Startproblem zx7r

• Thread starter Thread starter zx
  • Start date Start date

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Har ett konstigt fel på min zx7a.
När jag ska starta den så måste jag hålla in kopplingen.Idag när jag skulle starta så hörs det bara ett surr från bensinpumpen när jag trycker på starten,håller jag in kopplingen går den igång direkt.Neutrallampan funkar.Kan det ändå vara kopplingskontakten eller neutrallägesgivaren som spökar.Tyckte det var konstigt att pumpen låter.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2536328 Ett mysterium min vän, ett mysterium :pannkyss

JAg förstod inte ens frågan :va

Frågan var ,varför måste jag hålla in kopplingen när jag ska starta hojen.Släpper jag kopplingen hörs det bara ett surr från bensinpumpen.
Vad kan det vara för fel när det är så??

zx skrev:
2536319 Har ett konstigt fel på min zx7a.
När jag ska starta den så måste jag hålla in kopplingen.Idag när jag skulle starta så hörs det bara ett surr från bensinpumpen när jag trycker på starten,håller jag in kopplingen går den igång direkt.Neutrallampan funkar.Kan det ändå vara kopplingskontakten eller neutrallägesgivaren som spökar.Tyckte det var konstigt att pumpen låter.

Kan vara stödkontakten som spökar. Vid mekande fick jag samma problem men hade då glömt bort att sätta dit stödkontakten.

Ok!Ska kolla sidostödskontakten.Men den borde väl ej krångla så länge man har friläget i.

zx skrev:
2536678 Ok!Ska kolla sidostödskontakten.Men den borde väl ej krångla så länge man har friläget i.

Jo tydligen. Kunde bara starta cykeln när jag hadde kopplingen inne. :va
Det kvittade om friläget var i eller ur

Det är väl många cyklar som kräver att man ska hålla inne kopplingen när man ska starta.

don_tomazo skrev:
2539393 Det är väl många cyklar som kräver att man ska hålla inne kopplingen när man ska starta.

Som jag förstod det var trådskaparen inte tvungen att hålla in kopplingen förut, men nu är han det för att den ska starta.

På min hoj är det tvärtom, jag kan inte hålla inne kopplingen för att den ska starta. Jag har tittat på el-schemat och vad jag kan se där så ska den starta med kopplingen inne, men det kanske är något fel på den. Ett konstigt fel i så fall, men så länge det går att starta den bryr jag mig inte.

Finns även en kontakt vid kopplingshandtaget,,som alltså har kontakt när koppling är aktiverat annars inte.
Men den kan du lätt brygga över,,med en sladd mellan de två kablerna som går till den,,har för mig det är de två yttre,,men det ser du om du tar loss kontaktstycket.
Har för mig att du också kan brygga över sidostödskontakten,,MEN då kan man start med växel i, UTAN att dra in kopplingen,,,och det kan vara dåligt,,;-)
Hälsar Frostie.

Har beställt ny neutrallägesgivare och kontakten vid kopplingshandtaget,jag ska nog också beställa sidostödskontakten med eftersom den kan också krårngla verkar det som.

zx skrev:
2543285 Har beställt ny neutrallägesgivare och kontakten vid kopplingshandtaget,jag ska nog också beställa sidostödskontakten med eftersom den kan också krårngla verkar det som.

Jag kan kolla om jag har de delarna. Du kan ju i alla fall låna dom och se om det hjälper så kommer vi överens om priser efteråt. :tummenupp

Kawaski skrev:
2552254 Jag kan kolla om jag har de delarna. Du kan ju i alla fall låna dom och se om det hjälper så kommer vi överens om priser efteråt. :tummenupp

Tack ska du ha men de är redan beställda.Var inte så blodigt dyrt.Sk abygla kontakten till sidostödet tror jag.

Bytte neutrallägesgivaren och kopplingskontakten idag.Nu funkar det som det ska.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg