Startspärr som krånglar R6 -01

Arsani

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
GÖTEBORG
Hoj
En som krånglar
Tjena alla hojåkare !

Har en yamaha R6 av årsmod 2001, sitter ett larm med startspärr i (tror det är spyball) ibland går startspärren på självmant även när nyckeln sitter i.
Har försökt koppla bort skiten men då vägrar hojen att starta, det går in 3st kontakter ifrån larmenheten till en kabelhärva ifrån cdi'n som sitter under sadeln (svart låda med 2 uttag, av märke mitsubishi).

När larmet är bortkopplat så fungerar lampor och annat men hojen ger inte ifrån ett ljud när man försöker starta, har letat som fan men hittar inte något hål där jag kan koppla in dessa 3 styckna kontakter. vart ska jag koppla dessa kontakter ? kanske ska dra ut dom ifrån kontakterna och kolla om jag kan få in dom i cdi'n igen ?
all hjälp uppskattas :(:confused: :confused:
 
Last edited:
Enligt elschemat finns det tydligen ett original-larm och då är det nog lättast att kontakta Yamaha och höra om det inte finns någon "dummy-plug" som du kan sätta dit istället för larmet som förbikopplar startspärren.

Om det är ett eftermarknadslarm kan det bli lite knepigare men försök ta reda på vilket larm det är så kan vi göra ett försök.

Här är schemat på R6 -01 om det kan vara till hjälp att identifiera kablarna som kommer från CDI:n.
Elschema R6 -01 EUR (stor jpg)
 
Enligt elschemat finns det tydligen ett original-larm och då är det nog lättast att kontakta Yamaha och höra om det inte finns någon "dummy-plug" som du kan sätta dit istället för larmet som förbikopplar startspärren.

Om det är ett eftermarknadslarm kan det bli lite knepigare men försök ta reda på vilket larm det är så kan vi göra ett försök.

Här är schemat på R6 -01 om det kan vara till hjälp att identifiera kablarna som kommer från CDI:n.
Elschema R6 -01 EUR (stor jpg)

Tack för schemat, sitter och läser som en idiot NR:14 CDI verkar inte ha så många kablar när man lyfter på sadeln så går det in 2 kabelhärvor som kontakter, ska ladda upp bild senare idag ! kanske inte är cdi'n utan bara jag som är helt dum i huvudet hahah... Men larmfjärren ser exakt likadan ut som spyballs tror inte det är org larm då det sitter med stripes lite halv taskigt !:va

Det hänger dock en lös blå kabel ifrån larmlådan, man kanske ska testa jorda den mot ramen? eller inte så bra idé kanske ?:gnissla
 
Last edited:
om du slår av larmet utan att starta hojen går startspärren i efter typ30sek och då måste man aktivera larmet och stänga av det igen är det de du menar? det ska vara så!
 
om du slår av larmet utan att starta hojen går startspärren i efter typ30sek och då måste man aktivera larmet och stänga av det igen är det de du menar? det ska vara så!

Nej nej, utan om jag kör och sedan stannar och stänger av hojen, så går den inte att starta sedan förrens jag har kopplat av pluspolen på batteriet och sedan kopplat på det igen !
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top