Startproblem Yamaha XJ 650 -81

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Hej alla,

Har ett problem med starten på min 650 som blivit värre med tiden och tills igår då den inte startar alls utan bara klickar. Batteriet har varit på laddning hela natten och verkar vara i helt Ok skick. Den går att rulla igång men när jag försöker starta med knappen så klickar det bara.

Tips mottages! Har verktyg men inga elmätare att prova mig fram med.

Låter som kasst batteri.
Testa bygla över från ett ok bilbatteri (men ha inte bilen igång)

Har provat att dra startkablar direkt från batteriet till startmotorn men det är helt dött. Jag har ett halvkasst bilbatteri hemma jag ska prova med!

Kolen i startmotorn var tokslut. Någon som vet var man kan köpa nya i Stockholm förutom Yamaha Center som skulle ha 900 spänn. :dummer

Tack för svar. Beställde ett rebuild kit på Ebay från USA. Synd att det inte finns lika stort utbud i EU. Frakten kostade dubbelt så mycket som kittet...

El& diesel i högdalen kanske, eller elhå på söder
Behövde kol till min gamla kawa. Köpte lösa kol i "överdim" och slipade till dem till samma dim som de gamla.
Lödde sedan de gamla fjädrarna på nya kolen.
Funkar utmärkt om man är lite händig (och snål...:D)
150 spänn, men då svarvade han min kollektor på startmotorn också...
Det man inte har i plånboken får man ha i huvud och händer..

Last edited:
Det hade funkat om inte en fjäder som trycker ut ena kolet hade rostat sönder. Nu behövde jag en ny platta, nya kol och packningen såg mindre trevlig ut. Har nu "stelopererat" kolet i hopp om att det håller tills nya delarna kommer. Mindre kul att springa igång den som en moppe :D

Tänkte bara sluta tråden med att berätta att startmotorn nu fungerar efter att ha bytt kol och slipat ner slitytan från slitdamm. Skönt att slippa springa mer. :glömdet

Prova http://yambits.co.uk/ nästa gång du behöver någon del, de har inte allt men ganska mycket och iom att det är brittiskt är inte frakten öjligt dyr o så slipper du eventuell tull

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”