Startteknik 660

Goldwing_WannaB skrev:
Hå hå ja jaa... Ja ni blir tyvärr tvugna att stå ut m den här nybörjartråden ;)

Nybliven ägare med vissa svårigheter att få igång henne... Har lärt mig att:
1. Dra ut choken(vid kallstart)
2. Tryck in decomp-handtaget(och släpp)
3. Långsamt ner med kicken för att hitta "klick-läget"
4. Upp med kicken och sen... NER!
(soppakran påslagen)
5. Ta av ett klädesplagg. Upprepa 1 - 4.

Men den vill inte gå igång ändå :rolleyes: Vad gör jag för fel?

Skulle det gå att rulla igång den? Eller skadar man nåt då?

Skruva upp tomgången lite grann! brukar stå alldeles för lågt vid lev.
Chock ut
Dra i gasrullen 2-3ggr (fullt)
Hitta klickläget, In med dekompen så att kolven går förbi
släpp upp kicken ända upp, trampa ner bestämt...... brraaap braapp :D
Låt den gå lite, sedan chock in...........
 
Så här gör jag funkar till 99% på första!
Ut med choken
Jag vet inget om några "klick"
Jag rör aldrig gasen!

Lite svårt och förklara men principen e att kicka lite så att det tar stop i övre läge in med decompen kicka ner lite sedan släpp upp kicken släpp decompen och sedan en ordentlig kick!
 
420 skrev:
När du nått "klickläget" så släpper du upp kicken helt.
Dra in dekompen lite så att det går att röra kicken. Flytta kolven LITE så att du har passerat klickläget.
Du är det bara att trampa ner kicken i botten. Inget meskickande utan distingt hela vägen ner.
Kommer starta :)

Som Stefan säger här, exakt så gör alltid jag. Den är så lättstartad att man
nästan får smyga sig på den. Gör som det står med klick och dekomp får du se.
OBS att, som det står, inget meskickande! Tänk dig att du ska smälla igång en
CR 500 eller nåt :)
Den vägrar starta om det inte är en bra kick, hela vägen ner. Tryck till bara!!!
 
är en 660 betydligt svårare än säg tex. en xr 600 ?

en kul grej med min gamla 350 var besiktningsgubben som nästan dödade sig på den trots att jag ibland lyckades dra igång med handen :)
 
...och se till att sitta på hojen och kicka med vänster fot. Har man lärt sig det är det mycket lättare att få igång härket om man tjyvstannat ute i trafik eller på bana. För oss med lite högre komp räcker det inte med att sitta ner och kicka... :) där fordras att man hoppar upp och låter hela kroppstyngden göra sitt och använda rejäl snärt på kicken (heeela vägen). Mesande där kan innebära att den sparkar tillbaka och _det_ är inte skoj kan jag intyga :gnissla :D

Bara ut och öva nu...
 
Vill bara tillägga att min var helt överjävulskt svår att få igång... Var alltid tvungen att använda choken, och blev nästan alltid genomsvettig innan den hostade igång. Sen dog den alltid när tomgången var på korrekt varvtal...

Började då fundera på om den fick för lite soppa genom lågfartsmunstycket, åkte och köpte ett större på dirtbike (usch) och efter imontering kickar jag igång den på första eller andra. Några fler nu på morgornarna när det är kallt och fuktigt, ni vet när man har ett lager dagg på hela hojen... hehe... Och den lägger inte av vid rödljusen heller...


Så mitt bästa tips är att köpa ett större lågfartsmunstycke!! Kostar inte mycket.. kanske 90:-


När du sen monterar det behöver du inte plocka ur förgasarn, bara lossa slangklämmorna och vrid botten mot vänster sida... Enkelt och lätt gjort på en kvart...


You wont be sorry.... ;)

/Zana
 
Goldwing_WannaB skrev:
Använder du "varmstart-chocken" vid kallstart alltså? Låter ju lite bakochfram... :confused:

Jo men om du inte får igång den på de första kickarna
är det lätt att den blir sur,då startar den bäst med varmstarten.
Får mer luft och tänder lättare!
 
Om du nu får igång den efter många om och men, dra inte till på gasen så den blir surare än grannkärringen..Det har hänt mig ett par ggr, och det är inte kul att vänta på bättre tider, och torka tändstift..

Så låt den puttra på tomgången tills den blir någolunda varm :)
 
Fick lära mig att dra in dekompen, kicka två gånger, släppa upp dekompen o sedan ge på en spark, har inte funkat såå bra för mig, men ja ska pröva den teknik som har sagts nu :) hoppas de går bättre

Edit: Gick mycket lättare nu:)
 
Last edited:
Man tackar för alla goda råd :Bugar Ska ta mig en funderare på det där med lågfartsmunstycke...

Typiskt nog fick jag ryggskott i helgen. Nee, inte pga kickande :) Men nu har jag varit på henne igen. Har fått en LITEN känsla för hur man ska göra iaf. Får igång henne allt som oftast. Just varit ute en sväng på Tungelsta - underbart. Råkade fastna i en rondell ett par varv av bara farten :D

Då ska det bara börja övas på wheelies och stoppies. Men den här raring har man ju ingen ursäkt att hålla sig ifrån sånt :tummenupp
 
Last edited:
frekke skrev:
R1 till motard, schysst växling.

Dedär med kickandet kommer du in i rätt snart, alla fabrikat har sina egna tricks. Min WR426 var nästan omöjlig, perfekt mot tjuvar! =)

Och du.. att rulla igång är helt ofarligt.
Lycka till!

'00 till '03 och 3000 till 560 känns helt ok. 285 till 190-200(?) impar möjligen inte lika mkt på smågrabbarna vid korvkiosken men är bra för hälsan ;) Ruggigt kul att köra nåt annat ett tag dessutom :)
 
Jag kör alltid samma procedur och min 660 startar normalt på 1-5 kickar men ibland krävs 20-30 kickar, vad kan detta bero på? Har inte kunnat se ngt mönster typ att den är varm/kall, väder etc...
 
mada skrev:
Jag kör alltid samma procedur och min 660 startar normalt på 1-5 kickar men ibland krävs 20-30 kickar, vad kan detta bero på? Har inte kunnat se ngt mönster typ att den är varm/kall, väder etc...

Dom brukar bli lite svåra när det är dax att ljustera ventiler.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top