Starttrubbel med Fireblade.

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Mekanikernas hörna

Försöker posta detta problem här då det bättre hör hemma i detta forum än i ett annat där jag postade det tidigare idag.

Följande hände:

I måndags (varmt ute, ca 25?) tog jag hojen (Fireblade -92) från jobbet och körde i ca 5 minuter innan jag stannade för att handla. När jag kommer ut från affären vägrar hojen att starta. Motorn drar runt men den vägrar att tända (jag bytte tändstift inför denna säsong). Jag försöker starta den ett flertal gånger (mer än vad som är nyttigt för batteriet) men ingenting händer. Efter ett tag blir batteriet svagt. Jag lämnar då hojen över natten och kommer tillbaka nästa dag och startar den med hjälp av startkablar från bilen. Inga problem då, den startar villigt. Ungefär samma sak har hänt två gånger tidigare men då gick den igång efter ett antal startförsök. Jag antar att motorn blev sur av någon anledning men finns det någon förklaring till varför detta händer när man har kört en kort bit efter ett längre uppehåll? Jag är nyfiken på en bakomliggande trolig teknisk förklaring (kunde inte hitta någon tidigare tråd med detta problem) för att eventuellt undvika detta i framtiden, alternativt göra något åt det. Ett nytt batteri blir det nog under alla omständigheter.

Ytterligare en fråga: Kan man någonstans köpa original dekalset till kåpor på en 92:as Fireblade? Jag har några små sprickor som jag har lagat men jag skulle vilja kunna skära till och klistra över dekaler för att få det riktigt snyggt.

Är din soppakran tät? Den är väl vakuumstyrd på Blejdar va? Ta isär och kolla o-ringen och membranet.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back