Startträning på Sviestad 16/5

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Som ni vet så kommer det att köras startträning från 19.30-20.00. Bifogar det jag skrev till LMS mailinglista ang hur det kommer att gå till i kväll:

Startträning i kväll!
Men om jag ska hålla i den så vill jag göra det på mitt eget sätt.
Starter är extremt farliga speciellt om någon i främre leden får motorstopp. Jag kände Ole-Petter som dog i startkraschen på Mo i Rana för några år sedan, det var precis vad som hände honom.
Jag ser därför ingen anledning att simulera ett 3-varvsrace med fulla startfält eller ens två startled. Det är att be om problem.

Därför kommer jag att göra såhär (lätt inspirerad av helgens licenskurs av driving events):

1. De som ska vara med och träna starter väntar vid postering 10 där det också står en funkis med en flagga.
  2. Fyra personer i taget åker fram till startlinjen där en funkis står med flagga.
  3. Startlinjefunkisen går snabbt åt sidan när de är uppställda och en vanlig lampstart genomförs. Obs! Inget race in i första kurvan utan då släpper man av och åker vidare med vanlig "träningshjärna" påkopplad och stannar vid postering 10 i väntan på nästa start.
  4. Direkt då startlinjefunkisen går åt sidan släpps fyra till fram och så fortsätter det.
Olyckrisken minimeras med detta förfarande och 100% fokus läggs på själva starten. Dessutom kan vi köra kontinuerlig startträning i 30 minuter om vi vill.

(Jag kommer inte att läsa på SH förrän i kväll så har någon några frågor så ställ dem på plats på Sviestad istället)

30 minuter för detta? Möjligen 15 minuter, max.

Men annars är ditt upplägg bra och säkert.

Tyvärr var du ju inte med på LMS RR mötet när det beslutades om startträning. Nu är det lagom försent att ens försöka påverka ;)

//håkan

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back