Startteknik 660

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Hå hå ja jaa... Ja ni blir tyvärr tvugna att stå ut m den här nybörjartråden ;)

Nybliven ägare med vissa svårigheter att få igång henne... Har lärt mig att:
1. Dra ut choken(vid kallstart)
2. Tryck in decomp-handtaget(och släpp)
3. Långsamt ner med kicken för att hitta "klick-läget"
4. Upp med kicken och sen... NER!
(soppakran påslagen)
5. Ta av ett klädesplagg. Upprepa 1 - 4.

Men den vill inte gå igång ändå :rolleyes: Vad gör jag för fel?

Skulle det gå att rulla igång den? Eller skadar man nåt då?
 
Gå förbi klick-läget lite innan du släpper upp kicken, och gasa till 1-2 ggr (vid kallstart)innan du kickar är mina tips
 
The_Riverman skrev:
Gå förbi klick-läget lite innan du släpper upp kicken, och gasa till 1-2 ggr (vid kallstart)innan du kickar är mina tips

Tack för tipset. Lyckades nu äntligen få igång den. Dog tyvärr direkt efter :huvet Men att lyckas på 1 av 20 försök hoppas jag ändrar på sig...
Är de olika jävliga att få igång eller handlar det vara om vana?
 
Köpte min begagnad, (ca 40 mil), och i början tog det mellan 2-7 kickar innan jag fick igång den kall. Men vid 100-milaservicen ställde de ventilerna lite mer och då blev den genast mer lättstartad, nu startar jag den oftast på första kicken.
Så har man rätt teknik och ventilerna inte är för snålt ställda så bör den starta lätt.
 
Goldwing_WannaB skrev:
Hå hå ja jaa... Ja ni blir tyvärr tvugna att stå ut m den här nybörjartråden ;)

Nybliven ägare med vissa svårigheter att få igång henne... Har lärt mig att:
1. Dra ut choken(vid kallstart)
2. Tryck in decomp-handtaget(och släpp)
3. Långsamt ner med kicken för att hitta "klick-läget"
4. Upp med kicken och sen... NER!
(soppakran påslagen)
5. Ta av ett klädesplagg. Upprepa 1 - 4.

Men den vill inte gå igång ändå :rolleyes: Vad gör jag för fel?

Skulle det gå att rulla igång den? Eller skadar man nåt då?

Du skulle köpt en hoj med elstart :7peta , är bara avundsjuk :D
Som någon redan sagt är det viktigt att ventilerna står rätt sen gäller det bara att lära sig tekniken så borde den hoppa igång. :tummenupp

Lycka till och ge inte upp
 
Min startar till 95% på första kicken.
Har aldrig använt choken.

klick o skit? trampa till bara....hehe.
Ne, skojar bara.
In med dekompen, kicka långsamt tills det klickar.
Upp me kicken hela vägen, kicka HELA vägen ner UTAN att gasa.

Startar den inte då, varm som kall så behöver du nog kolla munstycket (lågfart)
 
The_Riverman skrev:
Gå förbi klick-läget lite innan du släpper upp kicken, och gasa till 1-2 ggr (vid kallstart)innan du kickar är mina tips


Startar den inte då efter 2-3 kickar så drar jag ut varmstarten
"den röda" startar direkt. :tummenupp
 
Last edited:
Inge skrev:
Startar den inte då efter 2-3 kickar så drar jag ut varmstarten
"den röda" startar direkt. :tummenupp

Använder du "varmstart-chocken" vid kallstart alltså? Låter ju lite bakochfram... :confused:
 
The_Riverman skrev:
Köpte min begagnad, (ca 40 mil), och i början tog det mellan 2-7 kickar innan jag fick igång den kall. Men vid 100-milaservicen ställde de ventilerna lite mer och då blev den genast mer lättstartad, nu startar jag den oftast på första kicken.
Så har man rätt teknik och ventilerna inte är för snålt ställda så bör den starta lätt.

Då börjar man ju, även som kickande nybörjare, fundera på ventilerna... Svåra att ställa själv? Dyrt att lämna in?

När jag provade en '04 hos handlare hade jag inga problem med "tekniken".


Edit:Ok då, hittade en ventil-tråd... :rolleyes: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35331&highlight=ventil+ktm
 
Last edited:
Tja, kom förbi mig imorgon lr helgen så skall jag starta igång den på "första" kicken , :banana

bor i söderort, pma vetja
 
Raggarn skrev:
Tja, kom förbi mig imorgon lr helgen så skall jag starta igång den på "första" kicken , :banana

bor i söderort, pma vetja

Ok, tar den på pendeln! :D
Allvarligt så...tack ändå. Ska väl få igång den tills slut :)
 
När du nått "klickläget" så släpper du upp kicken helt.
Dra in dekompen lite så att det går att röra kicken. Flytta kolven LITE så att du har passerat klickläget.
Du är det bara att trampa ner kicken i botten. Inget meskickande utan distingt hela vägen ner.
Kommer starta :)
 
Raggarn skrev:
nämen ärligt,,, kan komma förbi om du får panik

Man tackar. Glädjande mkt hjälpsamma människor här :Bugar

Gör som sagt några försök till och det verkar väl som om jag(kanske :)) är på rätt väg. Hör av mig annars. Lovar hur som helst att pm:a och ringa den dan jag får tjyvis på Sveav/Odeng :D
 
frekke skrev:
Har ni splajtans motarder utan att veta hur man kickar?! :rofl

Nix. Fick en skön öppning på att byta bort den gamla Rettan. Mycket nöjd även om jag behöver åka på kick-träningsläger :)
 
R1 till motard, schysst växling.

Dedär med kickandet kommer du in i rätt snart, alla fabrikat har sina egna tricks. Min WR426 var nästan omöjlig, perfekt mot tjuvar! =)

Och du.. att rulla igång är helt ofarligt.
Lycka till!
 
Är husa ovanligt lättstartade eller? Jag tjaffsar inte med att ställa kolven rätt å så, jag trycker ner kickpedalen i botten en gång och sen släpper upp och flyttar den till första "steget" sen sätter jag fart, varken tung eller kraftig men den startar oftast på första :) Någon träning har jag inte heller genomgått, eller jo, första gången jag skulle starta den då jag inte fattade att jag inte hade på tändningen :tummenupp
 
OlleR skrev:
Är husa ovanligt lättstartade eller? Jag tjaffsar inte med att ställa kolven rätt å så, jag trycker ner kickpedalen i botten en gång och sen släpper upp och flyttar den till första "steget" sen sätter jag fart, varken tung eller kraftig men den startar oftast på första :)
Men så finns det ju autodekomp på Husan.Såna finesser lyckades inte Österrikarna fixa själva,det kom först på RFS motorn där Husakonceptet är kopierat rakt av....... :rofl
 
haha, de hära jävla stånkorna är alla är envisa as... tog mig minst ett par veckor innan ja kom underfund med att starta aset :huvet
 
Back
Top