Startproblem vid motorbyte GSX-R 600 -97

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Hallå.
Lyckades rasa motorn på min gixxer i höstas. Räknade lite på vad det skulle kosta och laga men fick tag på en motor från Bikes Demontering.
Enligt säljaren där ska den funka så det utgår jag ifrån.
Men iaf, motorn är nu i ramen och allt är inkopplat, men hoj saten vill inte starta.
Vi har både gnista och bensin på stiften. Men det vill bara inte starta...

Det vi bytt är motorn och stiften... Startmotor och generator delen togs från den gamle motorn.

Någon som kan ge något tips eller köpa min hoj dyrt eller nått annat? :)

Tacksam för alla tips.
Den som hjälper mig bjuder jag på en MacFlurry på McDonalds i Katrineholm...

MvH
Marcus

Kan tillägga att vi stått och kört på startmotorn ett tag så vätskan ska pumpas runt.

Det jag funderar på är om tändningen står galet fel, men då jag inte ändrat något utan bara flyttat över motorn så borde det ju funka?

Kanske bäst att börja från början ändå...:näsblod . Jag gissar att det är trist att behöva trilskas när man äntligen fått dit motorn...

* Gnista på alla stiften?
* Surar stiften igen efter era startförsök?
* Verkar Du ha bra med komp i alla cylindrarna?

Lycka till!

Kanske bäst att börja från början ändå...:näsblod . Jag gissar att det är trist att behöva trilskas när man äntligen fått dit motorn...

* Gnista på alla stiften?
* Surar stiften igen efter era startförsök?
* Verkar Du ha bra med komp i alla cylindrarna?

Lycka till!

Gnista på alla stiften är det.
Stiften blir blöta och fina.
Komp har jag inte kollat.

Gnista på alla stiften är det.
Stiften blir blöta och fina.
Komp har jag inte kollat.

My bad - jag såg att Du faktiskt skrev det i Ditt första inlägg:) . Ptjaa, med bra gnista och soppatillförsel utan tjuvluft brukar ju det mesta gå igång:confused: . Precis som Du skriver borde ju tändningen ligga vettigt till, och klämda bränsle- eller luftningsslangar i tanken borde inte förhindra att den tände till eller startade...

Katrineholm - har Ni fått snö eller kan Du prova skjuta igång den? Fick Du bara liv i den kanske man kunde diagnosticera problemet lite bättre...

Sorry att jag inte kunde ge vettigare input:näsblod . Lycka till!

My bad - jag såg att Du faktiskt skrev det i Ditt första inlägg:) . Ptjaa, med bra gnista och soppatillförsel utan tjuvluft brukar ju det mesta gå igång:confused: . Precis som Du skriver borde ju tändningen ligga vettigt till, och klämda bränsle- eller luftningsslangar i tanken borde inte förhindra att den tände till eller startade...

Katrineholm - har Ni fått snö eller kan Du prova skjuta igång den? Fick Du bara liv i den kanske man kunde diagnosticera problemet lite bättre...

Sorry att jag inte kunde ge vettigare input:näsblod . Lycka till!

Har inte hunnit pilla så mycket mer med den men man tycker att den borde reagera på startgas iaf...
Det ja funderat på är om gnistan är för klen, men man får ju en gnista i allafall.
Och om kammarna hoppat och ställt sig totalfel vilket låter konstigt borde den gå som en påse skit iaf.
Ska kolla över alla givare från motorn imorgon och se om jag hittar något, samt pröva med lite ny och mumsig bensin.

Det är inte så att TOS, alltså givaren som dödar motorn om du lägger den som ligger till?
Är inte 100% säker på att det finns på din hoj men antar det.

Jag tycker du ska göra ett kompprov i nästa steg. Det är ju snabbt gjort och avslöjar ju en hel del.

Det är inte så att TOS, alltså givaren som dödar motorn om du lägger den som ligger till?

Eftersom han har gnista och bränsle så borde det väl inte vara det felet?

Last edited:

TOS är väl bara på insprutarna, gsxr600-97 är förgasare...

Har inte hunnit pilla så mycket mer med den men man tycker att den borde reagera på startgas iaf...
Det ja funderat på är om gnistan är för klen, men man får ju en gnista i allafall.
Och om kammarna hoppat och ställt sig totalfel vilket låter konstigt borde den gå som en påse skit iaf.
Ska kolla över alla givare från motorn imorgon och se om jag hittar något, samt pröva med lite ny och mumsig bensin.

Den borde definitivt starta på startgas... och då borde man väl kunna utesluta problem med soppan (om dom inte helt har kläggat igen stiften). Borde väl luta åt tändsystemet, helt hundra på att tändkablarna går till rätt cylindrar (spelar väl iof ej roll om du förväxlar 1an och 4an eller 2an och 3an men väl om du kopplar 1 eller 4 till 2 eller 3.

Är den hundra % död eller känns det som den går "lite" när startmotorn går men det inte är tillräckligt för att den ska orka fortsätta när du slutar?

Kollat batterispäninngen? Startat utan ljus och annat som stjäl ström och därmed sänker spänningen?

Last edited:
Tack för ni tar er tid att fundera.

Stiften vi prövat är ett par sprillans nya NGK stift och dom som satt i motorn när ja hämtade den.
Ska kolla tändhattarna igen för säkerhetsskull men tror inte dom är fel.
Ska även kolla alla kontakter från motorn så att alla är ihop kopplade samt ge dom lite kontakt spray.

Ibland när ja försökt starta den upplever jag att den vill igång men liksom inte får någon ork, nästan som den får för lite bensin.
Men stiften blir ju fuktiga men ändå inte rätt mängd för att den ska tända.
Ikväll ska vi pröva kompisens förgasarbrygga och se om det är något lurt med min, samt pröva hans tank så det inte blivit nått lurt med något av mitt.

Vi har prövat att starta den med ett bilbatteri inkopplat för att den ska få mer ström, och vi kör alltid utan lampor.

Jag har funderat lite på generatorn också, att den inte alstarar ström som den ska. Eller tändningen kanske går igenom batteriet också?

Mvh
Marcus

Jag har funderat lite på generatorn också, att den inte alstarar ström som den ska. Eller tändningen kanske går igenom batteriet också?

Mvh
Marcus

Även med kass generator så fungerar hojen så länge du har ett bra batteri anslutet (och det inte hunnit laddas ut).

Har jag funnit den hårda vägen :huvet

T

Ibland när ja försökt starta den upplever jag att den vill igång men liksom inte får någon ork, nästan som den får för lite bensin.
Men stiften blir ju fuktiga men ändå inte rätt mängd för att den ska tända.
Ikväll ska vi pröva kompisens förgasarbrygga och se om det är något lurt med min, samt pröva hans tank så det inte blivit nått lurt med något av mitt.

Låter som min (gsxr750-96) när det är jäkligt kallt och det känns som den chokar för lite. Dröjer ett tag innan den går igång, först verkar den bara puffa till lite.

Men den borde definitivt ändå gå igång med startas tycker man :va

Last edited:
det är väl ganska enkelt,...eller inte kanske, beror på hur man ser på det :)

har du soppa o gnista men den tänder inte kan ju bara bero på ett par få saker, och om vi utgår ifrån att motorn fungerar i sig till 100% så tänder den troligen fel. kolla så du har kopplat tändkablarna i rätt ordning osv.
:tummenupp

Kvällens planer...

* Hämta upp en komp-provare.
* Fixa lite ny smaskig bensin
* Kolla alla kablar
* Kolla så inget blivit fel vid monteringen av generatorn
* Kolla tändkablarna
* Provstarta lite ibland

Sen ska ja pröva kompisens förgasare också, allt för att kunna utesluta felen.

När jag skifta motor på en retta var jag lite stressad när jag skulle trycka på förgasaren så den gled upp lite på en förgasaren, stod bara och tuggade (inget synligt).
Sök på kompression på www.biltema.se visst kanske inte så exakt men du ser att det inte skiljer så mycket mellan varje cylinder.
Du fick rätt stift till sukkan`?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...