Statistik Uppkörning

The Ace

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Håller på att ta MC kortet nu (klar väldigt snart förhoppningsvis)och undrar hur statistiken vi uppkörningar ser ut? Hur många procent klarar sig från körskolorna samt från privatisterna?
Min körlärare sa att av 34 elever så kuggade bara 2 av hans elever förra året, antar att det är mer privatister som kuggar, eller som min lärare säger, "dom killarna med R-hoj och färglada skinnställ med puckel på som inte kan köra" :hihi
Nån som vet ??

Det är inte mindre sannolikhet att man klarar sig bara för att man kör upp privat; den uppfattningen har sitt ursprung i missbruk av statistika från körskolornas sida. Däremot väljer privatister över lag att köra upp tidigare jämfört med vad körskolan skulle rekommendera (vilket är givet eftersom körskolorna vill sälja så många lektioner som möjligt). Därav den procentuella skillnaden i kuggningar.

Hur stor sannolikheten är för att du kommer klara dig beror på hur långt du kommit i din träning.

Var inte främst att jag ville räkna ut min chans utan var mer nyfiken på hur det ser ut statistiskt sett.

The Ace skrev:
Var inte främst att jag ville räkna ut min chans utan var mer nyfiken på hur det ser ut statistiskt sett.
Det varierar från körskola till körskola. Vissa körskolor har mindre än 10 % kuggningar, vilket innebär att de är sparsamma i att skicka iväg folk till uppkörningar (vilket i sin tur betyder att dessa körskolor är dyrast då de kräver fler lektioner). Har själv kört upp 4 ggr för olika behörigheter och de gångerna har ungefär 1 av 3 kuggat.

Fick höra någon dag sen att 80% klarar uppkörningen, men det har vare såpass illa som 50% bland privatisterna, men då ändrade de reglerna...

De flesta som kuggar kuggar på manöverprovet dessutom.

Är det kanske värt att hänga det gul/svarta stället med puckar på galgen och ta ut goretexet till uppkörningen?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025