Startproblem

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Hojen har gått bra ett par gånger sen vinterupphållet, men häromdan när jag startade så dog den efter tio sekunder, och sen dess har den varit omöjlig att få igång. Första kickarna hostar den till och tänder lite utan att gå igång, och sen är det kört. Har tömt fuggen ifall den skulle ha blivit sur ett par gånger, samt testat med startgas utan resultat. Polarna tror det är tändstiftet, tänkte kolla vad panelen tror?

(TT600R -98:a, CRD slipon, inga andra modifieringar)
 
den blir tillräkligt varm för att starta, jag har själv testat på min, kommer upp i 25-30grader, det räcker med att värma cylindrar och topp.

/Eagle
 
Eagle skrev:
den blir tillräkligt varm för att starta, jag har själv testat på min, kommer upp i 25-30grader, det räcker med att värma cylindrar och topp.

/Eagle

Fast det löser ju bara problemet tillfälligt, ifall det funkar alltså.

Om den nu inte startar ens med hjälp av startgas så bör du ju kolla så att det är gnista på samtliga stift.
Drar den genom bränslet som den skall (suger i sig gaserna alltså) ?
Luktar det en aning bensin ut genom avgaspiporna, så kommer det iaf fram bränsle som det borde.
Luktar det däremot starkt med bensin så verkar det flöda genom alldeles för mycket med bensin.
Kolla i så fall med startgas igen, men med bensinen bortkopplad (kanske räcker med att stänga bensinkranen), och helst genom att tömma förgasarna på bensin först (det kan ligga för mycket bensin i förgasarna ifall de felaktigt har blivit flödade).

Kollat så att choken inte har hängt sig i läge "full choke" ?
 
Tackar!

Jag tror inte att motorvärmen är problemet. Snarare att det kommer för mycket soppa. Luktar rätt mycket. Kommer rätt så mycket när jag tömmer också. Kan tänka mig att den blir sur helt enkelt.

Ska testa att torka av tändstiftet, alternativt byta, imorrn. Jag återkommer. Tack för hjälpen iaf! :)
 
Benjamin skrev:
Tackar!

Jag tror inte att motorvärmen är problemet. Snarare att det kommer för mycket soppa. Luktar rätt mycket. Kommer rätt så mycket när jag tömmer också. Kan tänka mig att den blir sur helt enkelt.

Ska testa att torka av tändstiftet, alternativt byta, imorrn. Jag återkommer. Tack för hjälpen iaf! :)

Om den får för mycket bensin så måste man åtgärda det problemet också.
Kanske flottören har fastnat i ett läge?
Bör ju vara ganska lätt att rengöra en enkelförgasare...
 
Förklara gärna hur man rengör förgasaren. Jag vet knappt vad du pratar om...

Plockade ur tändstiftet och köpte ett nytt. Ska jag göra nåt innan jag stoppar i det nya? Behöver jag sätta i ett nytt öht? Se bild.
 

Bifogat

  • picture 001.jpg
    picture 001.jpg
    17.7 KB · Visningar: 201
Benjamin skrev:
Hojen har gått bra ett par gånger sen vinterupphållet, men häromdan när jag startade så dog den efter tio sekunder, och sen dess har den varit omöjlig att få igång. Första kickarna hostar den till och tänder lite utan att gå igång, och sen är det kört. Har tömt fuggen ifall den skulle ha blivit sur ett par gånger, samt testat med startgas utan resultat. Polarna tror det är tändstiftet, tänkte kolla vad panelen tror?

(TT600R -98:a, CRD slipon, inga andra modifieringar)
Kolla dödarknappen, den är glapp på din hoj :fakta
 
Det där svarta tändstiftet ser väl inte så bra ut. De bör vara "gyllenbruna". Kan det vara så att den går för fett?
 
Ratus skrev:
Det där svarta tändstiftet ser väl inte så bra ut. De bör vara "gyllenbruna". Kan det vara så att den går för fett?

Hur löser jag det då? (Det stämmer, stiftet är kolsvart).

Som sagt, jag har stoppat på ett slipon, men inte gjort några som helst andra modifieringar whatsoever i förgasaren eller på nåt annat i motorn. Vad är ombestycka? Behövs det? Något annat?
 
Benjamin skrev:
Hur löser jag det då? (Det stämmer, stiftet är kolsvart).

Som sagt, jag har stoppat på ett slipon, men inte gjort några som helst andra modifieringar whatsoever i förgasaren eller på nåt annat i motorn. Vad är ombestycka? Behövs det? Något annat?

Beställ tid hos verkstad med bromsbänk... dom pular i en sond i avgassystemet o byter sen munstycken åt dig..
ska du göra de själv så är de av med förgasarna som gäller o prova sig fram...
 
ambulans skrev:
Beställ tid hos verkstad med bromsbänk... dom pular i en sond i avgassystemet o byter sen munstycken åt dig..
ska du göra de själv så är de av med förgasarna som gäller o prova sig fram...

Tack för det! :tummenupp Beställt tid nu på Mitonga, dom kunde nog fixa det. Tack för hjälpen allihopa! :hej
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top