EnduransJanne
Ny medlem
Mekanikernas hörna
Försöker posta detta problem här då det bättre hör hemma i detta forum än i ett annat där jag postade det tidigare idag.
Följande hände:
I måndags (varmt ute, ca 25?) tog jag hojen (Fireblade -92) från jobbet och körde i ca 5 minuter innan jag stannade för att handla. När jag kommer ut från affären vägrar hojen att starta. Motorn drar runt men den vägrar att tända (jag bytte tändstift inför denna säsong). Jag försöker starta den ett flertal gånger (mer än vad som är nyttigt för batteriet) men ingenting händer. Efter ett tag blir batteriet svagt. Jag lämnar då hojen över natten och kommer tillbaka nästa dag och startar den med hjälp av startkablar från bilen. Inga problem då, den startar villigt. Ungefär samma sak har hänt två gånger tidigare men då gick den igång efter ett antal startförsök. Jag antar att motorn blev sur av någon anledning men finns det någon förklaring till varför detta händer när man har kört en kort bit efter ett längre uppehåll? Jag är nyfiken på en bakomliggande trolig teknisk förklaring (kunde inte hitta någon tidigare tråd med detta problem) för att eventuellt undvika detta i framtiden, alternativt göra något åt det. Ett nytt batteri blir det nog under alla omständigheter.
Ytterligare en fråga: Kan man någonstans köpa original dekalset till kåpor på en 92:as Fireblade? Jag har några små sprickor som jag har lagat men jag skulle vilja kunna skära till och klistra över dekaler för att få det riktigt snyggt.
Försöker posta detta problem här då det bättre hör hemma i detta forum än i ett annat där jag postade det tidigare idag.
Följande hände:
I måndags (varmt ute, ca 25?) tog jag hojen (Fireblade -92) från jobbet och körde i ca 5 minuter innan jag stannade för att handla. När jag kommer ut från affären vägrar hojen att starta. Motorn drar runt men den vägrar att tända (jag bytte tändstift inför denna säsong). Jag försöker starta den ett flertal gånger (mer än vad som är nyttigt för batteriet) men ingenting händer. Efter ett tag blir batteriet svagt. Jag lämnar då hojen över natten och kommer tillbaka nästa dag och startar den med hjälp av startkablar från bilen. Inga problem då, den startar villigt. Ungefär samma sak har hänt två gånger tidigare men då gick den igång efter ett antal startförsök. Jag antar att motorn blev sur av någon anledning men finns det någon förklaring till varför detta händer när man har kört en kort bit efter ett längre uppehåll? Jag är nyfiken på en bakomliggande trolig teknisk förklaring (kunde inte hitta någon tidigare tråd med detta problem) för att eventuellt undvika detta i framtiden, alternativt göra något åt det. Ett nytt batteri blir det nog under alla omständigheter.
Ytterligare en fråga: Kan man någonstans köpa original dekalset till kåpor på en 92:as Fireblade? Jag har några små sprickor som jag har lagat men jag skulle vilja kunna skära till och klistra över dekaler för att få det riktigt snyggt.