Startspärrproblem V-Max -01

markuli

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2021
Hoj
yamaha V-max 1200
köpte en hoj från kronofogden...dessvärre kom den inte med nycklar...
hur går jag till väga? kommer startspärren blocka mig om jag ändrar tändningslåset?

en vmax 1200 från 01
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ja, på din fråga. <edit>Förmodligen inte.</edit>

Utan att blanda in Yamaha service.

...eller kontakta närmaste Yamaha Service.

<edit>Den verkar inte ha något anti-theft system.</edit>
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Kollade med brorsan som har Vmax 1200, och på 1200'an finns det ingen startspärr, däremot på 1700'an.
 

markuli

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2021
Hoj
yamaha V-max 1200
tusen tack ...så med andra ord bara bytta tändningslåset ....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
tusen tack ...så med andra ord bara bytta tändningslåset ....

Ryck låskolven i låset först, så vet du säkert att det funkar att byta, dessutom kan du köra medans du väntar på nytt lås. Tänk på att du troligen behöver en hel låssats till typ sadel, tanklock osv
 

markuli

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2021
Hoj
yamaha V-max 1200
Ryck låskolven i låset först, så vet du säkert att det funkar att byta, dessutom kan du köra medans du väntar på nytt lås. Tänk på att du troligen behöver en hel låssats till typ sadel, tanklock osv
hur menar du att ja kan köra runt tills ja väntar in nytt lås?!!

mvh
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
hur menar du att ja kan köra runt tills ja väntar in nytt lås?!!

mvh
Tycker du fick ett bra tips. Är ett helvete att byta lås om du inte lyckas rycka det gamla först. som bonus kan du då också starta hojen med en glasspinne och åka ner på byn och hitta pussy. Gäller att låsa hojen ordentligt om du parkerar. Är inte ovanligt att delar är restade.

Efter ett stöldförsök på min vinterhoj nyligen så beslutade jag mig för att skita i tändningslås och använda lås och larm istället. Funkar.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
En tanke som slår mig, och du får ursäkta om du är ärlig ägare av hojen: nyreggad medlem, första frågan hur man byter tändningslåset på en hoj. För mig skickar det oroväckande signaler.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett alternativ är väl att valfri moderator begär bild på leg och ägarpapper via PM, annars försvinner tråden? Men visst, informationen om hur man hanterar tändlåset utan nycklar ligger ju kvar publikt även om TS verkligen äger hojen :gnissla
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ett alternativ är väl att valfri moderator begär bild på leg och ägarpapper via PM, annars försvinner tråden? Men visst, informationen om hur man hanterar tändlåset utan nycklar ligger ju kvar publikt även om TS verkligen äger hojen :gnissla
Jag gissar att vi hört det sista av TS då han nu fått svar på sin fråga ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Nejnej, jag är säker på att just han är den som bekräftar regeln :rolleyes: Men då kan ju å andra sidan tråden försvinna helt istället.
Väntar med spänning ? Nä, förresten jag tror jag tar och åker hoj istället för denna ändlösa väntan ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...apropå krasch av startspärr, någon som vill jobba extra i helgen och laga en 538 GB stor MSSQL databas (08-företag i blixtaggregatsbranchen) på en molnserver som används av multipla EMS'are och som bara orkar skyffla 50 MB/sek? Snik-snokarna till bönräknare på jobbet såg till att den bet mig rejält i arslet. Tack.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
...apropå krasch av startspärr, någon som vill jobba extra i helgen och laga en 538 GB stor MSSQL databas (08-företag i blixtaggregatsbranchen) på en molnserver som används av multipla EMS'are och som bara orkar skyffla 50 MB/sek? Snik-snokarna till bönräknare på jobbet såg till att den bet mig rejält i arslet. Tack.
När jag frågar om folk har backup brukar alla nicka ivrigt. När jag frågar om dom har rutiner för att återställa brukar några nicka, om än tveksamt. När jag frågar om dom har testat att återställa och har koll på att rutinerna funkar, och vet hur lång tid det tar, då brukar man kunna höra mjäll falla till golvet :rofl
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...bönräknarna vet att det kommer att ta över ett dygn och får svara på det inför kunderna. En återställning till min testserver här i hemmet (3900x 64GB med Evo 970 EVO Plus + Intel Optane 900p) tar 2-1/2 timmar men att återställa till där uppe i snikfluffet tar det nästan två dygn. Oh well, det är dubbla lönen efter 8 i kväll tills det är färdigt. Då har jag t.o.m. råd att låta brorsonen krascha motorkåpor och tändningslås på snikhojen han övningskör med - för att ha någon form av koppling till trådämnet.
 

markuli

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2021
Hoj
yamaha V-max 1200
En tanke som slår mig, och du får ursäkta om du är ärlig ägare av hojen: nyreggad medlem, första frågan hur man byter tändningslåset på en hoj. För mig skickar det oroväckande signaler.
är ny inom de här ...försöker få info så ja kan njuta av hojen man är ägare av samt som bara står i garaget nu...

lägger inte fram en fråga ...om man inte är seriös

men men

kolla in själva hur många mc på krono kommer med nycklar o allt ....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top