%-statistik på bil/mc olyckor

Woltarn

Wanted
Gick med
6 Oct 2008
Hoj
Kawasaki
Hej!

Det är ju mycket snack om att sporthojar är leksaker för bana och att det är stor krash risk och sånt.Men jag har sökt och har inte hittat statistik över att det är fler av sporthojar's % som krockar(med träd elr liknande)/kör av vägen än bilar's %. Har jag fel eller har jag bara sökt på fel sätt?Jag tror ju att det är mc's som har flest singel olyckor men jag har aldrig sett siffror på att det är en jätte stor skillnad?:va

Tror att mörkertalet är ganska stort på sporthojar i diket.
Många kör ju bara med trafik eller halv, vilket gör att man bärjar hojen utan att blanda in polismyndigheten.
Såvida inte personskada följt med på köpet.

Du letar förmodligen efter statistik från STRADA (databas över olyckor i Sverige) som tillhandahålls av SIKA (http://www.sika-institute.se/). Dit inrapporteras alltid polisrapporterade olyckor. Dock är, som Smedis skriver, mörkertalet stort.

För att öka tillförlitligheten hos STRADA är ca 70 % av landets sjukvårdsmottagningar anslutna dit, men i den officiella statistiken redovisas bara polisrapporterade.

Att komma åt statistik från STRADA är svårare, på SIKA's hemsidan hittar jag Vägtrafikskador (länk). Känns dock inte helt komplett utan behandlar mest dödade eller svårt skadade. Men det tar ett tag att gå igenom de excelarken om man inte vet vad man letar efter. Sedan får du själv sätta olyckssiffrorna i förhållande till antalet motorcyklar / personbilar i Sverige.

Sedan kan man också titta på olyckor / fordonskilometer. Här bör MC hamna relativt högt jämfört med personbil. Har inte hittat någon bra statistik på detta (förmodligen för att det inte finns någon vettig - mer gissningar på den fronten) men grävde fram en bok ur bokhyllan. Där framkommer att det är ungefär 16 motorcyklister döda / 100 miljoner fordonskilometer vilket kan jämföras med ungefär 1 död bilist / 100 miljoner fordonskilometer.
Statistik från ETSC (1999) - osäker på om statistiken gäller Sverige eller Västeuropa.

Lättare olyckor med MC/bil som går ner i diket (motsv.) rapporteras inte alls i samma grad. Tänk bara på alla pilsneråk på grusvägarna som vinglar ner i en bäck. Inte fasen bryr de sig om en buckla till i fronten, så länge bilen rullar...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back