Torkel
Tvåtakt, dubbelt så bra!
Som ni vet så kommer det att köras startträning från 19.30-20.00. Bifogar det jag skrev till LMS mailinglista ang hur det kommer att gå till i kväll:
Startträning i kväll!
Men om jag ska hålla i den så vill jag göra det på mitt eget sätt.
Starter är extremt farliga speciellt om någon i främre leden får motorstopp. Jag kände Ole-Petter som dog i startkraschen på Mo i Rana för några år sedan, det var precis vad som hände honom.
Jag ser därför ingen anledning att simulera ett 3-varvsrace med fulla startfält eller ens två startled. Det är att be om problem.
Därför kommer jag att göra såhär (lätt inspirerad av helgens licenskurs av driving events):
(Jag kommer inte att läsa på SH förrän i kväll så har någon några frågor så ställ dem på plats på Sviestad istället)
Startträning i kväll!
Men om jag ska hålla i den så vill jag göra det på mitt eget sätt.
Starter är extremt farliga speciellt om någon i främre leden får motorstopp. Jag kände Ole-Petter som dog i startkraschen på Mo i Rana för några år sedan, det var precis vad som hände honom.
Jag ser därför ingen anledning att simulera ett 3-varvsrace med fulla startfält eller ens två startled. Det är att be om problem.
Därför kommer jag att göra såhär (lätt inspirerad av helgens licenskurs av driving events):
- De som ska vara med och träna starter väntar vid postering 10 där det också står en funkis med en flagga.
- Fyra personer i taget åker fram till startlinjen där en funkis står med flagga.
- Startlinjefunkisen går snabbt åt sidan när de är uppställda och en vanlig lampstart genomförs. Obs! Inget race in i första kurvan utan då släpper man av och åker vidare med vanlig "träningshjärna" påkopplad och stannar vid postering 10 i väntan på nästa start.
- Direkt då startlinjefunkisen går åt sidan släpps fyra till fram och så fortsätter det.
(Jag kommer inte att läsa på SH förrän i kväll så har någon några frågor så ställ dem på plats på Sviestad istället)