Startproblem

Anderssan

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2001, Yamaha YZ250
Hej!
Har problem med min cross (Yamaha YZ250-01). Kan köra i ca 15 min sen kan den plötsligt dö med resultatet att jag inte kan starta. Det har hänt 3 gånger nu och jag vet inte vad problemet är. Första gången bytte jag tändstift sen plokade jag ner förgasaren. Efter båda dessa ingrepp har den startat på första kicken. I lördags var jag ute och körde, körde kanske 15 min sen åkte jag fast i en lerpöl, stratade på första kicken och när jag gasade lät det ving-ving-böööö har inte fått i gång den sedan dess...(provade med startgas i går):huvet
 
Kolla om du har gnista först. Vanligt fel är dålig tändhatt = överslag. Annars spricka i spolen eller i tplattan. Ta av tänd kåpan och låt det torka ur ordentligt. Kan vara pyttesprickor som gör jätte problem.
 
Tack för svaret!
Detta är kanske en dum fråga men hur mycket gnista skall det vara. Kollade i dag, det är inte mycket till gnista. Gnistan blir mellan stift och ram(på hojjen) eller inne mellan "porslinet" och stiftet. Inte mellan stiftet och bygeln.....(nu kanske ingen hänger med..vet inte korrekta namnen på tändstiftets delar).

Med stift menar jag inte tändstift utan den lilla runda delen som kommer ut ur tändstiftet...

Jag har svårt att se gnistan i dagsljus.
 
Tack för svaret!
Detta är kanske en dum fråga men hur mycket gnista skall det vara. Kollade i dag, det är inte mycket till gnista. Gnistan blir mellan stift och ram(på hojjen) eller inne mellan "porslinet" och stiftet. Inte mellan stiftet och bygeln.....(nu kanske ingen hänger med..vet inte korrekta namnen på tändstiftets delar).

Med stift menar jag inte tändstift utan den lilla runda delen som kommer ut ur tändstiftet...

Jag har svårt att se gnistan i dagsljus.

Om du inte har gnista mellan mitten på stiftet o mitten elektroden kan stifter vara trasigt, om du har svårt o se de när de e ljust, leta efter skugga
eller tills de e skymning :)

Svårt o avgöra hur mycke gnista hojen ska ha, skiljer ju så avsevärt från hoj till hoj, men en gnista, typ om den e bra så ska du höra gnistan.
 
Det låter som du skall byta stift. Viktigt att ha rätt stift till rätt hoj. Gnistan hörs och den skall varta blå.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top