startproblem!

• Thread starter Thread starter bagge3
  • Start date Start date

bagge3

Guest
Tja!
Har en fireblade, 900cc, som jag ej får igång. Först trodde jag det bara var batteriet som var segt. Nu är det laddat och startmotorn går bra men det e som om den inte tänder. En kompis trodde det kunde va nån typ av kortslutning, oxidbildning eller nåt pga regn typ? Kan de va så att tändstiftet helt plötsligt lägger av? Har aldrig haft nåt problem förr..

tacksam för svar!!!

/Magnus, som har rejäl abstinens vid det här laget

bagge3 skrev:
Tja!
Har en fireblade, 900cc, som jag ej får igång. Först trodde jag det bara var batteriet som var segt. Nu är det laddat och startmotorn går bra men det e som om den inte tänder. En kompis trodde det kunde va nån typ av kortslutning, oxidbildning eller nåt pga regn typ? Kan de va så att tändstiftet helt plötsligt lägger av? Har aldrig haft nåt problem förr..

tacksam för svar!!!

Har du soppa i tanken...??

Jorå..soppa finns men det är väl där gränsen går för mitt mekaniska kunnande :)

bagge3 skrev:
Tja!

tacksam för svar!!!

kan fortf vara bateriet!
förra sommarn vägrade gamla hojjen starta fast allt va ok, kollade bateriet med multimeter - såg bra ut tills jag tryckte på start, då dog det helt tills jag släppte igen.. så jag laddade batteriet ett dygn å försökte igen, startmotorn gick fint men den tände inte.. trodde det var kondens i förgasarna så drog startkablar från bilen för att driva ur bensinen med startmotorn.. (vet att det sliter men orkade inte skruva :tungan )
men med startkablarna startade hojjen direkt! åkte å köpte nytt batteri å sen fungerade allt finfint :tummenupp

så kolla med startkablar! funkar det inte så kolla tändstiften å gnistan. har den stått ett tag kan du kolla så bensinslangar inte är igensatta å prova med ny soppa..

en bra sak att tänka på är att den behöver gnista, soppa å luft för att tända! fattas en eller flera så tänder den inte, är det brist/överflöd på en eller flera så tänder den dåligt..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år