r 99->. En 99 kan du utan problem få för 45', är de så mycket sämre än övriga eller vad? Eller så blir allting bara svart eller jag vet inte...

LameViffer skrev:
Det begärda priset i annonserna borde ju överenstämma någorlunda med vad de får för hojarna(efter viss prutning). Det verkar ju konstigt att begära 1000kr/kilot för bananer om alla vet att de är värda 10kr/kilot.

Finns många exempel på överprisade annonser som blir kvar månad efter månad. Klart man går ut med ett högt pris om man inte är tokdesperat att sälja, nappar nån så gör man ju en bra affär. Nån kanske tycker att en VFR från 92 faktiskt är värd 50000, vem vet.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Finns många exempel på överprisade annonser som blir kvar månad efter månad. Klart man går ut med ett högt pris om man inte är tokdesperat att sälja, nappar nån så gör man ju en bra affär. Nån kanske tycker att en VFR från 92 faktiskt är värd 50000, vem vet.

Men det förutsätter att vfr-ägare är mindre desperata när de säljer sin hoj än andra hojägare. Det kan ju vara tänkbart, om man betänker att vfr-ägare är några är äldre än de "riktiga" sporthojägarna.

Men ändå.... "You can fool some people some time, but you can't fool all of the people all of the time."..

Tillslut borde även annonspriserna gå ner.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP