Martin.
Ny medlem
Tjena!
Var ute och åkte, och upptäckte att hojen inte startade efter ett stopp. Tänkte att jag måste ha glömt lyset på, sprang igång den och åkte en sväng. Nu verkade den ännu mer död så jag åkte hem för att felsöka.
Laddade upp batteriet. Det lämnar 12,7 V utan belastning och 12,2 V med, så det blir nog ett nytt.
Mätte upp ladregulatorn enligt följande guide: http://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
Allt verkar OK där..
Hade 0,5 ohm mellan statorlindning och jord. Mellan två av lindningarna mätte den 0,8 ohm och till den tredje 1,5 ohm. Statorn visade sig vara bränd, så en "ny" som ska monteras är nu på väg.
Funderar på varför den brann eftersom jag inte vill att det ska hända direkt igen.
Är det något mer jag kan eller bör kolla, eller pajjar de bara sådär ibland?
Kan det ha blivit något följdfel? Körde kanske fyra mil efter att den inte startat första gången.
Var ute och åkte, och upptäckte att hojen inte startade efter ett stopp. Tänkte att jag måste ha glömt lyset på, sprang igång den och åkte en sväng. Nu verkade den ännu mer död så jag åkte hem för att felsöka.
Laddade upp batteriet. Det lämnar 12,7 V utan belastning och 12,2 V med, så det blir nog ett nytt.
Mätte upp ladregulatorn enligt följande guide: http://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/felsokningsguide_elfel_mc.pdf
Allt verkar OK där..
Hade 0,5 ohm mellan statorlindning och jord. Mellan två av lindningarna mätte den 0,8 ohm och till den tredje 1,5 ohm. Statorn visade sig vara bränd, så en "ny" som ska monteras är nu på väg.
Funderar på varför den brann eftersom jag inte vill att det ska hända direkt igen.
Är det något mer jag kan eller bör kolla, eller pajjar de bara sådär ibland?
Kan det ha blivit något följdfel? Körde kanske fyra mil efter att den inte startat första gången.