statistikfråga

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
jag fick en jobbig tanke igår som jag skulle vilja ha ett klart svar på...

om det är så att en kvinna väntar tvillingar, hur stor sannolikhet är det att båda barnen blir flickor?

ett resonemang är att det är 33% dvs, pojke-pojke, flicka-pojke och flicka-flicka

men sen kom jag på att varje enskilt barn har ju två möjliga utfall, och då blir det ju istället 25% sannolikhet, då blir det ju 0.5 * 0.5 = 0,25

så vilket stämmer egentligen?
33% eller 25%?

Även om varje barn kan ha två utfall har du bara tre unika kombinationer; flicka-pojke är detsamma som pojke-flicka. Alltså 33%.

Skall inte alla kombinationer medräknas? :va
I mitt dimmiga minne bör det bli 25%

Utfall 1 = Flicka - Flicka

Utfall 2 = Flicka - Pojke

Utfall 3 = Pojke - Flicka

Utfall 4 = Pojke - Pojke

Två flickor är alltså ett utfall av fyra möjliga dvs 25%

Nja tekniskt sett så är det ingen skillnad på flick-pojke x2 men biologiskt sett så är sannolikheten för pojke-flicka 50% flicka-flicka 25% och pojke-pojke 25%

Om vi nu inte börjar räkna på att sannolikheten för flicka-flicka vid tvillingfödslar är förhöjd pga nått genetiktjafs.....(Tentade 7poäng genetik i gårkväll)

MiZou skrev:
så vad är svaret?

25% eller 33%?

50% chans för pojke-flicka eller flicka-pojke, och 25% chans för flicka-flicka eller pojke-pojke? :va

Behöver nog fräscha upp min sannolikhetslära en aning.

Trodde inte att jag skulle behöva skriva det någon gång, men McB har fel.

Det är 25%.

Även om pojke-flicka och flicka-pojke är samma sak för föräldrarna så är det inte samma sak statisktiskt.

Mvh Ola

Skeebum skrev:
Även om pojke-flicka och flicka-pojke är samma sak för föräldrarna så är det inte samma sak statisktiskt.

Nej, givetvis inte. Men sannolikheten för att få ett barn av varje kön måste väl vara 50% ändå?

Edit: förtydligande: sannolikheten för att en av kombinationerna pojke-flicka eller flicka-pojke skall inträffa.

Okay, här kommer ytterligare en statistisk nöt:

Du är med i ett tävlingsprogram på TV. Framför dig har du tre stängda lådor. En av dem innehåller en ny motorcykel, de andra två innehåler vanliga trampcyklar. Du vet inte vilken låda som innehåller vad.

Du får välja en av de tre lådorna. När du har gjort ditt val kommer programledaren att plocka bort en av lådorna du inte valt. Det tillhör reglerna att han måste plocka bort en låda som innehåller en trampcykel.

Du har nu två lådor kvar. En med en motorcykel, en med en trampcykel. Du får nu frågan: Vill du stå kvar vid ditt första val, eller vill du byta till den andra lådan?

Hur skall du göra för att ha statistiskt sett störst chans på motorcykeln, stå kvar eller byta lådda?

Jag vet svaret!

McB skrev:
Nej, givetvis inte. Men sannolikheten för att få ett barn av varje kön måste väl vara 50% ändå?
QUOTE]

Helt korrekt. Det beror på att du har två chanser på vardera 25%.

Om jag står på motorcykellådan så spelar det ingen roll om jag byter låda eller ej (50/50 chans för detta), men om jag står på cykellådan så ska jag byta låda för att få motorcykeln. Alltså är det troligast att jag får motorcykeln om jag byter låda efter att han har plockat bort sin låda.

Kuritas skrev:
Okay, här kommer ytterligare en statistisk nöt:

Du är med i ett tävlingsprogram på TV. Framför dig har du tre stängda lådor. En av dem innehåller en ny motorcykel, de andra två innehåler vanliga trampcyklar. Du vet inte vilken låda som innehåller vad.

Du får välja en av de tre lådorna. När du har gjort ditt val kommer programledaren att plocka bort en av lådorna du inte valt. Det tillhör reglerna att han måste plocka bort en låda som innehåller en trampcykel.

Du har nu två lådor kvar. En med en motorcykel, en med en trampcykel. Du får nu frågan: Vill du stå kvar vid ditt första val, eller vill du byta till den andra lådan?

Hur skall du göra för att ha statistiskt sett störst chans på motorcykeln, stå kvar eller byta lådda?

Jag vet svaret!

Kuritas skrev:
Om du står på mc-lådan och byter så får du ju en cykel!

men sannolikheten för att du står på mc eller cykellåda är 50/50, alltså förlorar du inte statistiskt på ett byte heller.

App app!!!

Nu har ni missat ytterligare en aspekt att ta hänsyn till.

Enäggstvillingar

En tredjedel av alla tvillingar är enäggstvillingar, monozygota tvillingar (mono=en, zygot=ägg). Dessa är identiskt lika, samma kön, samma genetiska uppsättning, samma fysiska egenskaper men deras hand- och fotavtryck skiljer något.
Källa

zilog skrev:
men sannolikheten för att du står på mc eller cykellåda är 50/50, alltså förlorar du inte statistiskt på ett byte heller.

Det är faktiskt större chans/risk att du står på en cykellåda än en mc-låda inför sista valet. Man ökar alltså sina chanser genom att byta. Du svarade alltså rätt, men jag vill veta VARFÖR för att du skall få MVG. :)

Kuritas skrev:
Det är faktiskt större chans/risk att du står på en cykellåda än en mc-låda inför sista valet. Man ökar alltså sina chanser genom att byta. Du svarade alltså rätt, men jag vill veta VARFÖR för att du skall få MVG. :)
33% första valet ocn 50% andra valet?

Personligen tycker jag det borde kvitta.

Kuritas skrev:

Kan det bero på att det var 2 cykellådor från början och valet då gjorde att det var större chans att välja cykel istället för MC.

Socrates skrev:
Kan det bero på att det var 2 cykellådor från början och valet då gjorde att det var större chans att välja cykel istället för MC.

Bingo! Efter första valet står du mest sannolikt på en cykel, och då är det ju också mest sannolikt att den andra lådan är en MC.

Men som sagt, det är ju så små skillnader... Skit samma!

Hur blir det nu med tvillingarna om det i 33% av alla tvillingfödlsar är enäggstvlillingar som då har samma kön?
Men man ju få tvåäggstvillingar av samma kön oxå :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...