Startstrul efter vintern

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skulle ta första turen för i år idag men hojen ville inte starta när jag vred på nyckeln. Startmotorn gick och allt lät som det skulle, jag hörde att motorn försökte tända igång men det gjorde den inte. Batteriet är fulladdat.

Efter cirka fem försök så gav jag lite gas samtidigt som jag tryckte på startknappen då gick den igång. Höll den uppe i varv några sekunder sen släppte gasen då la den av.

Samma sak igen, startade och höll uppe varvtalet ett tag sen gick det bra att låta den gå på tomgång.

Körde en vända på ca 10 min(allt kändes/lät bra) och åkte och pumpa däcken och nu startar den som vanligt när den är varm. Vet inte hur det blir när jag försöker starta den kall igen sen.

Min fråga är om det är något speciellt jag bör se över?
Fick den helt enkelt för lite bensin av någon anledning efter vinterförvaringen(kallgarage)?

Låter bara som att den är kall och lite tjurig.

Töm tanken och fyll på med ny bensin i värsta fall.

Om den fortsätter starta snällt var den bara lite tjurig första gången på året, och du kan nog strunta i det om det inte börjar hända igen.

Min var också så förra året när jag skulle starta den första gången, åkte en sväng och drog därefter i ny fräsh bensin. Därefter startat på första knapptrycket resten av säsongen :yoparty

Fint då kör jag på som om inget hänt om den startar som vanligt när den är kall fortsättningsvis.
Tankade alkylat det sista jag gjorde innan vintervilan så bensinen är nog inte problemet.

Last edited:
Tycker det händer mig jämnt, ibland får man ha startgas, ibland är det några liter fräsch 98-oktanig soppa som gäller. Ibland startar dom på 3 min och ibland tar det en kvart. Idag gällde både ny soppa och startkablar på min gamla fzr1000..........men sedan efter att ha kört 5-6 mil så startar den lätt resten av säsongen. Får se hur lätt R1:an startar imorgon, den brukar vara rätt lättstartad.

Tjejens gixxer (k3) var klart trilsk att få igång idag, krävdes startkablar...trots bra, och laddat batteri.

Efter att den väl startade och fått gå varm ordentligt, så startade den snällt när den kallnat igen.

Min zx10a smäller igång som den inte vill annat än ut och inleda mig i frestelse & fördärv..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT