Startproblem

MrBig83

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2012
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Tja tja!
Jag har en Kawasaki ZX-9R ifrån 1994.

Ibland (ganska sällan) när jag ska starta den så händer precis inget alls. Det är precis som om att "dödaren" hade varit påslagen. Jag använder aldrig dödaren för övrigt.

Jag vrider på nyckeln och lampor tänds på instrumenten, precis som dom ska. Neutral ligger i. Försöker starta och startmotorn rör sig inte. Då vrider jag av tändningen och sedan på igen och vips, så fungerar det. "Aha! Glapp i tändningslåset!" Tänker ni säkert, men då borde motorn dö mitt under körning också, vilket aldrig har hänt.

Glapp i start-knappen kanske? Fast då borde det fungera om man bara trycker några gånger, men det gör det ju inte... (Utan jag måste vrida av tändningen och lösa rubiks kub först...)

M.v.h. Mr.Big

Stödswitchen kan vara boven. Det brukar vara rätt skitigt i de regionerna på hojjen. Du har kanske en switch på kopplingshandtaget också. På en del hollar måste man frikoppla för att kunna starta.

På ZX9R så går det inte att starta om du inte har friläge i om du inte håller in kopplingshandtaget. Så försök med det ;)

På ZX9R så går det inte att starta om du inte har friläge i om du inte håller in kopplingshandtaget. Så försök med det ;)

Har alltid i friläge... (neutral) Men... Din post väckte en tanke. Det kan ju vara just DEN givaren som spökar.
Det är en teori som håller. Det förklarar varför det inte går att starta ibland, men att motorn ändå inte dör mitt under körning.

Kommer den tillbaka bara genom att slå av och på tändningen är din initiala tanke om tändningslåset inte helt fel.

Kommer den tillbaka bara genom att slå av och på tändningen är din initiala tanke om tändningslåset inte helt fel.

Så sant, men då borde väl motorn dö även under körning? Eller det kanske är flera kretsar i tändningslåset, varav en går till enbart startfunktion?

Så sant, men då borde väl motorn dö även under körning? Eller det kanske är flera kretsar i tändningslåset, varav en går till enbart startfunktion?

Det tror jag inte.
Startknappen går i princip bara från jord till startmotorns solenoid.
Sedan sitter det säkerhetstrams mellan (brytare på koppling och växellåda).
Rengör och mät upp brytarna (jag brukar plocka bort dem).

Förmodligen är det så. En brytare för lysen/ instrumentering, en för startreläkretsen samt en till tändboxen. Ladda he... ähm, tjöp en verkstadsmanual.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT