Statorn sa upp sig, orsaker/följdfel?

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR600 -90
Tjena!

Var ute och åkte, och upptäckte att hojen inte startade efter ett stopp. Tänkte att jag måste ha glömt lyset på, sprang igång den och åkte en sväng. Nu verkade den ännu mer död så jag åkte hem för att felsöka.

Laddade upp batteriet. Det lämnar 12,7 V utan belastning och 12,2 V med, så det blir nog ett nytt.

Mätte upp ladregulatorn enligt följande guide: http://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
Allt verkar OK där..

Hade 0,5 ohm mellan statorlindning och jord. Mellan två av lindningarna mätte den 0,8 ohm och till den tredje 1,5 ohm. Statorn visade sig vara bränd, så en "ny" som ska monteras är nu på väg.

Funderar på varför den brann eftersom jag inte vill att det ska hända direkt igen.
Är det något mer jag kan eller bör kolla, eller pajjar de bara sådär ibland?
Kan det ha blivit något följdfel? Körde kanske fyra mil efter att den inte startat första gången.
 
Helt normalt för ett Yuasa med 12,7 Volt utan belastning. Och 12,2 Volt belastat låter OK för mig.
Är det däremot ett Biltema så är det önskvärt med 13,2 till 13,0 Volt utan belastning.
Varför den brann?
Helt normalt tyvärr. Med vanliga (i varje fall äldre) laddningsregulatorer. Dessa består av
en 3-fas likriktare
en spänningsmätare som mäter spänningen över batteriet och som aktiverar vid ca 14,5 Volt
tre triacar som kortsluter generatorlindningarna (före 3-faslikriktaren)
då går ingen mer ström till batteriet
all ström från den kortslutna generatorstatorn går genom triacarna.
Resultat: På grund av värmeutvecklingen vid kortslutning så är det vanligt att statorn brinner eller laddningsregulatorn säger upp sig.
Hur undvika: Kanske kontrollera växelströmmen till laddningsregulatorn med en tångamperemeter. Strömmen bör vid samma varvtal vara lika stor oavsett vilken av de tre trådarna från generatorn du mäter på.
Alternativt: Mät växelspänningen med en AV Voltmeter mellan de tre trådarna från statorn. Växelspänningen bör vara lika stor ända till ett varvtal / batterispänning där växelspänningen sjunker till nära 0 Volt mellan två trådar. För en triac har kortslutit.
 
Last edited:
Tack så mycket för svaret! Skönt att veta att inget annat behöver vara trasigt i alla fall.

Ska se om kablarna delar sig någonstans så att jag kan mäta strömmen. Om inte annat så mäter jag i alla fall upp statorn jag ska montera för att utesluta den felkällan iom att det blev en beg.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top