Startproblem.

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Som sagt,den startar inte.
Batteriet är fullt men startmotorn rör sig inte.
Relät slår till men annars är det helt dött.
Är det någon här som kan något om detta
eller kan rekommendera någon kunnig?
Kort sagt så behöver jag hjälp.
Är tyvärr inte så tekniskt lagd.
Alternativet är att kasta upp skiten på
ett släp och dumpa den på Johans MC i GBG,
men det kostar skjortan och väntetiden är lång.
Är det någon som känner sig lockad av att
hjälpa mig?
Ekonomisk ersättning utlovas naturligtvis.

MVH Peter
0706-786178
 
Peterrr skrev:
2127932 Som sagt,den startar inte.
Batteriet är fullt men startmotorn rör sig inte.
Relät slår till men annars är det helt dött.
Är det någon här som kan något om detta
eller kan rekommendera någon kunnig?
Kort sagt så behöver jag hjälp.
Är tyvärr inte så tekniskt lagd.
Alternativet är att kasta upp skiten på
ett släp och dumpa den på Johans MC i GBG,
men det kostar skjortan och väntetiden är lång.
Är det någon som känner sig lockad av att
hjälpa mig?
Ekonomisk ersättning utlovas naturligtvis.

MVH Peter
0706-786178

Har du rullat hojen med växel i?... så du vet att den rör sig liksom!!
 
Startmotor demonterad och testad.
Funkar jättebra.
Det märkliga är att det bara finns
en kabel till starten och det är en en
minuskabel.
Får försöka följa kablarna till startrelät,
borde vara något glapp nånstans.
 
Inget scheissefel då? Nån trasig säkring? Brytaren till sidostödet som hoppat
loss och ligger och snaskar i fel läge? Usw...

/xxx
 
Turbo-Puh skrev:
2129442 Inget scheissefel då? Nån trasig säkring? Brytaren till sidostödet som hoppat
loss och ligger och snaskar i fel läge? Usw...

/xxx

Säkringar & brytare funkar som det ska.
Men det är väl något skitfel,typ dålig kontakt
eller nåt.
 
Peterrr skrev:
2127932 Relät slår till men annars är det helt dött.

Vilket relä är det du syftar på? (retorisk fråga!)

Alltså - min poäng; Startmotorn förbrukar så mkt ström så att något vanligt
"relä" används inte, eftersom det skulle brinna upp. Därför använder man
ett relä-deluxe => solenoid. Ett sorts mekaniskt relä i storlek med de
fjantiga burkarna man får på flyget. Dock är det tänkbart att du har ett
relä mellan startknappen och solenoiden. Fast det verkar lite kaka på kaka.

Men jag frågar igen då; Vilket relä är det du syftar på?

/xxx
 
Turbo-Puh skrev:
2129566 Vilket relä är det du syftar på? (retorisk fråga!)

Alltså - min poäng; Startmotorn förbrukar så mkt ström så att något vanligt
"relä" används inte, eftersom det skulle brinna upp. Därför använder man
ett relä-deluxe => solenoid. Ett sorts mekaniskt relä i storlek med de
fjantiga burkarna man får på flyget. Dock är det tänkbart att du har ett
relä mellan startknappen och solenoiden. Fast det verkar lite kaka på kaka.

Men jag frågar igen då; Vilket relä är det du syftar på?

/xxx

Som du har förstått så kan jag absolut ingenting om
motorer och dess funktion.

Relät jag syftar på är lika stort som ett blinkersrelä och
när jag trycker på startknappen så slår det till.
M.a.o. så bör det funka.
Och som du säger:det måste ju finnas en solenoid någonstans.
Konstigt nog så sitter det ingen på startmotorn,
borde ju sitta mellan start & relä.

Peter
 
Peterrr skrev:
2129758
Konstigt nog så sitter det ingen på startmotorn,
borde ju sitta mellan start & relä.

Med risk att låta lite dryg - vilket jag givetvis inte avser att vara - så är det
inte alls särskilt konstigt pga följande orsaker:

1. Det finns ingen anledning (läs fördel) att ha den där.
2. Det brukar vara ganska ont om plats där startmotorn sitter, så därför
brukar den sitta bakom (i färdriktningen) motorn; Eller iaf skapligt centralt
placerad. Mao mellan motorn och bakhjulet, höjdled ospeciferat.

However;

Alternativ 1.
Snaska reda på startmotorn. Från den går det garanterat en lite
fetare kabel, typ 5mm2 eller uppåt. Följ den så hittar du säkert din solenoid.
Mät där så att du har kräm fram.

Alternativ 2.
Eftersom startmotorn förbrukar mkt kräm så brukar det finnas en fetingkabel
direkt från batteriet till solenoiden. Det kan oxå vara en väg att leta.

Dock behöver du en multimeter för att kunna bli något klokare än att bara
veta var din solenoid sitter...

Lycka till!

/Puh
 
Peterrr skrev:
2127932 Som sagt,den startar inte.
Batteriet är fullt men startmotorn rör sig inte.
Relät slår till men annars är det helt dött.
Är det någon här som kan något om detta
eller kan rekommendera någon kunnig?
Kort sagt så behöver jag hjälp.
Är tyvärr inte så tekniskt lagd.
Alternativet är att kasta upp skiten på
ett släp och dumpa den på Johans MC i GBG,
men det kostar skjortan och väntetiden är lång.
Är det någon som känner sig lockad av att
hjälpa mig?
Ekonomisk ersättning utlovas naturligtvis.

MVH Peter
0706-786178
Släng annars upp en tråd i teknik och mekhörnan...
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=7

Där finns det folk med fler idéer.
 
Visst satt det en solenoid inklämd mellan block & sving,
väl dold i ett kråkbo av kablar.
Kopplade bilens batteri till cykeln för att vara säker
på att den fick tillräckligt med kraft
Har ström fram till den,men sen var det stopp.
Satsar på att köpa en ny och hoppas att det funkar.

Tack för all support.
Peter
 
Peterrr skrev:
2131629
Har ström fram till den,men sen var det stopp.
Satsar på att köpa en ny och hoppas att det funkar.

Gött att du hittade fram!

En sak du kanske skall testa innan du lattjar upp plånboken är att kolla
över kablaget... Du har ju nu - om jag fattar dig rätt - konstaterat att du
har kräm fram till solenoiden; Men inte ur den - right!?

Det kan ju även vara som så att det är reläet mellan startknappen och
solenoiden som skummar sig. Så leta upp kabeln som triggar startern
(en klening som går in i solenoiden) och lägg en luftkabel till batteriet, så
vet du om det är solenoiden eller det lilla fjant-reläet som är kass.
Det kan ju även helt enkelt vara nån sunkig 0.5mm2's-kabel som bestämt
sig för att ta semester...

/puh
 
Trots nya delar så startar skiten inte.
Erbjudandet kvarstår fortfarande:
pengar utlovas till den som fixar
till den.
Ring gärna,jag är desperat nu.
0706-786178
 
Även en blind höna kan hitta ett korn.

Äntligen startade den.
Drog en extra jordkabel till solenoiden,
sen funka det.

Ett stort tack till Puh och Anders för all support.
Fast det kanske var en spark i röven jag behövde ha.

Peter.
 
Peterrr skrev:
2134689 Äntligen startade den.
Drog en extra jordkabel till solenoiden,
sen funka det.

Ett stort tack till Puh och Anders för all support.
Fast det kanske var en spark i röven jag behövde ha.

Peter.

Soft att det löste sig bror. :klappar
Ta hand om henne nu. Och inhandla en multimeter... :wiggle


Firefly skrev:
2133887 Ha ha, så sant. Förlåt.

Vad säger du nu då eldflugan; En ursäkt kanske vore på sin plats! (Edit: skämt) :hihi

/Puh
 
Last edited:
Peterrr skrev:
2134689 Äntligen startade den.
Drog en extra jordkabel till solenoiden,
sen funka det.

Ett stort tack till Puh och Anders för all support.
Fast det kanske var en spark i röven jag behövde ha.

Peter.

Fan va gott, då kan du hämta med på en sväng i morgon eller på lördag om vädret passar.
 
akora skrev:
2134844 Fan va gott, då kan du hämta med på en sväng i morgon eller på lördag om vädret passar.

Ska bara sätta på kåpor och efterdra
alla skruvar innan dess.
Satsar på att vara färdig fredag kväll.
Lör-söndag åker jag gärna en sväng.

Peter
 
Turbo-Puh skrev:
2134702 Soft att det löste sig bror. :klappar
Ta hand om henne nu. Och inhandla en multimeter... :wiggle




Vad säger du nu då eldflugan; En ursäkt kanske vore på sin plats! (Edit: skämt) :hihi

/Puh
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Dina kunskaper (har aldrig, och) kommer aldrig ifrågasättas. Plus att du kan räkna med att jag hör av mig om jag får problem nån gång.

:Bugar :hihi
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top