Startproblem

awg

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Hoj
GSX 1100 e 1982
Hej hopp,

Jag tänkte lyssna om någon här på forumet har några bra förslag.

Jag har en Suzuki 1100E 1982

Under vintern har jag demonterat cylinder/topp/förgasare för att se rengöra och se så allt verkar bra med maskinen.

Jag har bytt ventiltätningar samt slipat in ventilerna med slippasta.

Efter detta så har jag nu återmonterat allt igen och den enda modifieringen jag gjort är nya munstycken i förgasarna samt sportfilter.

Då jag nu skall starta så går motorn runt klockrent med den lilla detaljen att den ej tänder överhuvudtaget.

Jag har testat med startspray inte ens då händer någonting.

Jag öppnade ventilkåpan och dubbelkollade kammarnas inställning kontra tändplattans märkning och allt detta stämmer.

Hoppas jag fick med all info här.

Desperat söker jag efter bra tankar/ ideer då jag längtar ut på vägarna nu

//Anders

Har du gnista?
Provat med startgas direkt innan startförsök utan gas kan ha surat ner stiften?

Ja... tänder den inte på startgas kan man ju börja med att anta att startgasen (och därmed soppan) aldrig kommer fram till tändstiften, eller så har du ingen gnista. Hur ser tändstiften ut efter startförsöken? Blöta eller torra? Har du kollat att du har gnista? Kan ju vara bra att börja där innan du letar vidare.

Edit: blev seg tvåa där..

Last edited:
Jag har gnista på stiften.
En annan iakttagelse som gjordes var att då man håller handen direkt på insug förgasare var att det omvartannat suger och puffar om inte jag är fel ute borde det väl endast suga?

Då låter det som kamaxlarna står fel trots allt. Dubbelkolla så du inte missförstått märkningen.

Kamaxlar och tändplatta (vevaxel) står helt enligt markeringar.
Hade varit bra om dem stod felaktigt för då hade jag hittat problemet.
Nästa manöver får bli att montera ihop allt igen och ta ett kompprov.

Och ventilspelet är kollat?

Flåsar den ungefär lika mycket ut som in genom insugen om du drar runt veven för hand?

Även om du inte får in soppa så ska den puffa till på startgasen om där finns någon gnista. Helt omöjligt att den inte skulle åtminstone nysa till om du får en gnista där startgasen är.

Vet inte om det går att göra fel på de motorerna men du har rätt kam på rätt plats?
Snurra på vevaxeln och kolla att insug/avgas verkar öppna när de ska i förhållande till kolvens läge.

Tack för alla svar det uppskattas.
Jag tror att den suger och puffar lika mycket åt bägge hållen men ej 100 säker.
Håller med om att det åtminstone skall nysa till lite med startgas.
Ventilspelet är kollat men lika bra att jag dubbelkollar detta nu när jag åter monterar kammarna.
Kammarna är väldigt bra uppmärkta så det är ganska lätta att placera dem korrekt enligt bok samt foton jag tog vid demonteringen.
Kolv 2 & 3 står i övre läget vid montaget.

Jag får se om jag kan hitta en komp. testare och ta ett kompprov.

Har aldrig skruvat med just de motorerna, men är det inte när 1an och 4an är i sitt övre läge som kammarnas markering ska stämma. Och då att 1an har ventilerna stängda och 4an går från utblås till insug dvs ventilerna överlappar.?

Sådär..

Köpte en billig komptestare på Biltema för 199:- med gummimoj som man pressar in mot tändstiftshålet.
Mätaren börjar på 3

Testade alla fyra cylindrar och mätaren rörde inte ens på sig då jag körde startmotorn.
Jag antar detta innebär att kolvringarna är slut men att det visar noll gör mig lite bekymrad, kan detta verkligen stämma.
Tändstiften blir inte heller blöta av bensin då man testar motorn.
Om nu kolvringarna är slut borde det inte ens puffa till då jag använder startspray.
Kan det vara något annat tro ??

så dålig komp som 3 går nog inte o få med även de sämsta kolvringar på plats om ventilerna är ok.
kammarna kan inte stå rätt ,ev så har du redan ventilsallad

Jag har inte den blekaste aning, men eftersom du skriver:
"Jag har bytt ventiltätningar samt slipat in ventilerna med slippasta."
så undrar jag om det är här nåt blivit knas. Iom att insugsventilerna stänger i rätt läge så ska det ju inte "puffa" bakåt, utan den puffen ska ju ut i utsläppsventilerna, avgasröret alltså. Ingen hostning på startgas, tändstiften torra, ventilerna renoverade av dig själv, cylindrarna verkar både suga in samt puffa tillbaka mot förgasaren. Komptest resultat noll. Jag hade undersökt allt jag kunnat kring ventilerna, om de verkligen öppnar och stänger som de ska. Går dåligt är ju en sak, men du verkar ha nåt generalfel, gissningsvis nåt med ventilerna.

Du får inte 0 pga kolvringarna. Antingen har du negativt ventilspel eller krökta ventiler i samtliga burkar eller har du bytt plats på insug/avgasventiler eller så sitter kammarna fel.

Samtliga ventiler sitter på exakt samma plats som tidigare samt att kammarna sitter enligt boken samt foto från demontering . Enligt boken skall IN kammen placeras med kedjan på pil upp siffran 3, EX kammen pil up siffran 2. Pil no 1 framåt skarven mellan top/cylinder. 20 länkar mellan 2 & 3. Vevaxeln 1T markering. Ingen ventilsallad ännu faktiskt :-):lol

Hade allt varit rätt så hade ventilerna tätat när dom ska. Det gör dom inte.

Kanske är fel svänghjul så markeringarna inte stämmer eller något?
Vrid runt motorn till överlappningen där en avgasventil ska till att stänga och insugsventilen öppnar och känn efter i tändstiftshålet om kolven är runt TDC.

Problemet löst puuuust

Det var ju mycket riktigt 2 markeringar med 1T så det vara bara att fixa kammarna till den markeringen så vaknade motorn till liv igen.
Jag som kollade detta 2 ggr tidigare... pinsamt och tur att inte ventiler gick sönder.

Stort tack för alla bra ideer mycket uppskattat. :)

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!