Statoil-olja: "RacingWay HP 25W-50"

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag fick en lysande oljelampa på rettan igår och gled omgående in på närmaste mack, dvs statoil. Frågade efter MC-olja, så sa han att han hade en olja som passade både MC och bilar... "RacingWay HP 25W-50". Texten på baksidan sa:

"Syntetisk högprestandaolja för hårt belastade 4-taktsmotorer som arbetar under extrema förhållanden, främst avsedd för tävlingsåkning, banracing, dragracing eller extra hårt belastade standardmotorer. Extra hög viskositet".

Den kostade 170:- för en liter, och jag behövde bara fylla på halva flaskan. Det som gör MIG lite misstänksam kring om jag har olja som är bra för hojen; är att det är en nascar-bil på framsidan, och sen sägs det inget om det är för MC eller bilar, men det kan väl helt enkelt vara för både och eller?
Vågar jag mig ut och gasa idag som vanligt?

Oljan i sig är det säkert inget fel på men de som är viktigt är att oljan är anpassad för våtlameller.

Kollade precis i instruktionsboken och kvalitetsbetäckningen fanns med i registret som en okej olja.

Det som skiljer bil oljor från mc oljor är att mc oljan har en bestondsdel som gör att lammelerna gräppar. Om man häller i en bilolja i motorn så brukar man få problem med att kopplingen blir skitskum och att den kan slira. Tänk bara på att 20W50 är en ganska tjock olja så att du skall varmköra maskinen ordentligt innan man står på för fullt. :banana

Kay skrev:
Jag fick en lysande oljelampa på rettan igår och gled omgående in på närmaste mack, dvs statoil. Frågade efter MC-olja, så sa han att han hade en olja som passade både MC och bilar... "RacingWay HP 25W-50". Texten på baksidan sa:

"Syntetisk högprestandaolja för hårt belastade 4-taktsmotorer som arbetar under extrema förhållanden, främst avsedd för tävlingsåkning, banracing, dragracing eller extra hårt belastade standardmotorer. Extra hög viskositet".

Den kostade 170:- för en liter, och jag behövde bara fylla på halva flaskan. Det som gör MIG lite misstänksam kring om jag har olja som är bra för hojen; är att det är en nascar-bil på framsidan, och sen sägs det inget om det är för MC eller bilar, men det kan väl helt enkelt vara för både och eller?

Det va dåligt att du inte fick Racing Way MC 15W-40, som är en riktigt bra mc olja.
Den oljan du fick är en visserligen väldigt bra men inte lika bra som en riktig mcolja.

Kay skrev:

Texten är misstänkt lik den som står på Biltemas 15W-40 olja för 69:90/L

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...